Tillståndskrav för orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

14
2
wubbadubba:
känns så dummt att man ska behöva tilstånd för ogiftiga ormar, dom flesta hund raserna verkar mer farliga än typ alla ogifta ormar hoppas det ändras i framtiden

232
224
Formula76:
Var behöver du tillstånd för ogiftiga ormar?

Medlem i SHF
63
85
Fafnerian:

Formula76 skrev:
Var behöver du tillstånd för ogiftiga ormar?

Nyköpings kommun kräver tillstånd inom tätbebyggt område för ogifta ormar. Även Skurups kommun kräver tillstånd för ogiftiga ormar i detaljplanerat område. Det är upp till varje kommun huruvida det är fritt fram eller om de har bestämmelser om vad som gäller.

De skriver att det är för att motverka den oro folk kan ha för ormar, vilket är larvigt enligt mig. Visst ska man respektera att folk kanske inte vill att man kör upp en snok inyllet på dom, men ska hela samhället anpassa sig för varenda fobi folk kan ha? Sålänge djuret bara är i mitt hem så kommer de som har fobi inte ens se djuret, och är det typ en majsorm så är den ju dessutom helt ofarlig. Varför ska man behöva ansöka om "licens" för att grannen kanske är rädd för en kungspyton? Ska man behöva ansöka om tillstånd för att ha guldfisk bara för att någon annan är rädd för pirayor med samma logik? Eller tillstånd för att ha en chihuahua för att någon i kommunen är hundrädd? Eller ska vi införa licens på att ha läsglasögon bara för att någon har fobi mot glajer? Och gärna att det kostar 1.000 - 2.000 kr per tillstånd, och att det krävs ett nytt tillstånd för varje glasögonpar.

Var går gränsen för vilka fobier som anses rimliga nog att för att införa regler som begränsar andra människors liv?


232
224
Formula76:
Men helt krasst...vad ska hända om du inte har tillstånd? Realistiskt...
Att de skulle kunna göra husransakan för att bevisa att du faktiskt har en orm känns inte troligt.
Och det måste ju ändå vara relativt få hushåll i Sverige som är drabbade av detta trams?

5117
3883
Tropfrog:
Vad som kan hända om man håller orm utan nödvändiga tillstånd är väl böter och avlivning. Med lite otur kanske tillochmed djurförbud.

Att risken är låg att man åker fast är en annan fråga. Det gäller en massa andra brott som utförs i hemmet också. Jag tänker att varje person gör sin egen bedömning hur de skall förhålla sig till risker och konsekvenser och bör inte uppmanas till brott.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

Min bild på frågan är att Sverige använder tillståndskrav i avskräckande syfte, i hopp om att det inte ska finnas ormar eller annat på adressen. Förmodligen på fobier med grund i oförståelse och okunskap.

Det som ofta speglas i media gör inte saken bättre då agendan verkar vara självklar på förhand. "Fear mongering" säljer fler nummer eller genererar fler klick.

Hypotetiskt tror jag ett nationellt licenssystem i stil med det som införts i den Australiska hobbyn, skulle vara bra för den svenska hobbyn. Kort förklarat är det ett Tier system R1-R5. Djur är grupperade efter div kriterier. Skäggagamer i R1 och Inlandstaipan i R5. Alla börjar på R1 och anvancerar efter tycke och smak utefter vilka djur de vill arbeta med. Vissa kriterier behöver uppfyllas dock. Licenser ansöka online och loggas hos staten. Försäljningen av djur får endast ske till andra med licens och även årets försäljning ska deklareras hos staten. 

Finns givetvis negativa aspekter kring detta, men jag skulle kunna ställa mig bakom en Europeisk variant av detta.

Mvh
Niklas

 


5117
3883
Tropfrog:
Jag är för någon form av licens för att hålla giftormar, stora varaner och andra potentiellt farliga djur. Men då skall det krävas kunskap. I min värld både ett teoretisk och ett praktiskt prov som är genomfört och godkännt för att få licensen. Tillstånd som kostar tusenlappar utan att få något för det annat än ett papper tillför inget till hobbyn. Det ökar ju inte kunskap och färdighet eller gör något gott för djuren.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Jag är för någon form av licens för att hålla giftormar, stora varaner och andra potentiellt farliga djur. Men då skall det krävas kunskap. I min värld både ett teoretisk och ett praktiskt prov som är genomfört och godkännt för att få licensen. Tillstånd som kostar tusenlappar utan att få något för det annat än ett papper tillför inget till hobbyn. Det ökar ju inte kunskap och färdighet eller gör något gott för djuren.

Mvh
Magnus 


Skulle det i föras licens för enbart delar av djuren i hobbyn kan det lika gärna införas en licens för alla djuren i hobbyn. För de större varanerna, stora boor och pyton samt de mer potenta giftsnokarna och elapider så krävs det tex en R5 licens, vilket du enbart kan få genom att ha haft en tidigare licens, säg R3 licens under en viss bestämd tid, samt genomgår en visitation av någon myndighet för rummet som ska husera dessa djur. 

Ett sådant system sållar troligtvis ut en del av djuren som i annat fall hamnar i fel händer, eller köps på impuls etc. Tror också det hade hjälpt lite mot överflöd på marknaden eftersom hobbyn har kanske lite bättre känsla för tillgång och efterfrågan? 

Jag har svårt att se hur ett teoretiskt prov skulle se ut. Utveckla gärna.

En praktisk visitation för de högre licenserna hade varit lämpligt, det håller jag med om.


5117
3883
Tropfrog:
Tja, om en licens inte kräver kunskap om säker hållning av djuret så är systemet inte särskilt långt ifrån det tillstånd som vissa kommuner kräver idag. I min värld är det kunskap som säkerställer att djuren mår bra och att ägaren inte riskerar olyckor, inte papper från någon myndighet.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Tja, om en licens inte kräver kunskap om säker hållning av djuret så är systemet inte särskilt långt ifrån det tillstånd som vissa kommuner kräver idag. I min värld är det kunskap som säkerställer att djuren mår bra och att ägaren inte riskerar olyckor, inte papper från någon myndighet.

Mvh
Magnus 


I det Australienska systemet måste man ha R1 licensen några år vill jag minnas (givetvis utan brott eller incidenter) innan man kan söka är en högre licens för mer avancerade djur. På de lägre nivåerna vet jag inte hur kontroller görs, men på den högsta nivån, R5, som krävs för alla elapider och större varaner så behöver man uppfylla en hel del kriterier, både på säkerhet och antal timmar med mentorer och hantering. Så, innan man lyckats komma till R5 så har man samlat på sig kunskap.

Men, inlednungsvis, vid R1, är det nog väldigt mycket FB gruppe, forum och YT som står för kunskapen, på gott och ont.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild