Finns det något bra litet terrariehusdjur med lätt skötsel tex groda eller insekt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
0
weg:
Finns det något bra litet terrariehusdjur med lätt skötsel tex groda eller insekt 

57
51
Nickesnoken:
Vandrande pinnar  , isopods eller kackerlackor.  Finns många coola arter. 

19
0
weg:
vilka kackerlackor

57
51
Nickesnoken:
Tex Madagaskar väsare. Black tiger hissers eller halloween hissers  , warty glowspot eller nån annan fräck sort. 

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
De flesta av de brett tillgängliga kackerlackorna (Gromphadorhina, Elliotorhina, Therea, Lucihormetica, Blaberus mfl) är löjligt lättskötta. Bara ge dem mat så är de glada. Jag menar såklart inte att man ska impulsköpa några djur eller skaffa dem utan att göra research, men kackerlacksskötsel är så långt från raketforskning du kan komma.

Lättast utöser det är nog de nybörjarvänliga fågelspindlarna (dock förutsätter detta en enkel kackerlacksodlibg till foder). Mat en gång i månaden typ (visserligen betydligt oftare som slings=spiderlings=ungar men ändå) och jag sprejar terrariet samt fyller vattenskålar typ en gång i veckan. Samma för de nybörjarvänliga skorpionerna (nybörjarvänlig har här mer att göra med giftstyrka än svårighet i skötsel).

Vandrande pinnar är ganska enkla. Själv tycker jag dock det är mer omständligt att fixa tillgång tillfärska löv hela tiden (vilket man måste till pinnar) än att hålla igång foderodlingar till mina spindlar, så jag höll inte på med mina pinnar särskilt länge, men det är olika vad man känner sig bekväm med och det är kul att ha testat att ha dem iallafall.

Bönsyrsor tyckte jag var sjukt roliga när jag var i min insektsfas. Vad gäller luftfuktighet och miljötyp liknar de generellt vandrande pinnar, men de är köttätare. Återigen, jag tycker att det är smidigare att ha igång en foderodling (kackerlackor) än att fixa färska blad till vandrande pinnar, och jag tycker också bönsyrsor är ännu häftigare varelser, så där hamnade mitt fokus.

Tusenfotingar är inte jättesvårt heller. Men av någon anledning blev jag aldrig lika förälskad i dem som i bönsyrsor, spindlar och kackerlackor. Jättesnäckor är också enkla men även dem fastnade jag inte riktigt för, jag tyckte mest de sket ner hela terrariet.

Grodor är inte riktigt jämföra skötselmässigt med dessa invertebrater. Kräver definivt mycket mer kunskap och eftertanke, mer plats, mer krav och mer regelbunden skötsel osv. Idag har jag minskat på leddjursfokuset och kör nästan enbart grodor, men några spindlar har jag kvar också.

1
0
Hihi:
vilka bra spindlar finns det då

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Hihi skrev:
vilka bra spindlar finns det då

Slå ett öga bland skötselråden. Kanske hittar du något som skulle passa dig. Alternativt fånga en utifrån, undersök omgivningen där du fångat och replikera miljön. Det är möjligen det billigaste alternativet, misstänker jag.

Mvh
Niklas

19
0
weg:
vad matar man spökskräckor med på vintern

5898
4525
Tropfrog:
weg skrev:
vad matar man spökskräckor med på vintern

Salal.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild