Mjölka och sälja gift??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
23
DeathAdder:
Såg ett program på Discovery...Venomhunters.. Var väl inte det seriösaste i mitt tycke.. Men, hur är det med labb?? Vill dom bara ha från viltfångade djur eller vill dom ha från CB djur med? Någon som vet?? 
Tar dom även från CB djur så finns det ju värddjur för mjölkning i överflöd.. Så då borde det inte vara så svårt för labben att få tag på det dom behöver i giftväg.

Bara en tanke.. Jag hade kunnat tänka mig att mjölka mina djur om jag fortfarande hållt giftormar, speciellt om det hjälper sjukvården och ormbettsoffer osv. 

741
681
Binks:
Som jag förstått de så är det inte helt lätt med hela "mjölknings"-delen.
Man lär ha en väldigt seriöst och respekterad anläggning, du ska ha full koll och dokumentation på exakt vilket djur och lokalitet som du mjölkar, du lär ha möjlighet att förvara giftet och kunna transportera de utan att de blir dåligt osv

Vet att jag läst för inte så länge sedan om flera stycken forskare och folk som har mindre företag som sysslar med mjölkning av gift, och de blir ofta frågade om hur man ska gå till väga då folk tror att de är en guldgruva att mjölka gift men arbetet det kräver och dokumentationen som krävs gör det till nästan en förlust affär om man inte har en jävla anläggning, men då kostar ju såklart även de pengar.

1275
1724
Falk:
Venomhunters är ett skämt :-) 

Men till topic:
Jag antar att man också i princip behöver ett labb själv om detta ska funka. 


36
23
DeathAdder:
Naturligtvis förstår jag att det inte är så bara, det var bara en tanke som slog mig..eftersom dom är ute och letar i naturen efter ormar att mjölka. Tänkte då att det borde vara lättare att få tag på djur att mjölka. Är det seriöst så vet dom ju allt om djuren.

Så hade inga planer på att försöka leva på det hahha :) 

Programmet venomhunters är verkligen ett skämt...vilka dårar hahah :) 

Tycker det är intressant vad dom kan göra med giftet från olika djur, både motgifter och läkemedel. Skulle vara kul att lära sig mer om gifterna..men vet inte om jag har läshuvud till det hahah :)

379
399
Mr_B:

Tror anledningen till att man mjölkar djur i det vilda är för att kunna se eventuell strukturförändring/variationer i giftet inom samma art i olika distrikt. Om vi tar en del arter inom Crotalus så finns det ju en del variation på giftet beroende på lokalitet vill jag minnas jag läst dokumentation om?  

Men detta är bara en tanke tagen ur ren spekulation varför man i första hand mjölkar vilda djur under de omständigheter man ser på dumburken. Labben som tar fram serum har nog ofta sin egna population som de mjölkar. Institute of butatana t.ex har ju de flesta arter de tar fram serum för själva.


139
363
Dwarfmonitors:

Mr_B skrev:

Om vi tar en del arter inom Crotalus så finns det ju en del variation på giftet beroende på lokalitet vill jag minnas jag läst dokumentation om?  



Stämmer bra det. C. helleri är ett utmärkt exempel. De kan ha en riktigt otäck cocktail i tänderna beroende på lokalitet. 


1228
464
leedragon:
skulle fan tro att det mesta motgift går åt personer som just håller med ormmjölkning haha
ddr:
Lite läsning i ämnet.
blogs.discovermagazine.com/science-sushi/2016/06/21/venom-hunters-receive-venomous-backlash/more-5604
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild