Tips om första orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1275
1724
Falk:
Gå via förening 

1275
1724
Falk:
Falk skrev:
Gå via förening 

Till att börja med 

741
681
Binks:
Eftersom du lekt med Kungskobror så tycker jag du ska satsa på en sådan då de verkar trevliga och mysiga.
Lycka till!

11
6
andreas177:
tack för era tips och ska åka ner till uppsala och lära mig mer om gift och andra arter ,, men för mig blir det nog en kungs kobra som första orm ,,,


en ny fråga hur svår hanterad är en golden lancehead?


11
6
andreas177:
sammemoya skrev:


 

Någon som inte måste gå in på ett ormforum och fråga villken art som blir bra att börja med?

Det finns mambor som är så lugna att man kan frihantera dem, och vissa monokelkobror som ballar ur över allt och bits gärna, art är ingen garanti på en "lätthanterlig orm" 

Var man ska börja har jag redan gått igenom snabbt, hitta en kunnig mentor (många i landet man inte vill lära sig av) och när han/hon tycker att du är redo att införskaffa gift, då gör du det. Skitsamma om du haft boor, majsormar eller en ametispyton till en anakonda, det är en annan sak än giftormar.

Men jag känner ju inte dig och vill inte att detta verkar som någon attack. Jag försöker bara förstå situationen samt har inget bättre för mig just nu ändå.




tack för all din info ,, ska gå och träffa en kille på söndag i uppsala som ska lära mig mer om gift och hur man bör hantera andra arter jag aldrig har hanterat




97
177
sammemoya:

Att börja med en kung? Jävlas du bara nu eller är du helt allvarlig? 

Om du nu menar Bothrops insularis säger jag bara, good luck with that!


11
6
andreas177:
aa en kung kobra ,, har ju vart i Thailand och volentärat på en snakefarm så har hanterat Kungs Kobror dag in dag ut i 1 års tid

och ja jag menar Bothrops insularis  min kusins kompis har 2 st honor och vill bli av med den ena,, men sa att jag inte har hanterat en sån förut ,, men fick då svar att jag kan komma till han i 6 olika omgångar för lära mig hantera den,, för de va kravet att jag skulle få köpa den

men han vill ha 25.000 kr för henne är de ens ett rimligt pris?


men självklart om folk här tycker att det vore en dum/idiotisk ide att köpa en Bothrops insularis
när man aldrig ens sätt en sådan orm tidigare , Pga vissa anledningar så kommer jag självklart kolla upp de noggare för vem som hälst kan äga en orm men alla kan inte ta hand om dom,, och jag vill ju självklart ha en orm jag kan ta hand om

de som man säger om barn alla kan bli pappor/mammor , men alla blir inte bra föräldrar för de

1275
1724
Falk:
Troll =)


74
23
Dempan242:
Hej!

Jag har själv inte giftormar men om du vill skaffa giftormar så tycker jag att du ska först och främst gå till en person som har och vill lära ut om giftormar. Om denna person själv kan hantera giftormar på ett korrekt sätt så kommer denne personen att lära dig hantera de på rätt sätt när det kommer till att exemelvis ta ut de ur terrarie eller mata de.

Efter ett tag när du har lärt dig allt det så rekommenderar jag att du går till en mässa och ser själv i verkliga livet hur ormarna ser ut och om de är rätt för dig. En bonus på mässor är ju att man kan snacka med personer som äger och säljer dessa ormarna mellan 4 ögon och ställa alla nödvändiga frågor. Kanske en bra början.

Lycka till iallafall!

478
592
Rottenroth:

andreas177 skrev:
aa en kung kobra ,, har ju vart i Thailand och volentärat på en snakefarm så har hanterat Kungs Kobror dag in dag ut i 1 års tid

och ja jag menar Bothrops insularis  min kusins kompis har 2 st honor och vill bli av med den ena,, men sa att jag inte har hanterat en sån förut ,, men fick då svar att jag kan komma till han i 6 olika omgångar för lära mig hantera den,, för de va kravet att jag skulle få köpa den

men han vill ha 25.000 kr för henne är de ens ett rimligt pris?


men självklart om folk här tycker att det vore en dum/idiotisk ide att köpa en Bothrops insularis
när man aldrig ens sätt en sådan orm tidigare , Pga vissa anledningar så kommer jag självklart kolla upp de noggare för vem som hälst kan äga en orm men alla kan inte ta hand om dom,, och jag vill ju självklart ha en orm jag kan ta hand om

de som man säger om barn alla kan bli pappor/mammor , men alla blir inte bra föräldrar för de



GLHF att få tag i B. insularis i hobbyn. De går inte för under 300k stycket heller vad jag hört, Instituto Butantan är enda som för avel på dem som säljer de och priserna därifrån är inte ens uttalade då de inte säljer dessa till vem som helst.

Bothrops ssp. kan vara riktigt trevliga men hur stressad du är och stissigt du hanterar smittar av väldigt mycket på dessa.

Gör du snabba rörelser och dylikt så kan du räkna med att du får ett par mothugg och i värsta fall få vittna de utfall de är kapabla till.

Vissa tycker att elapider är svårt i överlag, jag bollar hellre med O. s. canni, valfri Naja ssp., valfri Dendroaspis ssp., O. hannah än valfri Bothrops ssp. när de är på fel sida eller du inte riktigt kan vara i det lugna stadie som krävs för att få dessa att också vara lugna.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild