Giftormshållning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

63
158
NEDreptiles:
Tjena!

Det skulle vara intressant att få höra era tankar och åsikter när det gäller giftormar.
Så jag skulle vilja höra era argument FÖR och MOT giftorms hållning i privata samlingar/husdjur.

Tycker du att man borde får ha giftormar som privat person? Berätta dina argument FÖR giftorms hållning.

Tycker du att man inte borde få ha giftormar som privat person? Berätta dina argument MOT giftorms hållning.





2966
1645
Hoggaforfan:
Jag tycker det är helt ok däremot hade jag velat se en rikstäckande register med ansökan så att beloppet främst är resonabelt (säg max 500:-) och samma summa oavsett var man bor och vid ansökan sker en besiktning av ormhållning att allt är som det ska. Kanske även en kurs men att kraven är detsamma och resonabla.
Det, tror jag, hade både varit en säkerhet för ormhållaren som för de runtomkring. 

Argumentera mot det är egentligen ganska svårt med argumentet att giftormar finns det risk att man dör av. Det stämmer på en del arter men det är ett ganska litet antal och vem ska då dra gränsen vad som är ok och inte ok?
Blandar man in allergier och kanske andra sjukdomar så kan den ofarliga ormen kanske inte vara så ofarlig längre. Om man blir biten av en potent orm men överlever så hade den arten plötsligt varit ok då dödsrisken inte var 100% längre?
Man kan inte förbjuda bort allt som kan skada oss och riskerna vid korrekt hållning och hantering är ganska låg, speciellt om man jämför med andra djur. 
Jag vet inte hur många som blir bitna varje år och jag misstänker att tidningarna skriver om varenda gång. Hade det samma gällt varje gång en katt river någon så hade dagstidningen varit på några hundra sidor.

Bara lite funderingar, förhoppningsvis får du bättre information av giftormsfolket :-)

478
592
Rottenroth:

Istället för att svara rakt på dina för och mot argument så vill jag ställa frågan isåfall varför skulle man inte få ha det?

 

Du har rätt att utöva extrem sporter utan att folk lägger sig i, dessa bidrar även risk för andra människors hälsa vid exempelvis motorsporter.

Utsläpp av dåliga gaser osv.

Hög risk för dödsfall på olyckor vid skydiving, bungyjump osv.

Man får dricka alkohol och röka cigg osv, det skadar både dig själv och andra. Dödar ju otroligt mycket folk årligen.



Får vi hålla på med åvanstående så ska inte folk lägga sig i gifthållning då riskerna är faktiskt ganska små om du sköter allt korrekt.

Risken finns där, men det är inte ofta det sker bett i landet osv och det är isåfall oftast av slarvdelen som kanske inte är kapabla att hantera så mycket som en V. berus men har fått gift sålt till sig utav folk som inte bryr sig om vem dem säljer åt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild