Ormgift

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
3
Lotusdotter:
Hej, jag har en fråga som jag försökte ställa till en som annonserade om giftormar men min undran framstod nog som för korkad för att lägga tid på så jag vänder mig därför till detta forum. Jag är helt okunnig på giftormar och hade fram tills nu planerat att fortsätta vara lyckligt ovetandes, men så gick jag och köpte några terrarium av en som haft gift i dem och när jag kom hem med dem så upptäckte jag att de inte var urtvättade ordentligt och ormarna har attackerat glasen. Så nu undrar jag hur länge ormgift kan betraktas som aktivt/verksamt och därmed farligt sen de hamnat ute i det fria? Jag bjuder gärna på ett gott skratt men spydiga kommentarer undanbedes till förmån för svaret på frågan. Mvh J. Lotusdotter

 

 


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Du kan vara lugn :) Bara tvätta rutorna och börja inreda. Exakt hur länge exempelvis spottgift från en kobra kan vara verksamt vet jag inte men har svårt att tro att det skulle vara några längre perioder :) Man behöver givetvis inte ta på giftet och sen klia runt i sina egna ögon. 
Någon som vet mer exakt i tidsform som gift är verksamt utanför giftkörtlarna? 

Är du extremt nervös får du sätta på dig ett par plasthandskar när du gör rent burken inför inflytt av dina egna djur :) 

 


2966
1645
Hoggaforfan:
Jag tycker inte det är en dum fråga, vet någon svaret så blev jag med lite nyfiken.
Jag vet att gift behandlas som en kylvara så det bryts nog ner ganska snabbt i och över rumstemperatur.

1275
1724
Falk:

Har säljaren sagt att det är gift på glasen eller är det bara något som du antar?

Skulle det vara gift så är det bara att skrubba bort


85
88
AniMaL:
Tjena! 
Har svarat på ditt mejl nu (antar att det va mig du menade i ditt inlägg) .
Sorry jag va seg på att svara, satt på bussen när jag läste det och kom inte hem och hade möjlighet att svara förrän alldeles nyss . Men nu har du ett svar på ditt meddelande iaf . Hoppas det hjälper :) 

2966
1645
Hoggaforfan:
Åh var det Animal du messade så ska du vara glad om du får svar inom ett halvår :-P

85
88
AniMaL:
Hahah xD hogga din räv ! 

2
3
Lotusdotter:
Tack alla för svaren, känns betydligt lugnare nu att ta på gummihandskarna och skura ur dem. Och till dig som undrade om detta var något som jag bara antar, så är svaret nej. Jag och säljaren har en gemensam vän och därigenom så vet jag att det förhåller sig som jag skrev, huruvida det nu är relevant i den här tråden. Är otroligt tacksam till alla ni som tog min fråga på allvar och gav er tid för att svara både här i forumet och i privata meddelanden :) Ha det bäst!

741
681
Binks:
Jag vet då folk som inte gärna städar ur sina terrarium med händerna pågrund av att de kan finnas giftrester i form av kristaller kvar, så dra på dig ett par handskar och städa ur de lite så blir de nog bra.

264
125
Bildpunkt:

Ja är det nu kobror som spottat så har jag hört att man inte ska skrapa bort det då det kan ge reaktioner vid inandning t ex. Men gummihandskar, vatten och såpa så ska det nog försvinna.

Alltid bra att rengöra och desinfecera om du köpt begagnade terrarier oavsett. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild