Giftorm, vad krävs?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

97
93
knotan:
I L80 kapitel 9 paragraf 4, kan man läsa vilka krav sjv har på giftormshållning. Vet inte hur man kopierar text från ett dokument med hjälp av paddan :), så jag kan inte klistra in paragrafen här. Står dock ingenting oväntat. Terrarierna ska vara låsta och uppmärkta med artnamn. Lokalen som terrarierna är i ska vara rymningssäkrad och fönster och dörrar ska hållas stängda. Står ingenting i den paragrafen som en seriös och kunnig giftsormshållare inte redan följer. 

97
93
knotan:
4 § Ett terrarium med giftormar eller giftödlor ska vara låst när inte utfodring, rengöring eller
annan skötsel och hantering av djuren utförs. Terrariet ska även vara försett med en skylt med
korrekt artnamn samt en varningsskylt med upplysning om att terrariet innehåller giftormar
eller giftödlor. En lokal i vilken ett terrarium med giftormar eller giftödlor förvaras ska vara
rymningssäker. Ventiler och liknande öppningar i sådana lokaler ska vara försedda med nät
eller andra anordningar som omöjliggör för djuren att ta sig ut. Dörrar och fönster ska hållas
stängda.

70
29
tobiias:
vet att det är så med gift ormar men hur är det med giftiga spidlar och scorpioner ? kan man ha dem vart man vill eller finns det nått krav för dem med =O

379
399
Mr_B:
Vet inte om det ändrats men förr fanns det inga krav alls på spindeldjur o insekter. Kanske att nån kommun har fixat några lokala regler eller så nu för tiden. 

40
36
baggi:
Det finns regler och det är kommuner som tar beslut om det om det tex ärinom någon slags platsplanering m.m. För människor som bor på landet kan det va frid och fröjd med gift förutom när man ska ha hand om dom då. Men även där vet jag att forntidsgravar m.m räkas in som något kontigt koncept i deras lagar... Jag bor ca 2 kilometer från några stenar som jag försökt att hitta det är forntidsminnen så att säga inte mycket att hurra för då allt här är sten berg och tallar... Men jag har faktist letat och somsagt jag hade iaf turen att jag inte bodde allt för nära den platsen för då hade det bedömts precis som folk behandlas inne i stan. Och mina orkar skulle vara ett minne. så stå på sig och kolla reglerna är ju alltid en bra ide innan du skaffar något som du sen kan behöva avlägsna från platsen pga att det är olagligt. Men säger det igen det är bara en förmån att bo på landet och att ingen ifrån kommun kan säga nej utan barara läser samma sak som jag kan läsa mig fram till och jag kan få allt bekräftat av dom. Skulle jag bo inne i stan så hade jag haft ormar ändå. Men jag kanske inte skulle ha något mera än majsormar eller kungspyton för åker man fast så försämras ryktet enormt i media och kungspyton låter ju som det låter och helst ska den svälja en människa på aftonblades förstasida för att dom ska sälja riktigt bra och skrämma alla som redan har blivit tillräckligt rädd vid de här laget. Mina "Grannar" eller ska man säga semester booende hatar att jag har ormar här och allt dom vill är att det ska bort dom försöker med vad som helst myndigheter m.m och den attityden man får ifrån folk. "varför ormar? du har ju en hund.... inte finns det något med ormar som är bra " Det enklaste svaren då har varit att ni slipper se dom och jag slipper se dig om du låter mig va ifred. Och kommer det en vipera berius på din tomt... Ja då är det bara ringa mig för jag kommer gärna och flyttar den om det skulle kännas obehagligt för er... Men dom hackar dom i bitar istället för att dom inte förstår och gillar det... Det kommer en dag då deras barn eller barnbarn kommer in på tomten och jag är inte direkt någon som hatar barn men jag har inga och kommer aldrig att skaffa jag tycker det tar för mycket fritid.
Då kommer jag va lika löjlig tillbaka och säga " Jag gillar inte att små barn springer på tomten det är min mark och jag tänker inte ringa dig nästa gång utan hackar dom till bitar med en lie " Så får man se hur dom reagerar. För mig är ormar precis som barn man vet inte vad som kan hända härnäst och opålitliga. Nu skiter inte ormar i blöja och gråter på natten det är ett plus då jag sover tungt. Men vore kul att ställa just dom 2 sakerna i perspektiv till varandra varför vissa saker är okej men andras inte är det.

Sen ska båda djuren skötas på samma sätt. En orm ska vara i ett rum där den inte kan fly ett barn ska va under uppsyn så dom inte kan råka illa ut eller göra något knasigt. Vem blir näste att trycka en skylt på tshirt där det står "Don't be a fools use tools, Handle kids whit big respect"

281
366
Cartaq:
Förbjudet att ha giftiga ormar i garderoben

En man från Nässjö har återigen fått avslag på en ansökan om att ha giftiga ormar boende hemma – i sin garderob.

Ett antal instanser har varit inblandade i ärendet - som dragits i lång bänk eftersom mannen överklagat Nässjö kommuns beslut om att giftormar inte är lämpliga att ha i ett flerfamiljshus.

Nu menar även Mark och Miljödomstolen i Växjö att garderobsutrymmet i mannens hall inte uppfyller de krav på skyddsåtgärder som krävs enligt miljöbalken.

Mannen själv hävdar att terrarierna kan göras rymningssäkra och att risken för att ormarna skulle kunna ta sig ut då är minimal.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGQlw1/forbjudet-att-ha-giftiga-ormar-i-garderoben


1
0
norawata:
Hur kommer det sig att det inte finns regler kring att hålla giftiga terrariedjur i hem som @gnashner skriver? Det är otroligt konstigt att de inte har samma lagar på alla giftiga terrariedjur som med giftiga ormar...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild