Ömsning trädlevande arter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

544
424
Gibblo:
tamfor skrev:
Så, då fick jag klarhet iaf. I förrgår var hon ute och rätt så smal... dvs hon har inte ömsat, bara väntat på mat stackarn... 
Det fixade jag idag så vi får väl se om det händer något :)



Hur som helst så klarar sig spindlar länge utan mat så jag tror knappast att din spindel har levt i svåra plågor denna period. I naturen så springer det inte förbi insekter i ätbar storlek flera gånger om dagen.

Har den ätit nu då? För att den är smal kan bero på att den har tömt sig på kroppsvätskor inför ett öms.

21
1
tamfor:
nej har inte ätit än. Får väl ha lite koll...
Mina andra spindlar jag hade betedde sig annorlunda men det var bottenlevande...

Tack för all omtanke och råd

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Skulle vara spännande med en bra bild på spindeln i fråga, alla duktiga människor på denna sida kommer även kunna ge bättre svar då gissar jag :) Hur ser man förresten att en spindel behöver lägga på sig mer hull?? Jag är relativt novis på spindlar men lär mig hela tiden då sambon har ett gäng fågelspindlar, intressanta skitsnygga djur!!

Hoppas din individ äter eller ömsar snart om det behövs :)


544
424
Gibblo:
Jonas_ skrev:
Skulle vara spännande med en bra bild på spindeln i fråga, alla duktiga människor på denna sida kommer även kunna ge bättre svar då gissar jag :) Hur ser man förresten att en spindel behöver lägga på sig mer hull?? Jag är relativt novis på spindlar men lär mig hela tiden då sambon har ett gäng fågelspindlar, intressanta skitsnygga djur!!

Hoppas din individ äter eller ömsar snart om det behövs :)




Jag matar ju själv mina spindlar efter proportion till abdomen. Matar man själv spindeln och den spinner en massa nät helt plötsligt, matvägrar och smalnar av, så tyder det på öms.

Har spindeln inte fått någon mat och börjar bli smal pga det, ja då behöver den lägga på sig :)

Men som sagt, man ser det på abdomen. Trädlevande arter ska ha lite mindre abdomen för att hålla sig smidiga bland träden, till skillnad från marklevande som har lite större bakkropp då de inte behöver hålla sig lika smidiga utan kan vara tjockisar i lugn och ro.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Gibblo skrev:



Jag matar ju själv mina spindlar efter proportion till abdomen. Matar man själv spindeln och den spinner en massa nät helt plötsligt, matvägrar och smalnar av, så tyder det på öms.

Har spindeln inte fått någon mat och börjar bli smal pga det, ja då behöver den lägga på sig :)

Men som sagt, man ser det på abdomen. Trädlevande arter ska ha lite mindre abdomen för att hålla sig smidiga bland träden, till skillnad från marklevande som har lite större bakkropp då de inte behöver hålla sig lika smidiga utan kan vara tjockisar i lugn och ro.


Tack, bra & förståeligt skrivet :) 

Lite som på min hemmaplan då, pytons, där är trädklättrarna slankare & marklevande mer biffiga :P

Något jag är sjukt fascinerad av är hur mycket dom kan växa vid ömsning, fattar inte hur den stora spindeln har tryckt ihop sig i sitt gamla skal, skinn, kropp eller vad man nu säger. Helt otroligt intressant iaf!


544
424
Gibblo:
Jonas_ skrev:


 

Tack, bra & förståeligt skrivet :) 

Lite som på min hemmaplan då, pytons, där är trädklättrarna slankare & marklevande mer biffiga :P

Något jag är sjukt fascinerad av är hur mycket dom kan växa vid ömsning, fattar inte hur den stora spindeln har tryckt ihop sig i sitt gamla skal, skinn, kropp eller vad man nu säger. Helt otroligt intressant iaf!




Precis!

Jo det är ganska fantastiskt, vissa snabbväxande arter dubblar ju sin storlek vid öms som små! T.ex Lasiodora parahybana, som riktiga små bodybuilders ;)

Exoskelettet expanderar ju när det är mjukt och fuktigt, så de kan växa till sig en del under den proccessen.

Ett annat sätt att se öms på gång är på abdomen ifall den är mörk, då tyder det på att det ligger ett färdigt skal undertill och att spindeln gör sig reda för att byta kostym. Lättare att se på hårsparkare, min första spindel Charlotte (Brachypelma smithi) är ett lysande exempel för tillfället då hon ska ömsa vilken dag som helst och det mörka hårlösa området är väldigt tydligt!

Ska ta en bild.

EDIT: Fick bli en bild genom glaset denna gången då hon var på ett jävla humör när jag försökte få henne att vända rumpan till.. :P


Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Tror inte man ska Göra någon av sina spindlar särskilt fet. Man ser ju extremt många Theraposa som ser ut som att de ska spricka... Tror man ska hålla både marklevande och trädlevande I lagom storlek. I naturen så behöver ju de marklevande bla springa Undan rovdjur och Om den är överviktig så blir ju det svårare att t.ex krypa in I håligheter/skrevor I stenar Eller vad som helst. När jag hade spindlar försöker jag hålla både mark och trädlevande I fin form men INTE så att de var tjocka.

544
424
Gibblo:
BenjaminLindner skrev:
Tror inte man ska Göra någon av sina spindlar särskilt fet. Man ser ju extremt många Theraposa som ser ut som att de ska spricka... Tror man ska hålla både marklevande och trädlevande I lagom storlek. I naturen så behöver ju de marklevande bla springa Undan rovdjur och Om den är överviktig så blir ju det svårare att t.ex krypa in I håligheter/skrevor I stenar Eller vad som helst. När jag hade spindlar försöker jag hålla både mark och trädlevande I fin form men INTE så att de var tjocka.




Givetvis, mitt inlägg misstolkades nog då. Man ska inte mata dem feta oavsett vad det är för art. Men trädlevande ska ändå vara smalare än marklevande.

Inget djur mår bra av att vara överviktig.

EDIT: Sen brukar inte fågelspindelshonor fly så mycket från rovdjur i naturen. Oftast har dem en håla/gömställe till hands som de kan dra ner i. Skiter det sig ändå så brukar det vara försvar som gäller.
Hanar däremot är ju mindre och de får också springa som fan. Logiskt enligt mig.

1275
1724
Falk:

När man läser på många utländska forum så verkar många ha problem med att slingsen dör och det spekuleras allt ifrån luftfuktighet, ventilation och gifter i foderdjuren.

Jag har under mina år aldrig aldrig haft några konstiga dödsfall bland slings och det kanske beror på att jag alltid hållit jag dom välmatade. Allt eftersom dom blir större så har har jag dragit ner på foderstorlek och minskat antal utfodringar till abdomen har en bra storlek i förhållande till framkroppen.


21
1
tamfor:
Nu i fredags har "lillan" ömsat. Det verkar att allt har gått bra. När hon väl kommer fram speedar hon runt i terrariet.
Bilden är före ömsningen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild