Intressant artikel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
625
Temla:
Don't underestimate the minds and emotional lives of reptiles

www.psychologytoday.com/blog/animal-emotions/201303/the-emotional-lives-reptiles-stress-and-welfare



Reptiles are an evolutionary old and diverse class of vertebrates (see also) who are used in different sorts of research, some of which can be harmful to their psychological well being. Various reptiles show complex parental behavior and also have been observed to play. Gordon Burghardt (see also), who works out of the University of Tennessee, and his colleagues have been among the leaders in research on the behavior and welfare of reptiles and his published papers and the references contained therein provide an ample database for those who want to know more about these fascinating and underrated animals.

Don't underestimate the minds and emotional lives of reptiles

I just received a new and fascinating essay published by the British Veterinary Association titled "Assessing reptile welfare using behavioural criteria" written by Clifford Warwick and his colleagues that offers many useful tips for caring for reptiles that will be of interest to many readers, professionals and non-professionals alike. They note, for example, that, "unlike dogs and cats, reptiles will almost universally be 'life-restricted' in small, arbitrarily and poorly conceived vivariums maintained by non-professionals. ... Contrary to common perceptions, reptiles manifest an array of abnormal behaviours that indicate stress."

The authors' summary table of behavioral signs of captivity-stress is an invaluable resource. For example, in response to stress reptiles display hyperactivity, hypoactivity, anorexia, head-hiding, inflation of the body, hissing, panting, pigment change and other abnormal patterns of behavior and physiological responses. They also provide a very useful self-assessment test for assessing reptile welfare using behavioral criteria.

The authors also note that while there are stressors in nature, "captive conditions typically replace many features of the natural world with artificial and frequently poorly matched alternatives that deprive animals of known normal behaviour and associated biological needs, such as hunting, spatial range, and macro-habitat investigation ..." Even field research can alter the behavior of reptiles. For example, eye contact between researchers and free-living iguanas can change patterns of hierarchical perching.

I highly recommend this informative and timely essay not only for those people who are interested in reptiles but also for those who are interested in broader discussions of the emotional lives of animals. It's well known that many different animals suffer in captivity and this excellent essay opens the door for further comparative research that will result in better care for the animals who find themselves living in a wide variety of non-natural conditions.

Note: A very interesting essay called "Tender turtles: Their mums do care after all" is available to subscribers of New Scientist magazine (the full essay in the March 23, 2013 issue can be seen here). In this paper author and tropical biologist Adrian Barnett writes about the fascinating parental behavior of Amazon river turtles and other reptiles and how what we're learning needs to be factored into conservation efforts. He ends his essay as follows: " ... if many turtles do care for their young, some of the strategies intended to save them could be casting them alone and adrift from an early age. And what would a mother turtle have to say about that?"

60
40
bushman:
Jg har ikke lest mer en det du har kopiert inn enda.
men en advarsel: VÆR FORSIKTIG MED ALT SOM CLIFFORD WARWICK HAR VÆRT INVOLVERT I!!! Han er en farlig og meget useriøs mann som driver propaganda og løgner gjemt bak "vitenskapelig dokumentasjon" for å forby reptiler i fangenskap.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Ska läsa igenom hela studien när jag har tid. Det jag kan säga om att motverka "captivity-stress" som nämns är att jag personligen försöker se till att anpassa terrariumstorlekar och inredning för olika arters behov. Vissa arter (även om de är små) tycker jag kräver väldigt mycket utrymme, och därför bör man ge dem betydligt större yta att röra sig på än vad L80 kräver. Att inreda och försöka göra en gradient, både i temperatur och fuktighet är ju rätt vettigt också. Mycket inredning för att stimulera reptilerna till att klättra och röra sig med. Marklevande reptiler kan också klättra!

Nu kommer man aldrig i närheten till ytan djuren har i det vilda, men man kan ju åtminstone ge dem någorlunda vettigt med plats.

903
509
Evanjeline:
Jag håller helt med Anders. Sen kan jag tycka det är roligare ur en egoistisk synvinkel att ha stort till djuren också. De rör sig mycket mer i min erfarenhet, och är mycket mer intressanta att titta på.

2966
1645
Hoggaforfan:

Googlade Warwick lite och kom upp lite, eh intressanta fakta:
Tex "The most ludicrous claim made by Mr Warwick is that the life of a captive lizard is 2½, and that of a captive snake 3½, years."

www.cyberlizard.plus.com/cliffordwarwick1.htm

Känns som bushmans varning har belägg :-)


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Jo han är lite speciell :P

Fast så som vissa människor sköter sina så kan de nog ligga rätt nära sanningen :(


903
509
Evanjeline:
Det låter ju som han är lite extrem. En sak jag undrar, som inte specifikt står är om det här med åldern är baserat på all reptilhållning, eller fångenskapsuppfödda med bra miljö. För om det skulle vara något genomsnitt om man tar alla ormar och ödlor kan jag tänka mig det kan stämma. Speciellt om den statistiken är gjord för 10-20 år sen när det fanns mycket fler viltfångade individer, och folk visste mycket mindre om reptilskötsel. Nu står det visserligen att han inte hade några källor för detta påstående, men det är mina tankar om det hela.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har läst igenom artikeln, och kontentan av det hela (så som jag förstått det) är att Warwick m.fl. anser att det inte är tillräckligt tillförlitligt att enbart kolla rent fysiologiskt hur en reptil mår (blodtester, hjärtfrekvens, okulärt etc) utan att man måste observera reptilens beteende.

Beteendevetenskap är väldigt intressant, men det kan även bli rätt så luddigt emellanåt och kan göra det väldigt opålitligt (se "psychologist's fallacy") av ens bedömning när det är vaga skillnader i beteendet.

Listan över olika beteenden kan vara kul, men en del saker är rätt så självklara, exempelvis att en kobra som spottar gift känner sig hotad. I tabell2 över "normala/lugna" beteenden är det väl mer intressant men det är samtidigt väldigt subjektiv då reptilen kan må dåligt när den håller fast "firmly" men bra när den håller fast "tightly". Med andra ord är det något som blir helt extremt svårt för gemene man att gå efter.

Exemplena med djur som mår dåligt som tas upp i artikeln är till största del beroende av liten yta eller dålig inredning, och framförallt om man har mer än en individ i samma terrarium då de kan skada varandra.

Så, stora terrarier (framförallt om man har flera individer), mycket inredning, samt koll så att ens reptil beter sig normalt tror jag man kommer långt med!

Intressant ämne i vilket fall som helst, tack! :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Googlade Warwick lite själv också. Hittade detta:

"Over a period of years, he kept more than 100 species in a house in London. He was always interested in reptiles as a boy, so when the opportunity came to acquire them as an adult, he took it. And took it and took it. Thus if anyone is qualified to say whether reptiles make suitable pets, Warwick is.

And his verdict: "Absolutely not." It is impossible, he says, for anyone to give a reptile proper care outside the wild.

All his animals died prematurely. But like so many other so-called enthusiasts before and after him, he just kept replacing the animals with new ones. That, he now says, was a mistake, not just for the animals, but for him, too."

Och slutligen:

"People who keep reptiles in their houses are just being cruel."

Källa:

www.captivebredreptileforums.co.uk/general-reptile-amphibian/57872-clifford-warwick-s-credentials.html


Medlem i SHF
537
749
Patch:
Jag kan väl hålla med om att man har en liten udda syn på djurhållning i våran hobby... 

De är väldigt mycket köp och sälj (inte vart ett dugg bättre själv) att de därimot skulle dö djur hela tiden håller jag dock inte med om :) 

Kan ju även vara så som evanjeline säger att han bygger de här på 80-90 talets skötsel då kunskapen va rätt låg och de flesta reptilerna va viltfångade (finns ju tyvärr fortfarande folk och butiker som är kvar i de tänket) 

Att reptiler har känslor är nog sant.... Men tror inte de kan jämföras med däggdjurens... 

Därimot har han ju rätt i stressbiten kan jag ju tycka även om den kanske mår vara lite överdriven... Men tror stressen är ett stort problem hos våra djur!

Stora burkar är ju absolut att föredra! Men inredningen i den stora burken är minst lika viktig! Rätt Ljus och rätt miljö lika så! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild