Matvägrande orm (Lampropeltis Knoblochi)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:

Jonas_ skrev:
Jag är inne på Jimmys linje. Arten brukar vilja vintervila och många individer slutar självmant äta när ljustimmar och värme avtar. 

Jag avråder från tvångsmatning eller att ens erbjuda mat för ofta till en "matvägrande" och eventuellt stressad orm. Det får ofta motsatt effekt. 

Ge den en vintervila/dvala, eller vad man vill kalla det, och erbjud sedan mat när den vaknat till liv igen. En frisk orm kan vara utan mat betydligt längre än man kan ana : ) 

Även för en relativt nykläckt (Augusti) orm. Jag känner att somliga nykläckta ormarter kan gå bra tag på gulsäcken, men så fort de aktivt börjar jaga och "systemet" (matsmältning etc) kör igång på riktigt så behöver det hållas igång en tid (ett år/första övervintring)? 

Mvh
Niklas

Medlem i SHF
4081
5139
Jonas_:
NellyNiklas skrev:

Även för en relativt nykläckt (Augusti) orm. Jag känner att somliga nykläckta ormarter kan gå bra tag på gulsäcken, men så fort de aktivt börjar jaga och "systemet" (matsmältning etc) kör igång på riktigt så behöver det hållas igång en tid (ett år/första övervintring)? 

Mvh
Niklas

Jag har under åren ändrat uppfattning i frågan om att vintervila även unga (och mycket gamla) individer. Jag tycker absolut att även små årsungar ska vintervilas, alla individer oavsett ålder. Sen kan ju längden på vintervilan kortas något om ägaren anser att det behövs, till tunna eller mycket unga djur dvs. 

Jag har helt slutat tvångsmata ormungar som aldrig självmant kommer igång med maten. I början försökte jag få alla att överleva och körde både levande och tvångsmatning (detta är alltså många år sedan..) men sista åren tas dom ungarna bort efterhand..och blir i majoriteten foder själva åt en starkare individ. Naturen är grym ibland. 

Alla i en kull ska inte överleva : ) det låter stenhårt men det blir mer och mer en övertygelse. Och även väldigt unga ormar dvalar/vintervilar, men inte alla klarar av det, tyvärr. 

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:

Jonas_ skrev:

Jag har under åren ändrat uppfattning i frågan om att vintervila även unga (och mycket gamla) individer. Jag tycker absolut att även små årsungar ska vintervilas, alla individer oavsett ålder. Sen kan ju längden på vintervilan kortas något om ägaren anser att det behövs, till tunna eller mycket unga djur dvs. 

Jag har helt slutat tvångsmata ormungar som aldrig självmant kommer igång med maten. I början försökte jag få alla att överleva och körde både levande och tvångsmatning (detta är alltså många år sedan..) men sista åren tas dom ungarna bort efterhand..och blir i majoriteten foder själva åt en starkare individ. Naturen är grym ibland. 

Alla i en kull ska inte överleva : ) det låter stenhårt men det blir mer och mer en övertygelse. Och även väldigt unga ormar dvalar/vintervilar, men inte alla klarar av det, tyvärr. 

Sant

Överlag delar jag samma uppfattning. Kommer man till punkten där tvångsmatning är ett behov så är det (enligt mig personligen) ett tecken på att man inte testat allt. Många trilskas med möss eller delar av möss, även för små ormar som instinktivt inte associerar möss som bytesdjur men kastar sig hals över huvud på en gecko eller skink. Ta vilken ormart från Australien. För nykläckta elapider, snokar eller pyton så är onekligen andra reptiler och amfibier den första måltiden.

Mvh
Niklas

Medlem i SHF
4081
5139
Jonas_:
NellyNiklas skrev:

Många trilskas med möss eller delar av möss, även för små ormar som instinktivt inte associerar möss som bytesdjur men kastar sig hals över huvud på en gecko eller skink. Ta vilken ormart från Australien. För nykläckta elapider, snokar eller pyton så är onekligen andra reptiler och amfibier den första måltiden.

Mvh
Niklas

Instämmer helt och har inget att tillägga : ) 

5
4
FrePGun:

En uppdatering!

mycket har hänt sen sist. 

Kom hem till ett tomt terrarium en kväll.

Hade gett upp hoppet helt efter et dygn av intensivt letande. Misstänkte att Katterna hade tagit den.

Dygn två sitter jag i soffan och en av mina katter har stenkoll på en korkplattebakgrund jag har ståendes i vardagsrummet. Han är framme och nosar och markerar intensivt.

Jag var där och kollade flera ggr men såg ingenting men katten gav sig inte, till slut lyckas jag ställa mig i perfekt vinkel för att både kunna lysa och se ner i en 1 dm djup håla i korkbarksbagrunden, smalt som en penna ungefär. Där lyser några röda fjäll i ljuset från lampan!

Slänger in katterna inett sovrum och börjar sedan försöka pilla upp bakgrunden och visst har ormen krupit in där och lagt sig!

Inte nog med det, tydligen var den sjukt tacksam över att ha överlevt den långa färden med stora pälsdjur hack i häl för nu äter den med GOD aptit och beter sig märkbart tryggare där jag har den!

Slutet gott allting gott 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild