Fel och sälja giftormar till miderårig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

316
283
panterophis:

nej det gör det inte spiggen men både åldern inne OCH vett i skallen ska vara ett krav för potenta djur! det är såna som tummar på det som ger hobbyn sämre rykte än den redan har...


1229
464
leedragon:

nej men i lagen ögon är den personen  fullt ansvarig om sig själv


142
5
JulefridHosOnkel:

Jo, jag förstår, men hade du läst vad jag skrev så hade du även sett att jag sa "med säkerhet". Med det menar jag ju det uppenbara, att känner du inte personen sen innan och VET vad han/hon är för något, så tänk bara inte ens tanken till att sälja. Men, vad folk personligen anser så finns det unga människor med väldigt mycket vett, och tillräckligt med erfarenhet för att ha giftormar, b.la för att dom själva redan har haft mentor för att dom genom farsor/nära släktnigar är uppvuxna i sådana kretsar. Hade jag bara fått sätta mig ner och haft ett långt samtal med föräldrarna, och klargjort allt som krävs för att ha sådana ormar så hade jag sedan kunnat överväga att sälja... Om vi nu pratar potenta djur i överlag tycker jag att du ska gå in och läsa bett/stick-rapporter på nätet. Du kommer se att många är vuxna, men ändå fick sin snygga idé med att peta med fingrarna nere hos en potent skorpion, och sedan fick smaka på det uppenbara. Samma gäller frivillig hantering av t.ex spindlar från den gamla världen. Nej, enligt mig hänger det inte alltid på åldern, jag hade helst sett till att jag känner personen ÄVEN om det är en 30-åring som vill köpa.


142
5
JulefridHosOnkel:

Men haha, alltså snälla läs vad jag faktiskt skrev innan ni argumenterar emot.


1229
464
leedragon:

men om du vet att personen är kappabel att ha giftormar, och han är  17  så kan han vänta tills  han fyller  20 att ha de? om han verkligen ha vill ha de kan han vänta, ormen kommer  att leva i många år till, så  får han  fundera och lära sig mer om ormen under tiden


142
5
JulefridHosOnkel:

Japp, och vad säger dig att det är sådant man inte även tar personligen med föräldrarna om den unge har stålsatt sig på att han/hon är redo på att skaffa giftorm? 


12
7
Atra:

Spelar ingen roll ingen

person på 17-18 år är mogen för En Elapid även dom flesta förekommande arter i hobbyn

det borde vara generell 25 års gräns

syftar på krokvana samt  erfarenhet av aggressiva ormar


1229
464
leedragon:

det är att ta ansvar som säljare, och  att personen som köper inser att man ska vänta, samt är mogen nog  för att vänta


58
35
philer:

Jag har inte förstått allt ståhej med att bara sälja till personer med referenser osv, är man tvungen att ha licens för giftormar så är det en sak annars så är det väl köparens egenansvar man kan ju aldrig ansvara för vad köparen kommer att göra med dem. Dock inte till minderåriga.


142
5
JulefridHosOnkel:

Och ansvar som säljare tar man genom att veta vem man säljer till, oavsett ålder... Märk väl att jag tycker inte att eran ståndpunkter med åldersgräns heller är skit, men som "philer" sa så vet man inte vad den blivande ägaren kommer att göra med ormen. Förtroende bygger man upp med tiden, alltså genom att känna personen. Så jag säljer hellre till en 17-åring som jag personligen sett hantera sådana saker med stort vett, respekt och aktsamhet än en 30-åring jag aldrig träffat förut som säger "hej ja e intresesrad av din orm o ja har referenser o erfarenheter o så", för det har ju faktiskt hänt att det kommit folk och sagt "Du kan b.la ringa den här killen, han kan intyga att jag vet vad jag sysslar med", och så har säljaren ringt, och "den här killen" i andra sidan luren har bara sagt "Nej alltså jag vet inte, han var typ bara här en snabbis och kollade på en orm en gång...". Och känner man ingen annan av hans referenser (helst några stycken) som kan intyga att den intresserade är på riktigt, ja då skulle ju iallafall jag personligen bli väldigt skeptisk... Men ja, en legitimerad kurs på iallafall 6-12 månader samt ett certifikat vore väl drömmen...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild