Hur stort terrarium till kalifornisk kungssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
10
Raven:
Mja då är det jag som skrev lite tokigt. Menade givetvis som du skrev; men istället för de länder som blev påverkade skulle ta ett beslut så blev det en EU sak. Trots att det kan tolkas så har jag inget emot EU eller vårt medlemsskap, försökte bara statera fakta. Men som sagt tidigare blev faktan klumpigt uttryckt från min sida haha. 

5898
4525
Tropfrog:
Precis. Och på grund av den inre marknaden så kan inte de påverkade länderna ta ett eget beslut i saken. 

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
668
442
Jimmy:
Arten är inte invasiv i Europa utan endast på Gran Canaria vilket råkar vara Spanien. 
Detta är ett bra exempel på EU's ineffektiva byråkrati. Att man inte får ha en Kalifornisk Kungssnok i tex Sverige eller Finland för att den är "invasiv" saknar grund eftersom den inte skulle kunna etablera sig här.

Synd på en väldigt trevlig ormart med coolt utseende.

Apropå EU och fri handel så är Kanarieöarna som sagt Spanien, men inte i EU-zonen. Så ingen fri cirkulation av varor mellan öarna och EU utan det blir import/export som med andra länder utanför EU.

5898
4525
Tropfrog:
Men det stämmer inte alls. Kanarieöarna tillhör Spanien som är med i EU, därmed är kanarieöarna också med i EU. Det råder ingen tvivel om just det.

Det går inte att bygga argumentation på påhittade falska fakta.

Mvh
Magnus 

16
10
Raven:
Jimmy skrev:
Arten är inte invasiv i Europa utan endast på Gran Canaria vilket råkar vara Spanien. 
Detta är ett bra exempel på EU's ineffektiva byråkrati. Att man inte får ha en Kalifornisk Kungssnok i tex Sverige eller Finland för att den är "invasiv" saknar grund eftersom den inte skulle kunna etablera sig här.

Njaa, det har ju diskuterats att på grund av klimatförändringarna som gör det varmare tros det att arten även skulle kunna etablera sig vidare här i norr. Ingen garanti, men tror de tänker "säkra före det osäkra" på den fronten.

Medlem i GHF
668
442
Jimmy:
Tropfrog skrev:
Men det stämmer inte alls. Kanarieöarna tillhör Spanien som är med i EU, därmed är kanarieöarna också med i EU. Det råder ingen tvivel om just det.

Mvh
Magnus 

Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Vad är det för påhopp? Din mästrande attityd är väldigt tröttsam.
Ska du idka handel och sälja något till ett företag på tex Kanarieöarna eller även Åland så behöver du göra en exportdeklaration. 
Om du inte tror på detta rekommenderar jag en enkel googling.

5898
4525
Tropfrog:
Jimmy skrev:

Vad är det för påhopp? Din mästrande attityd är väldigt tröttsam.
Ska du idka handel och sälja något till ett företag på tex Kanarieöarna eller även Åland så behöver du göra en exportdeklaration. 
Om du inte tror på detta rekommenderar jag en enkel googling.

Det är inget påhopp alls. Bara en korrigering av felaktig information. DVS att kanarieöarna är medlem i EU. Inget annat. Ber om ursäkt om du läst in någon attityd eller att jag fått dig att tro att det inte krävs en exportdokumentation till kanarieöarna. Det sista har jag ingen som helst kunskap om.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
27
14
Adamanteus75:
Måste säga att Jimmy har rätt, läs här: tulli.fi/sv/om-oss/material/eu-omrade

5898
4525
Tropfrog:
Rätt i vadå?

Och är det ens relevant för tråden?

Raven menar dessutom att arten har potential att bli invasiv i Spanien också. Nog måste det vara bättre att stoppa en art innan den blir invasiv än efter. Eller?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild