Rimligheten av att äga gift ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
BIGtoxic:
Hejsan har alltid villat ha en/två buskhuggormar eller ögonfranshuggormar men funderar lite på hur man bör ta sig tillväga när det gäller att håla dessa, om jag är helt korkad för att vila ha giftiga ormar i mitt hem och överlag saker man bör tänka på eller göra innan man anförskaffar sig varkendera av arterna.

Har inte haft giftormar tidigare men vi har relativt mycket huggormar vid mina föräldrars sommarstuga som jag oftast blir kommenderad att omlokalisera så gissar att det är värt något.

Har kungspython från tidigare men men vet att kungspython och ex. Buskhuggorm är helt olika i beteendet.

Alla tankar o. råd välkommna 

Mvh. Nicolai

Medlem i SHF
4002
5029
Jonas_:
Gå med i någon av Sveriges herpetologiska föreningar om du inte redan känner folk inom giftormshobbyn. Mitt första och antagligen bästa tips. Där finns folk som kan svara på dina frågor, hjälpa dig på vägen och vara din mentor. 

Vet att en del vill att personen har en viss ålder. Sen måste man ju "klicka" lite när man har en mentor. Så bäst är nog att gå föreningsvägen. 

Sen kräver vissa kommuner (alla med gift kanske?) tillstånd för att du ska få hålla giftiga ormar hemma. Beror såklart på din boendesituation osv. Det bör du kolla upp noga! 

Lycka till. Mvh Jonas 

5099
3875
Tropfrog:
Jag tycker inte att det per automatik är korkat att vilja ha giftormar. Däremot så tycker jag det är viktigt att tänka över beslutet ordentligt. Varför vill jag ha giftormar? Är det giftet i sig som lockar eller artens utseende, biologi och beteende? Finns det andra ormar som skulle kunna motsvara mina förväntningar på arten utan att för den sakens skull vara giftiga? Är jag tillräckligt noggrann, ansvarstagande och lugn som människa för att inte utgöra en risk för mig själv och ormen? Har jag andra mäniskor i min närhet som jag bör ta hänsyn till i beslutet? Familj, vänner eller grannar i flerfamiljshus? Om olyckan är framme hur påverkar det synen på hobbyn och hur snabbt kan jag ta mig till ett ställe som lagerför antiserum mot just det giftet?

Utan att nämna eller glömma någon så har jag fått en känsla av att det finns ungefär lika många som håller gift av "rätt" anledningar som av "fel". Det är inget lättvindigt beslut att skaffa ett husdjur som har potential att döda eller skada dig eller någon du bryr dig om. Även om inte skadan uppkommer direkt så kan hugget komma på bråkdelen av en sekund av ouppmärksamhet.

Jag tycker att det är bra att du ventilerar frågan här, det är första steget mot att ta ett klokt och välinformerat beslut. Att besluta sig för att nej, det är inte rätt för mig kan vara ett klokt och ansvarstagande beslut, men det får man aldrig veta. Att besluta sig för ja kan vara både klokt och inte. Men det enda utfallet du kan lära dig är om det inte är det. Så länge man har kvar djuret kan det varje dag visa sig att det inte var klokt.

Sen tycker jag väl att Jonas tips om förening och mentorskap är mycket bra. Var extra uppmärksam på de som kan argumentera för att gift inte är något för just dig eller bara att du inte är redo än. De älskar sina ormar och vill gärna sprida hobbyn, men vet också att en olycka kan skada både dig och hobbyn.

Mvh
Magnus 

5
1
BIGtoxic:
Tack för svaren Jonas och Magnus. Måste ta och kolla runt lite vad det finns för föreningar här i Finland men annars är det väl bara att joina er Svenskar, men det är väl nog som ni säger de är ju svårt för någon ny inom hobbyn at riktigt kuna säga om hen är passlig för gift orm eller vad allt man bör tänka på. Tror överlag att Finlands har relativt lösa lagar angående giftorms hållning men ska ta o kolla närmare på kommun nivå så man ej får någon otrevlig överraskning. Angående varför just de ovannämnda arterna är det nog för at de är enligt mig de absolut vackraste ormarna som finns, skulle de vara utan gift skulle anskaffningen redan varit gjord.
Ska köra lite mer research så ska ja återkomma med mera funderingar då ja har blivit mer klok

Mvh. Nicolai

Medlem i SHF
4002
5029
Jonas_:
Visste inte att du bodde i Finland : ) Men vet att reptilhobbyn vuxit där rätt mycket sista åren. 

Lagar och regler där har jag tyvärr noll koll på. Men en mentor oavsett förening eller inte är mycket bra och den vägen väldigt många går när man blir intresserad av giftormar. Har du möjlighet att besöka någon med egna giftormar är det också väldigt lärorikt skulle jag gissa. 

Dom huggormarna du är intresserad av har ett helt annat beteende och rörelsemönster än den slöa marklevande svenska huggormen : ) trädlevande är helt annat än tunga marklevande ormar. Både kungspytons och Vipera berus är tyngre marklevande i mina ögon. 

Lycka till och hoppas det ordnar sig. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild