Byggtråd: ”Pilbara”

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

Vill dela med mig av mitt senaste projekt. Jag fick det fantastiska nöjet att bli ägare till en "Pygmy Python/Ant hill Python", Antaresia perthensis under senaste resan till Hamm. 

A. perthensis härstammar från en mindre region i västra Australien. Ett väldigt torrt område med ett snitt på 1-10 regniga dagar i månaden, beroende på årstid/säsong. Ormen är primärt nattaktiv. Temperaturerna i området pendlar mellan ~35-25 grader under sommartid och ~27-19 vintertid.

I skrivande stund bor den i en tillfällig plastlåda med värmematta med termostat, gömslen och korkbark, till dess att Zoobutiken kan skicka det terrarium jag behöver. 

Mvh
Niklas


Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:
I två veckor eller mer har jag sökt efter ett ReptiZoo 120x60x45, men den har varit slutsåld överallt. Så plötsligt dök det upp en 120x60x60 på FB Marketplace, i Staffanstorp, 15 minuter bort. 1 timme senare och en ruggit spännande bilfärd var den hemma. Terrariet dammsögs och tvättades rent.

Till det har jag införskaffat en Arcadia 24W 6% UVB ProT5 lysrör med armatur samt en Arcadia 50W DHP. Eftersom lysröret för stunden är placerat ovanpå nättaket så innebär det att nätet filtrerar bort ca 45% av strålningen, enligt källa (bild i albumet). Detta innebär av UV Index ligger mellan 0.7ish och 2.0ish de 30 cm närmast marknivån, vilket bör inte vara några problem för en primärt nattaktiv art. 

DHP'n för jag placera efter hand som den tänkta inredningen är på plats. Enligt kartongen ska temperaturen på området direkt under vara ca 36 grader vid 30cm avstånd, och 29 grader vid 40cm avstånd. Till detta kommer jag ha en LED slinga till bakgrundsbelysning. Möjligen att det tillkommer en eller flera mindre Halogenlampor om behovet skulle uppkomma. 

Min inspiration för inredningen är som tidigare nämnt, "Pilbara" regionen i nordvästra Australien. (Mina inspirationsbilder finns också i albumet)

Utöver det har jag lagt en beställning på att helt gäng artificiella stenar från USA.

(Att ladda upp bilder direkt i posten via iPad verkar vara lite problematiskt. Har inte riktigt luskat ut för att få det att fungera felfritt.) 
Slutligen, länk till albumet: www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/15554

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:
Bottensybstrat. Jag har tänkt röd sand, givetvis. Jag har sedan tidigare inhandlat 2 påsar "Exo Terra Stone Desert Outback Red"  a' 10kg/st samt en påse "Exo Terra Desert Sand, Red" a' 5kg. Efter att jag har sett storleken på terrariet insåg jag omgående att mer kommer behöva införskaffas. 

"Desert Sand" är finkornig och svagt röd. Jag skulle personligen kalla den mer ljusbrun, medans "Stone Desert" är mycket mörkare, olika kornstorlek från fint pulver till större singel eller småsten. Den verkade även vara en aningens fuktig

Jag gjorde en blandning på ca 50-50 som kändes helt OK.

Länk till albumet: www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/15554

5099
3873
Tropfrog:
Den ser otroligt lik bara mineralers scoria. Ungefär halva priset. Bra att veta om du behöver mycket mer.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Den ser otroligt lik bara mineralers scoria. Ungefär halva priset. Bra att veta om du behöver mycket mer.

Mvh
Magnus 


Tackar för tipset! Får ta och kolla upp det ????


Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Den ser otroligt lik bara mineralers scoria. Ungefär halva priset. Bra att veta om du behöver mycket mer.

Mvh
Magnus 


Likheten är mycket slående. Området i västra Australien har mycket höga halter av järn (som ger sand och sten dess röda färg). Blir lite dyrt att ta hem lite sånt för detta projektet så mineralers scoria är ett ypperligt substitut. =)

5099
3873
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:


Likheten är mycket slående. Området i västra Australien har mycket höga halter av järn (som ger sand och sten dess röda färg). Blir lite dyrt att ta hem lite sånt för detta projektet så mineralers scoria är ett ypperligt substitut. =)


Jag ser att du bor i Skåne. Öken växtbutik säljer produkten till bra priser och det går att hämta upp i Malmö om man vill slippa frakt. Jag själv kör från Göteborg en gång om året för att fylla på mitt lager. 

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

Det går inte att understryka vikten av böcker tydligt nog, varesig det gäller digitala eller fysiska sådana. Personligen föredrar jag fysisk bok i pappersform framför digitala, då digitala ofta är begränsade till antal nedladdningar, enheter eller något annat medans den andra alltid finns tillgänglig.

Inför detta projektet har jag köpt en av varje.

"Keeping childrens pythons" av Darren Green, i digitalt format samt "The Complete Childrens Python" av Peter Birch mfl. 

Mycket nöjd med båda!

I övrigt börjar det dra ihop sig med min beställning av artificiella stenar från USA. Stenarna är klara och redo att skickas med 10-dagars frakt. Nu återstår endast ekonomiöverföringen.

www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/15554

Mvh
Niklas


Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

Jag kunde inte bärga mig längre. Mitt paket med artificiella stenar har fastnat i USA och jag orkade inte längre titta på ett tomt terrarium. Så jag slängde ihop något snabbt och spartanskt. Just nu kör jag DHP’n för att se vilka temperaturer det blir på full effekt. (Kommer senare kontrolleras med termostat).

Terrariet är ett ReptiZoo 120x60x60 med nättak som släpper igenom ca 55% av UVB strålningen. DHP’n är en Arcadia 50w och UVB är en Arcadia 24w T5 6%.

Avståndet från lysrör till marknivå är ca 50-55 cm och högsta punkt ca 30cm. Detta innebär att vid marknivå är UV index ~0.5 och vid högsta punkt ca 2.0. Detta bör vara ok för en primärt nattaktiv liten pyton.

Dagarna innan han jag med att baka lite upphittade barkbitar från parken. Sen var det bara att börja hälla i sand och blanda runt. Gick ner i källaren och hämtade några artificiella stenar som blev över från ett tidigare bygge samt några korkrör. Slutligen adderades några tillfälliga krukor gräs som köptes in för ändamålet.

Sits men inte minst åkte den lille pytonormen in. Nu närmast blir det en tid av temperaturmätningar och finjustering av termostaten. 

Foton kan som vanligt ses i albumet: www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/15554

Mvh
Niklas


Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

Paketet från USA har äntligen landat hus tullen i Malmö. Förhoppningarna är att paketet körs ut någon gång imorgon eller onsdag. Ruggigt exalterad.

Planen framöver blir att samla ihop alla material som behövs för bygget, modellera fram en idé på hur jag vill ha det och vilket som funkar bäst med avseende på ljus och värme. 

Därefter blir det att riva ut allt igen och bygga upp det nya. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild