Squamigera - Tungandning leder till luftbubbla under huvudet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
JohannesF:

Squamigeran inskaffades igår från erfaren, kompetent uppföddare. Vet ej orsaken eller när det faktist började (under transport från uppföddare eller när jag väl kom hem med henne.

www.youtube.com/watch?v=MSbJWGuZanY
ursäktar för dålig bildkvalite, videon är även 50% långsammare än orginalhastigheten av videon.

Har någon sätt liknande förut, kan hon ha bitit sig själv i underkäken, kanske nära luftstrupen/tuben, när hon försökte hugga mig 3-4 gånger egenom plastlocket till burken jag skulle ta ut henne ifrån?

 

Hon gäspar även mycket, men tror inte inte att luftvägsinfektion kan utvecklas under en dag och tror absolut inte att uppföddaren skulle skicka iväg ett djur med luftvägsinfektion.


4
4
Sandgren95:
Det är väldigt svårt att avgöra från klippet men det lilla jag ser så ser det mer ut som att den blåser upp sej och det kan vara tecken på luftvägsinfektion men det kan också vara något den bara gör för att den är stressad är inte super ovanligt både på Atheris och Trimeresurus att dom blåser upp sej när dom blir stressade.

Jag skulle säga håll koll på om den börjar ligga med huvudet upp i luften då är det sannolikt luftvägsinfektion.

Är det som du misstänker att den får en luftbubbla under skinnet så har jag inte så många teorier om det har dock sett en Bitis rhinoceros som fick det precis innan den ömsade luften smet ut mellan det gamla och det nya skinnet helt enkelt.

7
1
JohannesF:

Alright, har koll på om symptomerna blir allvarligare som huvud upp i luften, helt öppen mun etc. Såg ut som det kunde vara luftvägsinfektion när jag kollade igår kväll, såg ut som slem vid munnen. Väljer för stunden att inte göra några närmare inspektioner för att undvika att stressa upp henne. Hoppas väl på att om det är luftvägsinfektion upptäcktes det tidigt så att värme och luftfuktighet räcker för att lösa det. 

Lär nog inte vara någon luftbubbla som du beskriver det, det blir bara som en luftbubblna när hon inandas kraftigt. Kanske inte är något konstigt med det, har bara aldrig sätt något så krafigt förut.

Tack för input :)


1
0
Studio146:
Vem köpte du den av? 

7
1
JohannesF:

Studio146 skrev:
Vem köpte du den av? 

Känner att det är fel att namnge folk, inte minst i denna hobby. 

En person som sålde flera squamigeror och han verkade sluta med hobbyn då han sålde allt han hade (bara squamigera afaik) inklusive avelspar. Om du har köpt squamigera av någon och haft liknande problem får du skriva i PM/DM.

Hon lever dock fortfarande samt äter och ömser som hon ska, hon andas dock lika tungt men det är bara när hon blir "nervös" typ. Hon är dock väldigt känsligt/ängslig och klarar inte av beröring (hugger direkt, högg även mot hanen jag har när han råkade nudda henne. Inget skada skedd dock, tror inte hon träffade honom, separerade dom igen efter).

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild