Annat än dubia pga av allergi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
3
Alotta:
Hejsan. Jag har tyvärr utvecklat allergi mot dubias och söker tips om andra sortsers mindre allergiframkallande insekter främst kackerlackor. Vill undvika syrsor om möjligt. Odlingen är avsedd som mat till en skäggagam och en skorpion (pandinus viatoris) Dubiaodlingen är avvecklad.

Tar tacksamt emot tips och inköpställen affärer eller privat.

144
82
javan:
Alotta skrev:
Hejsan. Jag har tyvärr utvecklat allergi mot dubias och söker tips om andra sortsers mindre allergiframkallande insekter främst kackerlackor. Vill undvika syrsor om möjligt. Odlingen är avsedd som mat till en skäggagam och en skorpion (pandinus viatoris) Dubiaodlingen är avvecklad.

Tar tacksamt emot tips och inköpställen affärer eller privat.


Tyvärr tror jag att om du utvecklat allergi mot dubia, så kommer du även få reaktion av andra kackerlacksarter.

10
3
Alotta:
Attans. Är det så illa? Har för mig att jag läst någonstans att just dubior är mycket allergiframkallande och att det kan gå med andra kackerlackor.

Umhum. Nåt annat lämpligt kryp? Eller är jag dömd att köpa svindyra små burkar från djuraffären varje gång det är insektsmåltid?

s o s!! :(

352
269
Animallover_1984:
Alotta skrev:
Hejsan. Jag har tyvärr utvecklat allergi mot dubias och söker tips om andra sortsers mindre allergiframkallande insekter främst kackerlackor. Vill undvika syrsor om möjligt. Odlingen är avsedd som mat till en skäggagam och en skorpion (pandinus viatoris) Dubiaodlingen är avvecklad.

Tar tacksamt emot tips och inköpställen affärer eller privat.


Hej!

Inte svar på din fråga tyvärr...utan en fråga till dig. 

Lite bakgrundsinformation först: Jag har reagerat med överkänslighet/allergi mot diverse insekter och liknande tidigare (ex. myggor och getingar). Jag har sedan jag tog hem mina första foderinsekter för att "odla" varit rädd för att utveckla överkänslighet/allergi även mot dessa och därför är jag så försiktig som jag kan genom att använda mask, handskar och pincett då jag matar/städar hos insekterna (och matar andra med insekterna). 

Nu till min fråga: Hur visar sig din allergi mot dubia och använde du några "försiktighetsåtgärder" vid hantering osv.? 

Jag frågar för att jag som sagt är livrädd att råka hamna i samma sits som dig...speciellt med tanke på antal djur som jag har (och vill ha) som är beroende av att jag har (ganska mycket) levande insekter att erbjuda. 

Hoppas du lyckas hitta några insekter som fungerar för dig. 

Mvh/Animallover_1984

10
3
Alotta:

Animallover_1984 skrev:


Hej!

Inte svar på din fråga tyvärr...utan en fråga till dig. 

Lite bakgrundsinformation först: Jag har reagerat med överkänslighet/allergi mot diverse insekter och liknande tidigare (ex. myggor och getingar). Jag har sedan jag tog hem mina första foderinsekter för att "odla" varit rädd för att utveckla överkänslighet/allergi även mot dessa och därför är jag så försiktig som jag kan genom att använda mask, handskar och pincett då jag matar/städar hos insekterna (och matar andra med insekterna). 

Nu till min fråga: Hur visar sig din allergi mot dubia och använde du några "försiktighetsåtgärder" vid hantering osv.? 

Jag frågar för att jag som sagt är livrädd att råka hamna i samma sits som dig...speciellt med tanke på antal djur som jag har (och vill ha) som är beroende av att jag har (ganska mycket) levande insekter att erbjuda. 

Hoppas du lyckas hitta några insekter som fungerar för dig. 

Mvh/Animallover_1984



Bra fråga!

Jag har allergi sedan barndomen i grunden, både mot födoämnen, pollen, pälsdjur, mögel osv. Så jag anade att detta skulle kunna hända.

Vi hade en relativt liten odling i en box från Maxi vi gjort lufthål i. Bor i en lägenhet utan annan möjlighet att förvara odlingen än i köket eller varadagsrummet. Ingen egen vettig varm källare eller så. Dessutom är jag hemma hela tiden och alltså exponerad dygnet runt. Utgångsläget var inte det bästa!

Det jag gjorde var helt enkelt att jag städade boxen utomhus när temperaturen tillät. Vi har också en bra och rejäl luftrenare centralt i lägenheten (modell rekommenderad av Astma och Allergiförbundet dvs inget billigt skräp)

Upptäckte att det kliade i ögonen på ett sätt jag inte kände igen, och att astman förvärrades. Inte pollensäsong. Ok. Dubas. F*kk.

Tog bort dem och symptomen försvann.

Note! Jag höll dem inledningsvis på jord ihop med gråsuggor och hoppstjärtar och städade mer sällan. "Alla" tycker dock att tom låda med toarullar äggkartonger osv är lättare så jag testade det istället. Tyckte att allergin uppkom efter det bytet, men det kan ju vara ett tidssamband bara.

Hade jag haft möjlighet med tex egen källare hade jag satt dem i ett separat rum och ordnat med en egen liten friskluftsfläkt ut och hållt dem bioaktivt där.

Förstår din oro! Håller alla tummar för att du inte utvecklar allergi! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild