Arter för regnskogsmiljö

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
4
Largil:
Jimmy skrev:
I ett så stort terrarie kan du enligt L80 ha många individer. Men som redan sagts så är det ingen bra ide att fundera på att ta in fler individer än du redan har, och absolut inte någon annan art.


Jag kanske är gammeldags. Sysslade med reptiler för cirka 50 år sedan och då var det inga problem att blanda olika arter. Var dessutom med och grundade SHR på den tiden. De misstag jag gjorde var att inte ha full koll på vilka arter som tyckte att vissa andra arter i terriariet såg sina rumkamrater som lämplig föda. Hade dock olika arter som gick mycket bra tillsammans. På den tiden var det heller inte lika noga med att se till att miljön var perfekt, dvs man blandade arter från torra områden med arter från rena regnskogsmiljöer. Idag är jag mer noga med värme och luftfuktighet är jag var då.
Måste även få kommentera att det det är Boa Imperator som idag bor i terrariet, inte kungspyton som några har antytt.
Det är ju även så att solitära arter knappast bryr sig om att få dela rum med andra arter, såvida miljön är sådan att varje art kan trivas i den, och att det inte skapar någon konkurrens mellan dem. Utfodring sker givetvis utanför terrariet.
Min ursprungliga fråga är således att få tips på arter som inte ser mina BCI som potentiell föda, som kan trivas i samma miljö, och inte ser en liten boaorm som sin egen föda. Eftersom i princip alla ormar är solitära djur så ser jag inte några problem att hysa olika arter i samma terrarie om riskerna jag nämner här inte existerar. Jag kan se att hobbyn verkar ha förändrats. Jag ser fler och fler som vekrat vilja ha sina djur i en plastlåda med substrat, vattenskål, ett gömställe och värme och luftfuktighet. Jag kanske har svårt att tycka att detta är normal djurhållning, trots att jag vet att djuren som sådana nöjer sig med dessa grundläggande krav. Jag ser mitt terrarium som en del i mitt möblemang, och vill, för den som ser terrariet, ha skapat en miljö som totalt efterliknar reptilernas normala miljö i det vilda.
Jag kan givetvis söka information om andra arter, själv hitta potentiella andra arter som kan samleva (utan problem) med mina BCI, men hade hoppats på att hitta någon form av erfarenhet genom ett inlägg här.
Skulle vara kul att höra vad det är som gör att synpunkten att inte ha olika arter i samma terrarie inte är en god idé? Bygger det på erfarenhet eller reell kunskap, eller är det bara en form av vilja skapa en regel som inte har vetenskaplig grund? Varför skulle till exempel en trädboa (Corallus) inte kunna dela utrymme med en Boa Imperator? Vill även tillägga att jag inom en viss framtid kommer att avveckla en eller två av de tre BCI som nu bor i terrariet.
Fortfarande intresserade av tips, förmaningen att inte blanda arter har jag redan förstått, men inte orsaken till den........

5099
3875
Tropfrog:
Vetenskaplig grund? Ge mig ett enda exempel på bra kombination av ormar som funkar enligt vetenskaplig grund. Jag tycker att du vänder på resonemanget. Vetenskap kan inte bevisa att det går att det inte går att kombinera flera arter. Helt enkelt för många variabler. Vetenskap som vi ser det kan inte ens bevisa att gud inte finns. Nej, för att ge vetenskaplig grund kräves en avgränsning som helt enkelt inte är möjlig.

Mvh
Magnus 

9
4
Largil:
Tropfrog skrev:
Vetenskaplig grund? Ge mig ett enda exempel på bra kombination av ormar som funkar enligt vetenskaplig grund. Jag tycker att du vänder på resonemanget. Vetenskap kan inte bevisa att det går att det inte går att kombinera flera arter. Helt enkelt för många variabler. Vetenskap som vi ser det kan inte ens bevisa att gud inte finns. Nej, för att ge vetenskaplig grund kräves en avgränsning som helt enkelt inte är möjlig.

Mvh
Magnus 


Då handlar det således om en uppfattning som du och andra vill inpränta hos de som har ett intresse av reptiler. En uppfattning av en grupp inbitna reptilägare som vill skapa en regel om att man inte blandar olika arter i samma terrarium. Du vill pådyvla mig och andra att två olika arter inte kan hållas i samma utrymme bara "för att det är en allmän uppfattning på forumet". Tråkigt att en så intressant hobby har blivit en spelplan för människor som saknar förmåga att förklara varför man inte kan inte hålla två eller flera arter tillsammans. Jag förstår alldeles utmärkt att vissa arter bör hållas åtskilda, och att ett klokt resonemang kan rättfärdiga en sådan åsikt. Men att bara hänvisa till att "de flesta på forumet tycker så" utan att kunna förklara varför, är för mig en sorts översitteri! Är du säger på att ditt nick är Tropfrog och inte TopDog?
Förlåt min spydighet, men jag efterlyser sakliga argument till varför man inte kan hålla flera arter i samma terrarium? Om inte du kan erbjuda dessa argument kan du väl pausa kommentarerna i den här tråden och lämna över till de som kan.......
För 50 år sedan hade jag kungsboa, regnbågsboa, mullvadssnok, afrikanska sandsnokar (Psammophis) och klippyton samtidigt i samma terrarium. Jag är idag fullt medveten om att miljön inte var optimal för samtliga dessa arter (eftersom de normalt lever under olika klimatförhållanden), men samtliga ormar åt som dom skulle, ömsade som dom skulle sket som don skulle, och det fanns ingenting som påvisade att det för djurens bästa och välbefinnande var något som inte stämde. Jag ger således blanka f-n i människors åsikter om detta, såvida de inte kan presentera orsaker till deras ställningstagande.
Åsså kan vi väl lämna gud åt sidan......är det någon som kan förklara VARFÖR man inte kan hålla flera arter i samma terrarium är jag tacksam? Min fråga finns i trådstarten.

165
93
Sockerfar:
Largil skrev:


Då handlar det således om en uppfattning som du och andra vill inpränta hos de som har ett intresse av reptiler. En uppfattning av en grupp inbitna reptilägare som vill skapa en regel om att man inte blandar olika arter i samma terrarium. Du vill pådyvla mig och andra att två olika arter inte kan hållas i samma utrymme bara "för att det är en allmän uppfattning på forumet". Tråkigt att en så intressant hobby har blivit en spelplan för människor som saknar förmåga att förklara varför man inte kan inte hålla två eller flera arter tillsammans. Jag förstår alldeles utmärkt att vissa arter bör hållas åtskilda, och att ett klokt resonemang kan rättfärdiga en sådan åsikt. Men att bara hänvisa till att "de flesta på forumet tycker så" utan att kunna förklara varför, är för mig en sorts översitteri! Är du säger på att ditt nick är Tropfrog och inte TopDog?
Förlåt min spydighet, men jag efterlyser sakliga argument till varför man inte kan hålla flera arter i samma terrarium? Om inte du kan erbjuda dessa argument kan du väl pausa kommentarerna i den här tråden och lämna över till de som kan.......
För 50 år sedan hade jag kungsboa, regnbågsboa, mullvadssnok, afrikanska sandsnokar (Psammophis) och klippyton samtidigt i samma terrarium. Jag är idag fullt medveten om att miljön inte var optimal för samtliga dessa arter (eftersom de normalt lever under olika klimatförhållanden), men samtliga ormar åt som dom skulle, ömsade som dom skulle sket som don skulle, och det fanns ingenting som påvisade att det för djurens bästa och välbefinnande var något som inte stämde. Jag ger således blanka f-n i människors åsikter om detta, såvida de inte kan presentera orsaker till deras ställningstagande.
Åsså kan vi väl lämna gud åt sidan......är det någon som kan förklara VARFÖR man inte kan hålla flera arter i samma terrarium är jag tacksam? Min fråga finns i trådstarten.



Kan du inte ladda upp en bild på din burk. Om det är ett möblemang du vill åt så spelar det väl ingen större roll hur många olika reptiler du hae i terrariet om du vill efterlikna deras verkliga miljö i regnskog. Vet inte din erfarenhet av regnskogen men dem gångerna jag bott i tex Amazonas, i Indonesien, Malaysia m.m så har man då inte sätt jätte mkt reptiler eller dylikt då dem gömmer sig eller kamoflerar sig + att det är tät djungel. 

9
4
Largil:
Sockerfar skrev:



Kan du inte ladda upp en bild på din burk. Om det är ett möblemang du vill åt så spelar det väl ingen större roll hur många olika reptiler du hae i terrariet om du vill efterlikna deras verkliga miljö i regnskog. Vet inte din erfarenhet av regnskogen men dem gångerna jag bott i tex Amazonas, i Indonesien, Malaysia m.m så har man då inte sätt jätte mkt reptiler eller dylikt då dem gömmer sig eller kamoflerar sig + att det är tät djungel. 


Tack, äntligen lite positiv feedback på min fråga! Bild kommer här. Vet inte om det framgår så tydligt, men i princip hela bottenplanet förutom framkanten och vattenfallspoolen är helt täckt med växter, och skyddat gömställe för invånarna. Jag tycker det är viktigt att mina djur kan gå helt undan och inte störas av aktiviteter utanför terrariet.

5099
3875
Tropfrog:
Nu tror jag att du missförstår igen. Jag kommenterade din fråga om vetenskaplig grund, inget annat. Jag har ingen som helst erfarenhet av att blanda solitära djur. Eftersom jag gillar levande miljöer med flera arter har jag undvikit just solitära djur. Anledningen att jag undvikit det är inte bara begreppet solitära utan också att jag hängt här under några år, varit aktiv och läst samtliga diskussioner som rör just blandning av arter.

Så för att förtydliga.....jag har ingen egen åsikt eller erfarenhet av att blanda solitära djur. Men min erfarenhet av detta forumet är att du inte kommer att få svaren du önskar här. Det finns en del amerikanska forum som kanske funkar bättre för det.

Mvh
Magnus 

165
93
Sockerfar:
Largil skrev:


Tack, äntligen lite positiv feedback på min fråga! Bild kommer här. Vet inte om det framgår så tydligt, men i princip hela bottenplanet förutom framkanten och vattenfallspoolen är helt täckt med växter, och skyddat gömställe för invånarna. Jag tycker det är viktigt att mina djur kan gå helt undan och inte störas av aktiviteter utanför terrariet.



Fint terrarium stora potentialer, jag själv hade fyllt det med coola tropiska växter och kanske om du ska mixa arter ta kanske grodor och små ödlor, gärna från samma område i världen. Bör fungera utan större problem. Kanske blir något revir som upprättas men kanske inte stora skador som sker på djuren. Hade jag själv haft tex ormar hade jag nog hållt mig till få individer och fokuserat som sagt på miljön. Kan tyvärr inte ge dig erfarenhet av att blanda arter, men googlar man runt (finns även en kille som byggt typ ett hus, då menar jag enormt hus som verksr vara hans experiment och då slåss dem olika arterna pga revir m.m kan skicka hans kanal i pm

9
4
Largil:
Sockerfar skrev:



Fint terrarium stora potentialer, jag själv hade fyllt det med coola tropiska växter och kanske om du ska mixa arter ta kanske grodor och små ödlor, gärna från samma område i världen. Bör fungera utan större problem. Kanske blir något revir som upprättas men kanske inte stora skador som sker på djuren. Hade jag själv haft tex ormar hade jag nog hållt mig till få individer och fokuserat som sagt på miljön. Kan tyvärr inte ge dig erfarenhet av att blanda arter, men googlar man runt (finns även en kille som byggt typ ett hus, då menar jag enormt hus som verksr vara hans experiment och då slåss dem olika arterna pga revir m.m kan skicka hans kanal i pm


Tack för tipset! Jag kan knappast tänka mig att grodor eller ödlor skulle kunna utgöra en måltid för kungsboor, så detta var en ny infallsvinkel! Jag har jämn luftfuktighet med fogger och vattenspray, och hyfsat jämn temperatur (ca 30 grader dag, 25 grader natt). Gärna PM, ska studera möjligheterna vidare!

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Nu ber jag om ursäkt på förhand ifall detta låter som att jag är hatisk, så är inte fallet, bara väldigt kritisk.

Först vill jag bara nämna att min erfarenhet av ormar är väldigt begränsad och inte ägt någon själv, så detta blir mer baserat på att ha läst varenda tråd på detta forumet i 6 års tid, får jag någonting fel får någon jättegärna rätta mig, men jag kommer försöka hålla mig så generell som möjligt.

Largil skrev:

Det är ju även så att solitära arter knappast bryr sig om att få dela rum med andra arter, såvida miljön är sådan att varje art kan trivas i den, och att det inte skapar någon konkurrens mellan dem.


Jag tror du har missuppfattat termen solitär lite. Att säga att flera solitära djur inte bryr sig om att dela rum med andra arter är inte riktigt helt sant enligt dagens generella uppfattning, tvärt om, att de blir väldigt stressade av att dela en liten yta med fler individer. Nästan alla uppfödare av större ormar i Sverige som jag känner till rekommenderar att djuren hålls en och en, eller i vissa fall möjligtvis parvis i ett stort terrarium, när det inte är parningstid, då de är solitära. De har inte har något utbyte av social interaktion utan kan tvärt om bli väldigt stressade utav det, oavsett hur bra de äter och skiter.

I naturen finns det väldigt mycket plats, och väldigt mycket färre djur/kvadratmeter. Åk ut i regnskogen, mät av en yta ungefär lika stor som ditt terrarium. Jag tvekar på att du kommer hitta tre boaormar på 1,3 kubik (vet att du skrev att du kan tänka dig att göra dig av med 1-2 av dem om du ska sätta in fler arter, men min poäng är gjord oavsett hur många och exakt vilka arter som är aktuella), och även om du gör det så skulle en av dem superenkelt kunna slingra undan direkt om någon konflikt skulle uppkomma, om solplatsen just där är upptagen kan den enkelt hitta en ny istället för att behöva motvilligt knö ihop sig med någon annan art. Nu är ditt nuvarande terrarium nog inte särskilt litet för 3 imperator som (som jag tolkade det) inte är fullvuxna ännu, men ska man ha flera olika arter tillsammans får man tänka 1+1=4, dvs ha ett terrarium som är ganska mycket större än de olika arternas individuella minimumkrav kombinerat. 

Om man nu skulle blanda arter krävs det att man tänker på väldigt mycket mer än att djuren ska komma från samma klimat och ingen ska se den andra som föda. Exemplet du tar upp om t.ex Corrallus caninus och kungsboa är jag t.ex skeptisk till. Nu lyckas jag inte hitta info om det när jag försökte söka upp det, men är rätt säker på att jag hört från flera olka håll att Corallus caninus är extra känslig för stress och därmed ofta/ibland gör sig dåligt på zoo där det kommer många och tittar osv. Rätta mig gärna om jag har fel, jag är inte säker på i vilken utsträckning detta är sant. Får jag gissa hade det varit en stor stress för en orm, som redan är relativt stresskänslig, i den storleken att dela ett väldigt litet terrarium med en väldigt mycket större kungsboa. Det är därför det är viktigt att ha erfarenhet av arterna man planerar att släppa ihop eftersom det inte finns något facit, och även blandningar som verkar säkrare kan slå slint. Då behöver man som ägare ha tillräckligt mycket erfarenhet för att kunna märka det i tid, samt någon form av backup-terrarium. Jag håller på med pilgiftsgrodor, där finns det många fall då t.ex Dendrobates tinctorius, Oophaga pumilio och vissa Ranitomeya imitator kan rentav mobba ihjäl sina rumskamrater om man har fler än en av varje kön tillsammans, eller blandar olika arter i ett terrarium. Bråk kan vara väldigt korta och ske när ägaren inte tittar, och i så fall kan resultatet istället bli att en groda antingen är väldigt stressad magrar av mer och mer tills den till slut dör eller måste separeras från gruppen.

Alla djur är också individer, bara för att något fungerar för en person behöver det absolut inte fungera för en annan.

That said jag har terrarium där jag blandar olika arter, men där är fallet väldigt annorlunda än med ormar då pilgiftsgrodor inte ens är solitära, åtminstone inte alls i närheten samma utsträckning som de flesta ormarna. Faktum är att pilgiftsgrodor är nästintill det enda (med undantag från vissa små ödlor och grodor) fallet då blandning av arter verkar generellt accepterat inom den svenska hobbyn under realistiska terrarieförhållanden. Det finns vissa pilgiftsgrodor som går att hålla tillsammans om man har hybridrisk, territorialitet och konkurrens om föda i åtanke, samt ser till att ha ett stort terrarium och helst välja arter som ockuperar olika delar av terrariet (i mitt fall en trädlevande Ranitomeya och en marklevande Phyllobates, båda är vad som kan betraktas som grupptoleranta arter). Det finns också många fall då det går bra att hålla någon sorts större, marklevande pilgiftsgroda tillsammans med t.ex jungfrugeckos eller annan trädlevande gecko i motsvarande storlek från samma klimat.

Slutligen, ett vanligt svar på denna frågan är att om du behöver fråga är svaret nej. Har man två arter som man fött upp eller hållit flera individer av väldigt länge, testat många olika metoder att hålla dem, har ett stort terrarium och kan djuren såpass väl är att man lätt kommer upptäcka eventuella problem ifall det trots allt ändå inte fungerar i praktiken, så vet man förmodligen bäst själv vad som är bäst för dem. Alla jag känner till som haft kramormar såpass länge rekommenderar att inte blanda arter, troligtvis av en anledning. Synd att ingen av dem har synts i denna tråden.

Finns det två ormar därute som kommer från ett liknande klimat som realistiskt skulle kunna dela ett (för våra normala standarder) stort terrarum utan några större bekymmer. Troligtvis. Bör man därför försöka sig på detta i ett terrarium med risken att något går fel? Troligtvis inte. 

Det finns många liknande trådar här på forumet. Sök på "Blanda arter" inom sökfunktionen så får du upp mycket resultat

379
399
Mr_B:

Largil skrev:


Jag kanske är gammeldags. Sysslade med reptiler för cirka 50 år sedan och då var det inga problem att blanda olika arter. Var dessutom med och grundade SHR på den tiden. De misstag jag gjorde var att inte ha full koll på vilka arter som tyckte att vissa andra arter i terriariet såg sina rumkamrater som lämplig föda. Hade dock olika arter som gick mycket bra tillsammans. På den tiden var det heller inte lika noga med att se till att miljön var perfekt, dvs man blandade arter från torra områden med arter från rena regnskogsmiljöer. Idag är jag mer noga med värme och luftfuktighet är jag var då.
Måste även få kommentera att det det är Boa Imperator som idag bor i terrariet, inte kungspyton som några har antytt.
Det är ju även så att solitära arter knappast bryr sig om att få dela rum med andra arter, såvida miljön är sådan att varje art kan trivas i den, och att det inte skapar någon konkurrens mellan dem. Utfodring sker givetvis utanför terrariet.
Min ursprungliga fråga är således att få tips på arter som inte ser mina BCI som potentiell föda, som kan trivas i samma miljö, och inte ser en liten boaorm som sin egen föda. Eftersom i princip alla ormar är solitära djur så ser jag inte några problem att hysa olika arter i samma terrarie om riskerna jag nämner här inte existerar. Jag kan se att hobbyn verkar ha förändrats. Jag ser fler och fler som vekrat vilja ha sina djur i en plastlåda med substrat, vattenskål, ett gömställe och värme och luftfuktighet. Jag kanske har svårt att tycka att detta är normal djurhållning, trots att jag vet att djuren som sådana nöjer sig med dessa grundläggande krav. Jag ser mitt terrarium som en del i mitt möblemang, och vill, för den som ser terrariet, ha skapat en miljö som totalt efterliknar reptilernas normala miljö i det vilda.
Jag kan givetvis söka information om andra arter, själv hitta potentiella andra arter som kan samleva (utan problem) med mina BCI, men hade hoppats på att hitta någon form av erfarenhet genom ett inlägg här.
Skulle vara kul att höra vad det är som gör att synpunkten att inte ha olika arter i samma terrarie inte är en god idé? Bygger det på erfarenhet eller reell kunskap, eller är det bara en form av vilja skapa en regel som inte har vetenskaplig grund? Varför skulle till exempel en trädboa (Corallus) inte kunna dela utrymme med en Boa Imperator? Vill även tillägga att jag inom en viss framtid kommer att avveckla en eller två av de tre BCI som nu bor i terrariet.
Fortfarande intresserade av tips, förmaningen att inte blanda arter har jag redan förstått, men inte orsaken till den........


hej! Hur du än vrider o vänder på denna fråga är svaret helt enkelt att nackdelar är större än fördelar att blanda arter. Håller själv par av samma art i terrarium. Varför man skulle blanda arter är för mig ett mysterium.


Du har både rivalitet, risk för föda, sjukdomar etc som ökar lavinartat i risk. Så att blanda arter är bara dumdristigt även om inget säger att du inte får. O hur man höll förr är bara inse att det var för att man trodde man gjorde rätt. Information var dyrbar bara för 30 år sen. Idag finns det massa matnyttigt information över allt. Ett klick bort. Så om det är regius eller constrictor som står så gäller samma grund. Fint terrarium annars! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild