Söker giftormsmentor runt Eskilstuna/Strängnäs även Västerås

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Nicolas:
Hej hej o/ jag heter Nicolas och är 15 år, jag har en jättestort intresse for giftormar, spindlar, skorpioner etc. Jag har 11 spindlar, snart 12 spindlar och jag har en skorpion, Jag har ingen enfarenhet av giftormshållning. Därför vill jag hitta en mentor som kalla lära mig allt som jag behöver veta för att i framtiden kunna äga dessa djur. Jag har hållit i ogiftiga ormar förut, men inget speciellt. Jag vill i framtiden äga giftormar för att jag tycker att dom är fascinerande, häftiga och det finns mycket att lära sig om dom och samtidigt är det en bra möjlighet att kunna visa folk hur häftiga och missförstådda djur de är.

De Giftormarna jag är specielt interiserade på är: 

Bothriechis schlegelii

Bitis gabonica

Atheris squamigera

Naja naja 

Lachesis muta

Tropidolaemus wagleri

Trimeresurus stejnegeri

26
8
julia455:

Vet inte hur det är med mentorer men med köp av giftorm så är det 99% av gångerna krav att du är 18 eller 20+ vilket som är rimligt.

 

Skulle däremot rekommendera att du börjar vänja dig och ha icke gift först då det ej låter som att du äger någon orm alls. Finns många spicy icke gift och några med svagare gift som trynsnokar. Ett litet misstag med en majsorm kommer inte direkt skicka dig till sjukhuset liksom. Precis som dig så vill jag börja med giftdjur men jag har inte tillräckligt med erfarenhet än för att det är bokstavligen livsviktigt med erfarenhet för en del av dessa djur. Men man ser ju fram emot dagen man kan ta hand om några Vipera och Bitis arter eller kanske till och med en svart mamba (Dendroaspis Polylepis). :)


Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Mitt bästa råd blir att bli aktiv medlem i någon av våra föreningar i landet och bygg ett kontaktnät utifrån dom kontakterna. Jag kan självklart inte svara för alla, men tror att du i dagsläget är lite för ung för att gå som lärling hos någon. 

Men börja med att prata med likasinnade och låt dom med erfarenhet lära känna dig och vem du är. Det är ett mycket stort ansvar att ha en lärling och personkemin är a och o!!! 

478
592
Rottenroth:

Mina tips till dig är följande.

Bli 18+ innan du börjar mentorera hos någon.
Skaffa egen bostad alternativt en separat lokal innan du tänker tanken att ta hem gift, äga gift hemma hos mamma och pappa är inte speciellt smart.
Skaffa så mycket litteratur du kan och läs på diverse vetenskapliga artiklar om gifterna hos de arter du är intresserad av, även behandling av bett är mycket viktigt att ha koll på.

Med dessa kriterier åvanför så kan du börja tänka på att mentorera hos någon, men du har att du är 15 år på din profil och det är bara glömma.

Ingen seriös kommer ta hem en under 18 och lära ut, det är högst oansvarigt.

Inget fel i att ha mål, det driver en men var realistisk och stressa inte införskaffandet av gift.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild