Tropfrog skrev:
Kvalster i drosdophilia odlingar är väldigt vanligt. Det är samma kvalster som man har i mjöl och gryn utan att egentligen ha en aning om det.
Krävs mycket noggrann hygien för att hålla dem borta.
Det är första gången jag hör att de skulle föröka sig i terrariet. För mig är det viktigare att grodorna får mat än att vara rädd för udda undantag. Det matas med kvalsterinfekterade drosdophillia kulturer varje dag i Sverige, säkert hundratals matningar.
Vilka djur var det som dog av kvalster från drosdophillia kulturer?
Mvh
Magnus
Suck, tänk om man kunde skriva något någon gång utan att behöva göra ett försvarstal av det i slutändan.
Jo, jag vet att det är vanligt. Jag har en flugsug som kopplas till dammsugaren någonstans som med fördet kunde användas för att minska risken för kvalster vid start av ny kultur.
Att mata djur istället för att vara rädd för udda undantag är mycket riktigt bra, att antyda att jag skulle tycka något annat är mindre bra.
Jag pratar om att hela kulturen lades in i terrariet, plastglas och allt. För mig är inte det en normal matning utan något som gjordes av lathet då den var långt gången och inte hade så mycket puppor kvar att kläcka. Att bara skaka ur flugor och kasta in i terrariet, vilket jag upplever som vanligare, hade ju uppenbarligen fungerar riskfritt i alla dar, men hela kulturen gav resultatet jag beskrev ovan.
Jag vet inte vad det var för kvalster i min anekdot, jag tvivlar starkt på att det var kvalster vi finner i mjöl.
Jag vet inte vad det var för grodart men det var pilgift.
/ Jonas