Eventuellt kvalster bland hoppstjärtar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

5100
3876
Tropfrog:
Du behöver inte alls känna att du behöver skriva ett försvarstal. Detta är ett diskussionsforum och därmed förs en diskussion.

Jag har inte antytt något om din åsikt i någon fråga. Ursäkta om det upplevts så.

Det är mycket vanligt att man slänger in hela kulturer som är i slutfasen i grodterrarium.  Jag gör det inte själv, har aldrig haft behov av det.

Det låter onekligen oroande om kvalster från drosdophllia kulturer kan döda pilgiftsgrodor. Men jag misstänker ändå att det är antingen ett missförstånd i kommunikation eller en felaktig slutsats av dödsanledning. Kvalster är födoexperter.

Mvh
Magnus

508
304
Jonas77:
Jag försöker inte vara någon alarmist, detta var som sagt en anekdot. Du kan ifrågasätta ärligheten och rimligheten, men det är inte särskillt diskuterbart. Jag håller med om att det inte är troligt att detta är en vanlig företeelse. Det var tillräckligt för att JAG aldrig skulle kasta in en hel kultur i en burk. De flesta har säkert haft en kultur där det är en gradiet cirkel runt burken med döda kvalster, något som fick mig att ställa mina odlingar i en centimeter diskmedelsvatten.

Det kan säkert finnas mängder med olika kvalster och annat som kan leva i olika födokulturer. Kvalstren från min anekdot var större, upp till knappnålshuvuden om jag minns rätt.

En annan liten varning, nu när jag ändå varnar för saker, är ju bönbaggeodlingar, som har blivit ganska vanligt. Anekdoten är som sådan; i princip alla doktorandrar som arbetade med bönbaggar på uppsala universitet utvecklade kraftig allergi. Vissa av den utvecklade även allergier för andra saker efteråt, trots att de aldrig haft allergi innan. De gick över till att arbeta med dessa kulturer i dragskåp med friskluftsmask på sig, och arm/handskydd. Jag vill tro att det var något naturligt mögel som bildas i odlingarna som var orsaken.

Åter igen så finns det massor med arter av bönbaggar osv, men jag tycker inte att det skadar att men vet om att det finns allergirisk.

24
5
novations:
Jonas77 skrev:
Jag försöker inte vara någon alarmist, detta var som sagt en anekdot. Du kan ifrågasätta ärligheten och rimligheten, men det är inte särskillt diskuterbart. Jag håller med om att det inte är troligt att detta är en vanlig företeelse. Det var tillräckligt för att JAG aldrig skulle kasta in en hel kultur i en burk. De flesta har säkert haft en kultur där det är en gradiet cirkel runt burken med döda kvalster, något som fick mig att ställa mina odlingar i en centimeter diskmedelsvatten.

Det kan säkert finnas mängder med olika kvalster och annat som kan leva i olika födokulturer. Kvalstren från min anekdot var större, upp till knappnålshuvuden om jag minns rätt.

En annan liten varning, nu när jag ändå varnar för saker, är ju bönbaggeodlingar, som har blivit ganska vanligt. Anekdoten är som sådan; i princip alla doktorandrar som arbetade med bönbaggar på uppsala universitet utvecklade kraftig allergi. Vissa av den utvecklade även allergier för andra saker efteråt, trots att de aldrig haft allergi innan. De gick över till att arbeta med dessa kulturer i dragskåp med friskluftsmask på sig, och arm/handskydd. Jag vill tro att det var något naturligt mögel som bildas i odlingarna som var orsaken.

Åter igen så finns det massor med arter av bönbaggar osv, men jag tycker inte att det skadar att men vet om att det finns allergirisk.


Jag kan tänka mig att djuren blir stressade av en stor kvalsterinvasion, det kanske bidrog till att de dog? 
De kvalster jag såg och postade bild på i denna tråd var nästan stora som knappnålshuvuden, men de jag sett i bananflugodlingar är mindre så antar att det är olika sorter och kanske påverkar terrariet på olika sätt om de skulle hamna där. 

Jag har aldrig haft bönbaggar då jag är relativt ny inom hobbyn, men har också hört att de är allergiframkallande. Har även hört att man kan få allergiska reaktioner av kvalster om man har otur. 

508
304
Jonas77:
novations skrev:


Jag kan tänka mig att djuren blir stressade av en stor kvalsterinvasion, det kanske bidrog till att de dog? 
 


Definitivt. Allt, jag menar ALLT var täckt med någon millimeter kvalster.

1228
464
leedragon:
Jonas77 skrev:
Jag försöker inte vara någon alarmist, detta var som sagt en anekdot. Du kan ifrågasätta ärligheten och rimligheten, men det är inte särskillt diskuterbart. Jag håller med om att det inte är troligt att detta är en vanlig företeelse. Det var tillräckligt för att JAG aldrig skulle kasta in en hel kultur i en burk. De flesta har säkert haft en kultur där det är en gradiet cirkel runt burken med döda kvalster, något som fick mig att ställa mina odlingar i en centimeter diskmedelsvatten.

Det kan säkert finnas mängder med olika kvalster och annat som kan leva i olika födokulturer. Kvalstren från min anekdot var större, upp till knappnålshuvuden om jag minns rätt.

En annan liten varning, nu när jag ändå varnar för saker, är ju bönbaggeodlingar, som har blivit ganska vanligt. Anekdoten är som sådan; i princip alla doktorandrar som arbetade med bönbaggar på uppsala universitet utvecklade kraftig allergi. Vissa av den utvecklade även allergier för andra saker efteråt, trots att de aldrig haft allergi innan. De gick över till att arbeta med dessa kulturer i dragskåp med friskluftsmask på sig, och arm/handskydd. Jag vill tro att det var något naturligt mögel som bildas i odlingarna som var orsaken.

Åter igen så finns det massor med arter av bönbaggar osv, men jag tycker inte att det skadar att men vet om att det finns allergirisk.


Kan man hantera de på ett särskilt sätt eller förvara de på ett särskilt sätt så man inte utvecklara llergi? bönbagar är skitbra för nyföda ungar. Btw så är det samma med syrsor och dubias, man kan utveckla allergier om man vistas för ofta i deras "dam". Folk som föderupp i större skala använder masker när de rengör deras burkar.

508
304
Jonas77:
Jag vet som sagt bara vad forskarna gjorde och det är inget alternativ i hemmamiljö. Kanske mask och slutet utrymme vid hantering av odlingarna, och kanske hålla så nya odlingar som möjligt, då jag misstänker att problematiken ökar ju "mognare" de får bli?

... och tvätta händer och armar noga efteråt skulle jag göra.

24
5
novations:
Jag har sett folk på YT som använder sig av anti-mite paper som de köper i rullar. De ställer sina burkar med bananflugor på dessa. Är det något som går att få tag på här i Sverige? Försökt googla men inte hittat nåt. 

508
304
Jonas77:
novations skrev:
Jag har sett folk på YT som använder sig av anti-mite paper som de köper i rullar. De ställer sina burkar med bananflugor på dessa. Är det något som går att få tag på här i Sverige? Försökt googla men inte hittat nåt. 


Låter som att en del kemikalier är inblandade, jag är inte så het för sånt heller. Som sagt ett fat med vatten och en droppe diskmedel är kanon.

5100
3876
Tropfrog:
Anti mite paper är bara klistrigt papper som kvalsterna fastnar på. Klisterfälla eller klisterpapper på svenska.

Tex:

skadedjursstopp.se/gule-insekt-limplader-5-stk.html

Jag ställer mina kulturer på ett fat med parafinolja, funkar det med.

Mvh
Magnus

24
5
novations:
Jonas77 skrev:


Låter som att en del kemikalier är inblandade, jag är inte så het för sånt heller. Som sagt ett fat med vatten och en droppe diskmedel är kanon.


Tropfrog skrev:
Anti mite paper är bara klistrigt papper som kvalsterna fastnar på. Klisterfälla eller klisterpapper på svenska.

Tex:

skadedjursstopp.se/gule-insekt-limplader-5-stk.html

Jag ställer mina kulturer på ett fat med parafinolja, funkar det med.

Mvh
Magnus


Alright, tack för tipsen! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild