ExoTerra Large X-Tall Bioaktiv

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

144
82
javan:
Detroit skrev:


 

när du säger så mycket mer än att hysta in hoppstjärtar och gråsuggor vad tänker du då? Något som du ser att det fattas eller någon rutin som ska in eller att det måste etablera sig ordentligt först? 

 



Se bara till att ge dom mat och att hålla substratet fuktigt så löser det sig.

5061
3824
Tropfrog:
ZDC skrev:

Hur ser grindalsmaskarna ut i terrariet? Jag köpte 8 terrarier av en kille som bara körde pilgiftsgrodor hemma, när jag hämtade karen var de inte tömda utan inredningen satt var och det var ju snyggt så min tanke var att bahålla inredningen men låta karen stå ett tag innan jag tillsatte djur. 

När jag sprayade karen såg jag massor av små små maskar som sträckte sig ut från grenar, mossa och substrat, det såg nästan ut som små iglar som letade efter byte. 

 




Det låter som nemertiner. Men jag kan inte vara säker. Har inte haft dem själv. Försök att ta foto eller film och fråga på pilgift.se.

Nemertiner är rovdjur som konkurrerar med grodorna om bananflugor. Den värsta pesten man kan ha i grodterrarium.

De dör snabbt om burkarna torkar ut. Men det gör ju allt annat också. De dör lite långsammare Om man svälter ut dem.

Men nemertiner är en av de få fall jag skulle riva ut allt och desinfektera.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Tropfrog skrev:



Det låter som nemertiner. Men jag kan inte vara säker. Har inte haft dem själv. Försök att ta foto eller film och fråga på pilgift.se.

Nemertiner är rovdjur som konkurrerar med grodorna om bananflugor. Den värsta pesten man kan ha i grodterrarium.

De dör snabbt om burkarna torkar ut. Men det gör ju allt annat också. De dör lite långsammare Om man svälter ut dem.

Men nemertiner är en av de få fall jag skulle riva ut allt och desinfektera.

Mvh
Magnus 

Det är precis vad jag misstänkte att det kunde vara, 5 av 8 kar tömda, de ska decinfieras också. 

5061
3824
Tropfrog:
ZDC skrev:

Det är precis vad jag misstänkte att det kunde vara, 5 av 8 kar tömda, de ska decinfieras också. 


Jag tror att du gör rätt.

Mvh
Magnus 

17
6
Detroit:
Tropfrog skrev:


Jo lite som du säger. Grunden för den bioaktiva idén är taget från naturen. Hur den naturliga nedbrytningen fungerar. Eller som en kompost fungerar. Om man som du, jag och de flesta använder ett sterilt substrat så tar det sin tid att nå verklig bioaktivitet. Maskar är alltid ett bra komplement, men sällan realistiskt i så små burkar. Jag själv tillsatte grindalmask för 1,5 år sedan. Poppulatlionen är fortfarande stabil och jag har ännu ingen anledning att ångra det.

Mvh
Magnus 


Nu har det varit igång sedan börja dec. Tycker att det liknar mögel som du ser på bilderna. Hoppstjärtarna är överallt där så de verkar äta det. 
Något som är fel eller det är så det ska vara? Tänker på att det bildas mögel eller vad det är för vitt.



5061
3824
Tropfrog:
Detroit skrev:


Nu har det varit igång sedan börja dec. Tycker att det liknar mögel som du ser på bilderna. Hoppstjärtarna är överallt där så de verkar äta det. 
Något som är fel eller det är så det ska vara? Tänker på att det bildas mögel eller vad det är för vitt.




Det är som det skall. När möglet avtar så minskar också hoppstjärtarna. Då kommer du att se de första svamparna. En spännande process.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild