Hjälp med artbestämning av svensk ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

44
46
P3113:
Denna krabaten korsade trottoaren på västkustvägen, i höjd med sjölundaviadukten, i Malmö, när jag var på väg hem från jobbet ikväll. Det duggregnade och temperaturen kan ha varit max tio grader. Inget gött väder för vare sig människor eller reptiler.

Jag tänker att det är en sandödla eller skogsödla, men har ingen vidare erfarenhet av eller kunskap om svenska ödlor.

Vad var det för ödla jag såg? Är det en juvenil? 


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
P3113 skrev:
Denna krabaten korsade trottoaren på västkustvägen, i höjd med sjölundaviadukten, i Malmö, när jag var på väg hem från jobbet ikväll. Det duggregnade och temperaturen kan ha varit max tio grader. Inget gött väder för vare sig människor eller reptiler.

Jag tänker att det är en sandödla eller skogsödla, men har ingen vidare erfarenhet av eller kunskap om svenska ödlor.

Vad var det för ödla jag såg? Är det en juvenil? 


Är inte det en mindre vattensalamander? Eller så lurar mobilen mig.

44
46
P3113:
EmanuelKarl skrev:

Är inte det en mindre vattensalamander? Eller så lurar mobilen mig.

Ingen aning. Det tänkte jag inte ens på att det kunde vara en salamander också. Hoppas på fler svar :) 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Det ser ut som en Mindre Vattensalamander.

 

Du får gärna rapportera in den till Artportalen. 

www.naturskyddsforeningen.se/kvack


44
46
P3113:
ZDC skrev:
Det ser ut som en Mindre Vattensalamander.

 

Du får gärna rapportera in den till Artportalen. 

www.naturskyddsforeningen.se/kvack


Efter att läst på lite och tittat på fler bilder av mindre vattensalamander så är jag nästan helt säker. Det var en mindre vattensalamander. Tack för era svar! Jag ska rapportera in den :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild