Dvalning / Brumering ...Är det någon skillnad ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Hej.

Jag är totalförvirrad just nu. Hur är det med Dvalning och Brumering ? Är det samma sak eller är det olika ?

Frågan härrör till en annan tråd i forumet , och jag blev lite fundersam, mycket tack vare att jag förstår inte riktigt hur min skäggagam fungerar just nu.  Hon är min första ödla överhuvudtaget som ska/bör dvala-/ brumera.

Jag vet att när djuren går i dvala, då sover de mycket djupt och gärna i månader. Sen ser man i olika forum och hemsidor, att andras ödlor Brumerar.

Min Skäggagam är 9 månader gammal, hona. Hon sover, men inte någon längre stund. det längsta hon har sovit hittils är drygt en vecka. Sen är hon vaken och alert igen, vaken  några ( 2-3) dagar, äter, dricker och bajsar, sen kan hon sova i uppemot en vecka igen.

Följdfrågan då blir, Dvala eller Brumering, min gissning är, om det nu är två olika "tillstånd" att min Ödla Brumerar ?

Förlåt för ett kanske rörigt inlägg, men jag blev helt förvirrad (som kanske märks) Skulle gärna vilja veta om Dvala och Brumering är samma sak, eller om det är två olika.

Snälla, inga spydiga ( otrevliga) kommentarer om att jag kanske ska googla eller läsa på mer om arten innan jag köper den. Jag har läst, både skötselråden här i forumet och på andra sidor.

Tacksam för svar

101
91
Trypto:
Jag är inte så insatt i detta, men så vitt jag har blivit lärd (vilket är väldigt grundläggande) skiljer man på ektotermer och endotermer.

Endotermer dvalar (hibernerar), vilket innebär att de aktivt sänker sin kroppstemperatur/ämnesomsättning och sover (de sover alltså djupt och vaknar inte upp då och då) under en lång tidsperiod (t. ex. björnar). Detta är ett sätt för många djur, exempelvis gnagare, att överleva vintern.

Ektotermer (t. ex. reptiler) brumerar, och då söker de sig till en plats som är lite varmare än den för kalla omgivningen (typ gräver ner sig) och ämnesomsättningen sänks som ett resultat av att miljön fortfarande är för kall, men iom att de är nedgrävda överlever de utan problem med sänkt ämnesomsättning. Skillnaden är väl att brumering inte behöver vara något långvarigt tillstånd, utan djuren kan som du beskriver börja röra sig och t. ex. söka upp vatten och liknande, på dagar som är varmare.

256
35
huckerby:
Trypto skrev:
Jag är inte så insatt i detta, men så vitt jag har blivit lärd (vilket är väldigt grundläggande) skiljer man på ektotermer och endotermer.

Endotermer dvalar (hibernerar), vilket innebär att de aktivt sänker sin kroppstemperatur/ämnesomsättning och sover (de sover alltså djupt och vaknar inte upp då och då) under en lång tidsperiod (t. ex. björnar). Detta är ett sätt för många djur, exempelvis gnagare, att överleva vintern.

Ektotermer (t. ex. reptiler) brumerar, och då söker de sig till en plats som är lite varmare än den för kalla omgivningen (typ gräver ner sig) och ämnesomsättningen sänks som ett resultat av att miljön fortfarande är för kall, men iom att de är nedgrävda överlever de utan problem med sänkt ämnesomsättning. Skillnaden är väl att brumering inte behöver vara något långvarigt tillstånd, utan djuren kan som du beskriver börja röra sig och t. ex. söka upp vatten och liknande, på dagar som är varmare.


Jag satt häromdagen & läste om just detta & försökte sätta mig in. Hibernation läste jag om på engelska sidor & det verkade användas för de båda orden. Men det är möjligt det var fel & det är även möjligt det på engelska används annorlunda?
Det gör det inte enklare att hålla isär om det står lite olika runtom.
Det var anledningen till att jag tog med alla 3 i min tråd eftersom det inte var så enkelt att läsa sig till & bena ut.
Däremot om man samtidigt beskriver vad tanken är samt temperaturer så framgår det ju mer vad man är ute efter.
Men det bästa är ju såklart att man använder rätt ord på rätt plats.
Bra att ämnet togs upp.

101
91
Trypto:
huckerby skrev:


Jag satt häromdagen & läste om just detta & försökte sätta mig in. Hibernation läste jag om på engelska sidor & det verkade användas för de båda orden. Men det är möjligt det var fel & det är även möjligt det på engelska används annorlunda?
Det gör det inte enklare att hålla isär om det står lite olika runtom.
Det var anledningen till att jag tog med alla 3 i min tråd eftersom det inte var så enkelt att läsa sig till & bena ut.
Däremot om man samtidigt beskriver vad tanken är samt temperaturer så framgår det ju mer vad man är ute efter.
Men det bästa är ju såklart att man använder rätt ord på rätt plats.
Bra att ämnet togs upp.


Har också sett att det verkar råda en allmän förvirring angående vilket ord som ska användas till vad. Det viktiga är ju att man förstår att det är en skillnad på endotermer och ektotermer, då de förstnämnda aktivt nedreglerar sin ämnesomsättning och kroppstemperatur, medan ektotermer inte kan göra detta.

Skulle väl också gissa på att hibernation är det biologiskt mest korrekta ordet för övervintring av endotermer, men jag är inte säker. En snabb sökning på Hibernation i Oxford dictionary of animal behaviour (2014) gav detta:

"A form of winter dormancy that is characterized by slowing of metabolic processes and a marked fall in body temperature. True hibernation should be distinguished from other types of dormancy. True hibernators have thermoregulation that allows the body temperature to fall to that of the surrounding air, maybe as low as 2°C. True hibernation is found in some mammals and birds."

5088
3861
Tropfrog:
Endotermer= varmblodiga djur.

Exoterm= växelvarma djur.

Förvirrande att jänkarna använder samma ord för burmering och dvala, men det är bara att vänja sig  

Mvh
Magnus 

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Trypto skrev:
Jag är inte så insatt i detta, men så vitt jag har blivit lärd (vilket är väldigt grundläggande) skiljer man på ektotermer och endotermer.

Endotermer dvalar (hibernerar), vilket innebär att de aktivt sänker sin kroppstemperatur/ämnesomsättning och sover (de sover alltså djupt och vaknar inte upp då och då) under en lång tidsperiod (t. ex. björnar). Detta är ett sätt för många djur, exempelvis gnagare, att överleva vintern.

Ektotermer (t. ex. reptiler) brumerar, och då söker de sig till en plats som är lite varmare än den för kalla omgivningen (typ gräver ner sig) och ämnesomsättningen sänks som ett resultat av att miljön fortfarande är för kall, men iom att de är nedgrävda överlever de utan problem med sänkt ämnesomsättning. Skillnaden är väl att brumering inte behöver vara något långvarigt tillstånd, utan djuren kan som du beskriver börja röra sig och t. ex. söka upp vatten och liknande, på dagar som är varmare.



Hon söker sig under en "klipphylla" där det inte är lika varmt som den varma sidan, men det är dock varmare än den kalla sidan, svårt att beskriva, men hoppas du förstog :)

huckerby skrev:


Jag satt häromdagen & läste om just detta & försökte sätta mig in. Hibernation läste jag om på engelska sidor & det verkade användas för de båda orden. Men det är möjligt det var fel & det är även möjligt det på engelska används annorlunda?
Det gör det inte enklare att hålla isär om det står lite olika runtom.
Det var anledningen till att jag tog med alla 3 i min tråd eftersom det inte var så enkelt att läsa sig till & bena ut.
Däremot om man samtidigt beskriver vad tanken är samt temperaturer så framgår det ju mer vad man är ute efter.
Men det bästa är ju såklart att man använder rätt ord på rätt plats.
Bra att ämnet togs upp.


ordet "Hibernation" används, vad jag vet, om att djuret går i en faktiskt Dvala. En bekant till mig från England, skrev att hennes ormar har gått i dvala ( My snakes are now in "Hibernation" I'll probably don't see them in a few months) Också lite förvirrande, eftersom vi i vissa lägen tydligen använder oss av ordet hibernation i båda fallen.

Tropfrog skrev:
Endotermer= varmblodiga djur.

Exoterm= växelvarma djur.

Förvirrande att jänkarna använder samma ord för burmering och dvala, men det är bara att vänja sig  

Mvh
Magnus 


Ödlorna går ju då under termen Exoterm, eftersom de är växelvarma. Och när det gäller min, så Brumerar hon väl egentligen, eller går i "halvdvala" som jag har sagt till de som har frågat varför hon ligger som hon ligger halvvägs nedgrävd och, som en del har trott, ser död ut.


Just nu är hon vaken sedan ett par dagar tillbaka, pigg alert och tigger mat så fort hon ser mig i närheten av terrariet eller dubiabehållaren som står i hennes synkrets ;)  Hon verkar inte ha några planer på att gå och lägga sig igen, inte just nu i varje fall.

5088
3861
Tropfrog:
Jo, det kan vara svårt att använda ordet burmering med icke insatta. Jag tror bestämt att det är därför missuppfattning sker även på svenska.

Lite samma som att jag använder ordet snigel, när jag trots allt vet att jag pratar om snäckor när samtal sker med icke insatta. Här på forumet har jag bara skrivit fel en gång vad jag vet. Då blev jag vänligt men bestämmt tillsagd. Fair enough, här kan man ändå förvänta sig att folk använder rätt ord.

Mvh
Magnus 

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Tack för att ni klargjorde detta för mig.

Då vet jag att min Brumerar och inte går in i dvala.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild