Två kungspyton i samma terrarium? Erfarenheter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
2
matrad:
Tjena tjena.

tänkte höra om någon av er har erfarenhet av att ha fler än en kungspyton i samma terrarium?

Har fått erbjudande att ta över en kungspyton (pastel), kön oklart. Otrooooligt vacker!
Har tyvärr inte plats för ett terrarium till, plats för båda finns då terrariumet är stort nog.
tankarna går mest hur dom skulle bete sig mot varandra.
hade verkligen velat ha denna i min ”samling” så den inte blir någon annans ägo tills jag flyttar till hus och kan få ett eget reptilrum. Något/några år bort.

Men vill inte att det blir kanibalism eller andra bekymmer som kan uppstå, ge gärna inputs på vilka.
stress och sådant borde gå att undvika då storleken är tillräckligt stor på terrariet, samt att matning alltid skulle ske separat.(?)

har haft majsormar i samma terrarium utan problem förut, ser även dom som har boaormar i samma.

Alla idéer, tankar och inputs önskas.
Ha det fint! 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
matrad skrev:
Tjena tjena.

tänkte höra om någon av er har erfarenhet av att ha fler än en kungspyton i samma terrarium?

Har fått erbjudande att ta över en kungspyton (pastel), kön oklart. Otrooooligt vacker!
Har tyvärr inte plats för ett terrarium till, plats för båda finns då terrariumet är stort nog.
tankarna går mest hur dom skulle bete sig mot varandra.
hade verkligen velat ha denna i min ”samling” så den inte blir någon annans ägo tills jag flyttar till hus och kan få ett eget reptilrum. Något/några år bort.

Men vill inte att det blir kanibalism eller andra bekymmer som kan uppstå, ge gärna inputs på vilka.
stress och sådant borde gå att undvika då storleken är tillräckligt stor på terrariet, samt att matning alltid skulle ske separat.(?)

har haft majsormar i samma terrarium utan problem förut, ser även dom som har boaormar i samma.

Alla idéer, tankar och inputs önskas.
Ha det fint! 

Vad innebär stort nog?

8
2
matrad:
EmanuelKarl skrev:

Vad innebär stort nog?


Strax under 2m² och 65 högt.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
För mig räcker argumentet "ormar och speciellt pytonormar är strikt solitära djur" :-) 

Det betyder ungefär att dom trivs absolut bäst ensamma i sina terrarium, när man har den kunskapen är det relativt enkelt att ta beslut hur dom bör bo i fångenskap, iaf för mig :-D 

Och många kungspytons är kända för att vara struliga, kan vara ännu ett argument som talar för min sak.. 

200
258
Lordguras:
Jag håller flera kungspyton tillsammans i min frys och det funkar kanon 

8
2
matrad:
Jonas_ skrev:
För mig räcker argumentet "ormar och speciellt pytonormar är strikt solitära djur" :-) 

Det betyder ungefär att dom trivs absolut bäst ensamma i sina terrarium, när man har den kunskapen är det relativt enkelt att ta beslut hur dom bör bo i fångenskap, iaf för mig :-D 

Och många kungspytons är kända för att vara struliga, kan vara ännu ett argument som talar för min sak.. 


Jo dina argument är helt logiska, och håller till viss del med.
Men tanken är väll provisorisk och inte permanent.
Dom skiljer ett halvår och är lika stora.

Har även nu varit i kontakt med andra som har flera i samma, något år gamla.
Bland annat så hävdades att det inte var något som helst problem sålänge dom är lika i storlek.
Dock tveksam till denna kommentar också.

Gahh ångest, är en så otroligt fin individ men det sista jag vill är att någon matvägrar och börjar bete sig aggresivt och otrivs bara för mitt nöje... 


Lordguras skrev:
Jag håller flera kungspyton tillsammans i min frys och det funkar kanon 


Stavfel eller föredrar du ditt liv som dryg?

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
matrad skrev:

Har även nu varit i kontakt med andra som har flera i samma, något år gamla.
Bland annat så hävdades att det inte var något som helst problem sålänge dom är lika i storlek.
Dock tveksam till denna kommentar också.


Bara för att andra håller sina solitära djur tillsammans och hävdar att det fungerar gör det inte mer rätt :-) men du gör såklart vad och hur du vill med dina egna djur

82
224
Linsen:
matrad skrev:


Jo dina argument är helt logiska, och håller till viss del med.
Men tanken är väll provisorisk och inte permanent.
Dom skiljer ett halvår och är lika stora.

Har även nu varit i kontakt med andra som har flera i samma, något år gamla.
Bland annat så hävdades att det inte var något som helst problem sålänge dom är lika i storlek.
Dock tveksam till denna kommentar också.

Gahh ångest, är en så otroligt fin individ men det sista jag vill är att någon matvägrar och börjar bete sig aggresivt och otrivs bara för mitt[quote=matrad]

Jo dina argument är helt logiska, och håller till viss del med.
Men tanken är väll provisorisk och inte permanent.
Dom skiljer ett halvår och är lika stora.

Har även nu varit i kontakt med andra som har flera i samma, något år gamla.
Bland annat så hävdades att det inte var något som helst problem sålänge dom är lika i storlek.
Dock tveksam till denna kommentar också.

Gahh ångest, är en så otroligt fin individ men det sista jag vill är att någon matvägrar och börjar bete sig aggresivt och otrivs bara för mitt nöje... 


Jag förstår att du vill hjälpa till och det är en fin idé du håller i grunden att du vill hjälpa till. Men tyvärr är det nog inte så bra i detta fall. Tänk såhär, om du inskaffar den andra individen, hur många fördelar får du och hur många nackdelar kan du få?

Det ända positiva är nog att du hjälper till och "räddar" en annan individ, för att höja ditt eget värde och få dig att må lite bättre. Men tänk på KP:n då både har och inskaffar? Finns så mycket annat skit o problem som kan ske, så i slutändan av dagen måste du ändå fråga dig:

Tar du beslutet för din eller kp:sarnas skull?

3
0
Sannosia:
Jag har en kungspyton och en majsorm ihop och det går hur bra som hälst som har bott tillsammans i snart 3 år utan bekymmer men hur det går med på kungspytons det vet jag inte

5088
3861
Tropfrog:
Och det vågar du berätta här!!?? Det var vågligt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild