Rädd/Stressad KP Juvenil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

44
17
Pluraz:

Hej! För ett par veckor sedan köpte jag min första KP juvenil. Har tidigare haft en vuxen men aldrig en juvenil.
Jag har låtit honom vara ett par veckor för att låta honom lugna sig efter flytten och finna ro. 
Men jag märker att han fortfarande blir ganska rädd när jag kollar in på honom och han blir väldigt rädd när jag försöker plocka upp honom. Han "S'ar" upp sig och hugger mot mig. Han äter varje gång jag har erbjudit honom mat. Han har gott om gömställen, temperaturen är rätt. 

Min fråga är hur jag ska gå till väga för att lugna ner honom och få honom att inse att jag inte vill skada honom? 



Folk som ska berätta för mig att man inte ska hålla i sina ormar behöver inte skriva något över huvudtaget. Jag är inte ute efter att ha honom i fickan och gå och handla med honom. Frågor ang hur terrariet ser ut, temperatur osv är inte heller relevant då jag vet vad jag gör. 
Jag har helt enkelt inte haft någon KP juvenil tidigare. 


152
227
TowerOfGray:
Vet inte hur du plockar upp din KP men fick tips att försöka plocka upp ormen underifrån, sen att vara självsäker och snabb. 
Ormar har massor av rovdjur i naturen och den kanske kan förknippa din hand med en om den kommer ovanifrån. 
Sen att man inte står rakt ovanför ormen heller. 

Vad jag har läst så brukar ungar ibland vara mer "kaxiga" än vuxna, men borde lugna ner sig med åren. 

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
Dom allra flesta pytonormar är mer eller mindre rädda och bitska som juveniler, inget ovanligt eller konstigt :-) det brukar försvinna iochmed att ormen blir äldre och växer. Det försvinner fortare utan hantering tycker jag personligen. 

Vi diskuterade faktiskt den här frågan i bilen på väg till mässan i Södertälje och vi var alla rörande överens :-) 
Ormar som lämnas ifred mycket och som knappt hanteras blir lika lugna som vuxna som dom som hanteras mer. Det kan alltså vara idé att låta dom vara extremt mycket första 2-3 åren. 

Självklart kan man någon gång ta ut sin orm men det hjälper inte den att lugna ner sig, snarare tvärtom :-D 

Alla vi i bilen var överens om detta. Är ni av någon annan åsikt så dela gärna med er och diskutera frågan. För intressant är det absolut! 

Jag tror även att HUR man gör är viktigare än antalet gånger man plockar med sin orm. Gäller att alltid vara lugn och avslappnad. 

Antagligen inte svaret du ville ha... Men så är det ibland ;-) 

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
TowerOfGray skrev:
Vet inte hur du plockar upp din KP men fick tips att försöka plocka upp ormen underifrån, sen att vara självsäker och snabb.  


Jag brukar tvärtom alltid försöka vara långsam när jag hanterar ormar, så har jag lärt mig och det fungerar bra :-) 

Man kan omöjligt vara snabbare än ett ormhugg så varför försöka ;-) ofta tror jag det är enklare att vara lugn, självsäker, avslappnad osv när man försöker ta det lite lugnt. 

Finns såklart lika många sätt att plocka upp sin orm på som antalet ägare som har ormar i fångenskap och många sätt är rätt och kan fungera bra :-) 

En trygg, lugn och "vänlig" orm är rätt enkel..det är när man träffar på "psykfall" som utmaningen inträffar :-D ormar som är mycket defensiva alltså. 

3
0
Rebecka_rejmess:
Hej jag har en majs orm den fyller ett 21aug. Den har varit ute mycket med mig och gosat men idag när jag la in den i terrariet flemta den?! Undrar varför. Ifal den är skadad eller har ont? Jag tänkte låta den vara imorgon. Vet någon varför den flemtar? Den andas ungäffär 1 gång varannan sekund! Iallafall så pullserar kroppen! Vet ni vad det kan vara? Mvh Rebecka

3
0
Rebecka_rejmess:
Försök ejenom att sitta med den ofta och ta den självsärket men inte snapt. håll den i båda henderna och håll inte fast den bara låt den vara och sen när den har lungans ner sig klappar du försiktigt på ryggen. Gör detta minst en gång i väckan ochgör det tills den känner sig trygg!

5087
3855
Tropfrog:
Har en orm som blivit förkyld pga att den varit ute för mycket och rekommenderar andra att hantera minst en gång i veckan????

Du trollar inte nu va?

Mvh
Magnus 

1
0
Eliaslinfeldt:
Försök att plocka upp ormen snabbt för om man klappar ormen innan man plockar upp den så kan den bli stressad. 
Man ska hålla ormen på under sidan av den så att den kan ringla fritt i dina händer. 
Var noga med att mata ungefär en gång i månaden för een vuxen kp och ungefär samma dag. 
Lycka till med ormen

281
366
Cartaq:
Lite roligt att de som har haft sin första reptil i några dagar, redan sitter på all info och har ”experttipsen” till alla oss andra. Snälla, läs på lite kring hantering och skötsel INNAN ni skaffar er reptilen.

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
Eliaslinfeldt skrev:
Försök att plocka upp ormen snabbt för om man klappar ormen innan man plockar upp den så kan den bli stressad. 
Man ska hålla ormen på under sidan av den så att den kan ringla fritt i dina händer. 
Var noga med att mata ungefär en gång i månaden för een vuxen kp och ungefär samma dag. 
Lycka till med ormen


Tyvärr inte många rätt här... Tråkigt när man ska ge information till nybörjare och man börjar med att ge ut osanningar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild