Kan de drunka?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

198
112
MoreliaMikael:

Bygger nytt stort terrarium till min orm. Funderar på att göra det lite som ett paludarium.

Ormen som kommer att bo där är en Morelia Spilota (okänd subart). Älskar satt klättra, är aktiv.

Vill göra ungefär 50% av bottenytan till ett akvarium. Småfisk etc, med cirkulation, vattenfall etc. 

Detta är lite som i det vilda, och ormen kommer självfallet vilja dricka från detta.

Så, är det någon fara med att göra detta? Förutom de självklara sakerna som att låta nitriter och nitrater bygga upp i vattnet precis som i ett akvarium.

Kan en orm som denna lätt drunka?


36
23
DeathAdder:
Kan du bara hålla vattnet rent, så den kan dricka av det så är det inga problem. Ormen kommer inte att drunkna.

273
185
peter68:
Det finns en del paludarium med grön trädpyon på YouTube.

378
340
Silvetaz:
Att förhindra nitrat och nitrit kan du ju göra genom att få igång akvariumet innan du stoppar in ormen samt se till att överdimensionera filteranläggningen en del.

Jag bygger själv ett terrarium med relativt stor vattendel nu och har ett ytterfilter på tror det är 13 liter inklusive UVC. Vattendelen är i mitt fall på ungefär 40 liter totalt. Skillnaden är dock att jag inte kommer ha fiskar i mitt så de enda källorna till förorening är ju ormen själv. 

Men överdimensionerat filter och UVC bör hålla nere allt som kan tänkas vara onyttigt för en orm, samtidigt som du har bra cirkulation såklart.
Desto mer växter du kan ha ju bättre är det också då även de hjälper till att hålla vattnet rent.

5104
3879
Tropfrog:
Nitrat kan man inte förebygga med varken vanligt biologiskt filter eller uv ljus. Det krävs antingen vattenbyten, upptag i växter eller anaerob filtrering. Pga kostnader och tekniska svårigheter så används den sista sällan till sötvatten.

Nitrit skall alltid hållas till noll och där funkar biologisk filtrering utmärkt.

Nitrit är akut giftigt. Nitrat är inte giftigt. Däremot kan det vara hälsopåverkande i riktigt höga nivåer, sådana nivåer som sällan påträffas i akvarium.

Angående urrsprungsfrågan: alla djur som andas luft löper en risk att drunkna. Djur som kommer ifrån habitat med vattensammlingar löper mindre risk än andra djur.


Mvh
Magnus 

198
112
MoreliaMikael:

Tack för all feedback!

Jag funderar på att som sagt ha ungefär en 35-50% av bottenytan som ett "akvarium". Glaspanel mot terrariefronten så man kan se in i vattnet.
Tänkte inte direkt ha mycket djur i vattnet, utan kanske ett par räkor, snäckor samt möjligen väldigt små fiskar på 1-2 centimeter.
Tänkte köra rikligt med växter och javamossa som i sin tur är en naturlig filtrering, men tänkte också bygga ett något biffigt vattenfall som kommer att ha en pump i sig som klarar 90litersakvarium.
Tänker jag rätt då att detta bör klara sig rätt bra om man gör ett 25% vattenbyte en gång i veckan? Den biologiska belastningen är inte stor, och pumpens filtreringsförmåga i sig (för akvarium) är mer än dubbelt så stor som vattenmängden.

Denna idé kan såklart skrotas, och så bygger jag som en rejäl vattenskål med vattenfall istället, och byter vattnet ungefär lika frekvent som jag gör till mina nuvarande dricksfontäner.
Hade bara varit väldigt snyggt och naturligt känner jag, speciellt då detta terrariebygge utan tvekan kommer ta över 500 timmar då jag ska bygga allt från scratch (inklusive möbel, terrarium, stomme, regnsystem etc).
Så är det möjligt så  tar jag gärna utmaningen.

Bifogar här en konceptritning.


5104
3879
Tropfrog:
Att filter rekommendationer anges i liter akvarium baserat på cirkulationshastighet fortfarande är en skam. Olika djur har olika krav på cirkulationshastighet, så det kan bli mycket fel. I koivärlden som jag numera befinner mig i är rekommendationerna alltid specade i vikt fisk eller i max proteinmängd/fodergiva och baserat på filteryta. Men då kräver de i princip alltid två rengöringar i veckan för att klara kapaciteten och har smidiga system för det.

Ursäkta utsvävningen, här kommer mina rekommendationer baserat på informationen du gett:

1: bra tanke med växter. Ju mer växter desto mindre vattenbyten behövs. Med så lite belastning och mycket växter blir behovet mycket litet. Typ 10-20% varannan till var fjärde vecka. Men mät gärna i början så att du lär dig exakt vad behovet är i din tank.

2: räkor gillar inte hög cirkulation. Du kommer säkert undan med 25% av volymen i timmen. Viktigt att det inte skapar kraftiga strömmar, så en så finfördelad utlopp till räkorna som möjligt är att föredra.

3: filter till akvarium har sällan smidiga system för rengöring. Därför vill man ha så mycket filtervolym som möjligt för att förhindra onödigt mycket jobb och störning av bakteriefaunan.

4: För att lösa 2 och 3 så smidigt och billigt som möjligt så är det lämpligaste att skaffa ett löst pumphuvud utan filter som har lite överkapacitet. Sen sätter man en kulventil efter pumpen som man kan justera flödet med. Sen skaffar man vanlig blå (Grov) filtersvamp som vattnet antingen trycks eller sugs igenom. Så mycket som möjligt. Viktigt att titta på pumpen höjdkurva så att man har tagit hänsyn till hur högt den skall trycka.

5: akvarieräkor (neocardinia) förökar sig lärt och gärna. Deras yngel är mycket små. Viktigt att tänka på att bygga så att de inte kan sugas in i pumpen. Detta görs enklast genom att ha filtarmattan före pumpen.

Hoppas att det hjälpte lite på vägen. Lycka till med projektet!

Mvh
Magnus 

198
112
MoreliaMikael:

Tropfrog skrev:
Att filter rekommendationer anges i liter akvarium baserat på cirkulationshastighet fortfarande är en skam. Olika djur har olika krav på cirkulationshastighet, så det kan bli mycket fel. I koivärlden som jag numera befinner mig i är rekommendationerna alltid spelade i vikt fisk eller i max proteinmängd/fodergiva och baserat på filteryta. Men då kräver de i princip alltid två rengöringar i veckan för att klara kapaciteten och har smidiga system för det.

Ursäkta utsvävningen, här kommer mina rekommendationer baserat på informationen du gett:

1: bra tanke med växter. Ju mer växter desto mindre vattenbyten behövs. Med så lite belastning och mycket växter blir behovet mycket litet. Typ 10-20% varannan till var fjärde vecka. Men mät gärna i början så att du lär dig exakt vad behovet är i din tank.

2: räkor gillar inte hög cirkulation. Du kommer säkert undan med 25% av volymen i timmen. Viktigt att det inte skapar kraftiga strömmar, så en så finfördelad utlopp till räkorna som möjligt är att föredra.

3: filter till akvarium har sällan smidiga system för rengöring. Därför vill man ha så mycket filtervolym som möjligt för att förhindra onödigt mycket jobb och störning av bakteriefaunan.

4: För att lösa 2 och 3 så smidigt och billigt som möjligt så är det lämpligaste att skaffa ett löst pumphuvud utan filter som har lite överkapacitet. Sen sätter man en kulventil efter pumpen som man kan justera flödet med. Sen skaffar man vanlig blå (Grov) filtersvamp som vattnet antingen trycks eller sugs igenom. Så mycket som möjligt. Viktigt att titta på pumpen höjdkurva så att man har tagit hänsyn till hur högt den skall trycka.

5: akvarieräkor (neocardinia) förökar sig lärt och gärna. Deras yngel är mycket små. Viktigt att tänka på att bygga så att de inte kan sugas in i pumpen. Detta görs enklast genom att ha filtarmattan före pumpen.

Hoppas att det hjälpte lite på vägen. Lycka till med projektet!

Mvh
Magnus 


 

Tusen tack för svaret!

Nu har du fått mig att fundera på ett nytt alternativ. Jag kanske bara ska strunta i att ha t.ex ett innanfilter (eheim t.ex) vid fontänen, och istället köra på en cirkulationspump som i sin tur leder till en sump / ett externt ytterfilter som detta: www.zoo.se/jbl-cristalprofi-e1502-greenline.html

6 liters filterkapacitet för 40 liter vatten ungefär måste ju vara väldigt noggrant.


5104
3879
Tropfrog:
MoreliaMikael skrev:


 

 

Tusen tack för svaret!

Nu har du fått mig att fundera på ett nytt alternativ. Jag kanske bara ska strunta i att ha t.ex ett innanfilter (eheim t.ex) vid fontänen, och istället köra på en cirkulationspump som i sin tur leder till en sump / ett externt ytterfilter som detta: www.zoo.se/jbl-cristalprofi-e1502-greenline.html

6 liters filterkapacitet för 40 liter vatten ungefär måste ju vara väldigt noggrant.



Om du tänker en slinga som cirkulerar vatten från terrariet till sump och filtret kopplat på sumpen så är det visserligen en dyr och lite omständig lösning. Men den kommer att funka jäkligt bra. Bara att öppna och kolla om det behöver tvättas en gång om året och sedan stänga igen.

Om du tänker ett sånt filter kopplat direkt på vattendelen i terrariet så skall du nog inte satsa på räkor. Alldeles för hög cirkulation. Visserligen går det att strypa flödet, men jag är tveksam till om det går att strypa så mycket som behövs och hur det påverkar hållbarheten på sikt. Dessutom så slinker yngel med in i filtret utan förfiltrering.

Jag skulle nog satsat på en klassisk filterkammare och dölja den väl. Det räcker med ett hörn på 10-15 cm gånger 10-15 cm beroende på höjd. Fördelarna är mycket billigare. Inget vatten utanför terrariet, mindre läckage risk. Går att dimensionera precis som man vill vad gäller både flöde och filterkapacitet.

Här visar Viktor som är en duktig akvarist hur man bygger:

www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml

Mvh
Magnus 

198
112
MoreliaMikael:

Tropfrog skrev:


Om du tänker en slinga som cirkulerar vatten från terrariet till sump och filtret kopplat på sumpen så är det visserligen en dyr och lite omständig lösning. Men den kommer att funka jäkligt bra. Bara att öppna och kolla om det behöver tvättas en gång om året och sedan stänga igen.

Om du tänker ett sånt filter kopplat direkt på vattendelen i terrariet så skall du nog inte satsa på räkor. Alldeles för hög cirkulation. Visserligen går det att strypa flödet, men jag är tveksam till om det går att strypa så mycket som behövs och hur det påverkar hållbarheten på sikt. Dessutom så slinker yngel med in i filtret utan förfiltrering.

Jag skulle nog satsat på en klassisk filterkammare och dölja den väl. Det räcker med ett hörn på 10-15 cm gånger 10-15 cm beroende på höjd. Fördelarna är mycket billigare. Inget vatten utanför terrariet, mindre läckage risk. Går att dimensionera precis som man vill vad gäller både flöde och filterkapacitet.

Här visar Viktor som är en duktig akvarist hur man bygger:

www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml

Mvh
Magnus 


Intressant!
Så en isolerad "kub" med filtermedia i andra ord som vattnet får forsa genom?
Är något i stil med detta något som skulle fungera?
Klassisk filtersvamp som förfilter/mekanisk rening och sedan biologisk filtrering undertill, samt vattenreservoir så det blir mindre risk för pumpen att gå torr.

Tänkte först ha ett kemiskt filter som t.ex aktiverat kol, men misstar jag mig inte så kan väl detta ta bort byggstenar för både fauna och flora?

 

Eller skulle ett komplett system där pumpen är inkluderad (samt värme) ungefär som i ett nanoakvarium fungera? Som detta:

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild