Första ormen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

273
185
peter68:
Aithusia skrev:


 

Jaha okej! Trodde ändå dem kanske låg framme under dagen haha! Vad för boa skaffade du? :) Okej, ja jag hade väl helst se liiite mer än så av mig kommande orm haha...



Det ska sägas att min boa är fortfarande liten och rädd för allting. Det betyder inte att den bits. Den har aldrig bitit. Men den är liten och har goda skäl att vara rädd. I vilt tillstånd hade den varit en munsbit för många djur.

När man tittar på YouTube och nätet generellt så tycks större/vuxna boa ligga på grenar och liknande. Jag antar att det är detsamma med rutpyton. Båda är extremt goda klättrare och träd är en bra tillflyktsplats. KP kan jag inte uttala mig om, men det tycks som om de tillbringar mer tid gömda i vilt än dessa två arter. Ta inte detta om kp som en absolut sanning. Jag kan helt enkelt inte ormen så bra. Jonas här kan i alla fall svara på frågor om rutpyton. Och som Jonas säger så är ormar individer.
www.youtube.com/watch?v=MHFlgkM2tTU&t=219s

Min poäng var mer generell. Där är ofta skillnad på förväntning och verklighet när det kommer till ormar, inte minst för boa och pyton. Detta är sannolikt en stor anledning till varför kp har ett rykte om sig att vara tråkig. Detta är ofta den första orm folk köper och de hade andra förväntningar. Folk som har erfarenhet med ormar har realistiska förväntningar. Med det sagt så tycks kp vara en av de skyggare ormarna. Och andra sidan, kritiken mot snokar är att de är för aktiva. De försöker ofta smita iväg när man håller dem. Alla kritiserar inte snokar för det, utan är bara kritik som finns.

Min boa är en sk Tarahumara Mountain boa. Det är en Boa imperator från Chihuahua, Mexiko.

273
185
peter68:
En sak till. Inte alla ormar är som boa och kp. Där är skäl till varför de är populära. De är väldigt lugna djur. Slätena Malaypyton, Morelia, etc. tenderar att vara mycket mer aktiva och kan vara opålitiga. Rut- och nätpyton har detta rykte, som exempel. Men det tycks också vara ett oförtjänt rykte. Jag har aldrig hanterat dessa ormar, men det jag har hört är att de kan kräva att man själv är aktiv och läser av dem. Tänk på att det inte är tillåtet att importera ormar till Australien och rutpyton är i princip där vad boa och kp är i resten av världen.

En 5-åring med en "opålitlig" nätpyton på 3 m: www.youtube.com/watch?v=NyvQ5tI_T8A

Det är kanske för mycket att säga att en orm inte biter om den inte känner sig hotad. Har man en trädgårdsboa så tycks det nästan oundvikligt att man blir biten. Det finns helt enkelt inga garantier. Detta är vad som händer när en stressad boa på 2 m biter i försvar: www.youtube.com/watch?v=YD7J8I4qMMk&t=7s

Rutpyton har längre tänder, relativt, om jag har rätt för mig, men de rp Jonas har är också betydligt mindre än denna boa.

Denna video handlar mest om rutpyton, men där är en boa och ett gäng kp: www.youtube.com/watch?v=yBP8KvUKUkE

Det är alltså beteendet på dessa ormar i videon.

Jag älskar boa, men kan i bland känna att jag skulle ha valt något roligare. Inte minst en dagaktiv orm. I mitt fall hade det då blivit en äggätande orm. Hur häftigt är det inte med en orm man kan handmata? Men samtidigt är jag inte så intresserad av snokar. Visst, man kan ha båda.

Det är bara du som kan avgöra vad som är rätt för dig.

2
0
davidd95:
Hej 
Det kommer väll inte bli min första orm. Men på sätt och vis. Jag växte upp med ormar. Min mamma hade en massa olika ormar när jag var liten. Jag är nu vuxen och har blivit lite sugen på att skaffa orm. Hade en KP när jag var barn. Jag har sökt runt efter information om olika ormarter. Men jag har inte hittat den bästa ormen på det sättet som att den är lagom lätt att sköta om och en orm som jag har fastnat för. Jag har varit inne på en regnbågsboa men jag har förstått att det kanske inte är en jätte bra idé då den är väldigt känslig för förtorr luftfuktighet. Men det är runt den storleken jag är intresserad av runt 2 m dvs. Är det någon som vet om det finns någon bra ormart som jag har missat som har en fin personlighet, är rällativt lätt att sköta om och är runt 2 meter i vuxen ålder. 

378
340
Silvetaz:
davidd95 skrev:
Hej 
Det kommer väll inte bli min första orm. Men på sätt och vis. Jag växte upp med ormar. Min mamma hade en massa olika ormar när jag var liten. Jag är nu vuxen och har blivit lite sugen på att skaffa orm. Hade en KP när jag var barn. Jag har sökt runt efter information om olika ormarter. Men jag har inte hittat den bästa ormen på det sättet som att den är lagom lätt att sköta om och en orm som jag har fastnat för. Jag har varit inne på en regnbågsboa men jag har förstått att det kanske inte är en jätte bra idé då den är väldigt känslig för förtorr luftfuktighet. Men det är runt den storleken jag är intresserad av runt 2 m dvs. Är det någon som vet om det finns någon bra ormart som jag har missat som har en fin personlighet, är rällativt lätt att sköta om och är runt 2 meter i vuxen ålder. 


Med de kriterierna du nämner här så skulle jag säga att en boa constrictor, nästan alla underarter alt valfri morelia spilota skulle passa dig perfekt. Bägge är trevliga ormar, de har inga extrema behov i form av fukt, värme  ljus etc och är mycket vackra. 
Som flera skrivit tidigare, de flesta kungsboer blir inte så stora som det står på nätet. Dels måste du mata hårt för det, vilket inte är bra. Och de riktigt stora underarterna är långt ifrån de vanligaste till salu. 

2
0
davidd95:
Ok Tack för tipsen. Är inte morelia spilota rätt så bitska? eller det kanske bara är när de är unga, eller så är det jag har hört bara bullshit.
Boa constrictor har jag faktiskt spanat in tidigare. Inte så att jag har tänkt att köpa en utan beundrat dem framför datorskärmen. Men vet du hur mycket en boa constrictor väger?, för de är ju rätt så tjocka har jag sett. Såg annars att det finns dvärg B C.
Det jag menade med runt 2 meter i mitt första inlägg är så den kan klättra på en om den vill. Skulle nog inte bli nöjd om jag skulle köpa en liten orm som man enbart kan bära i handen.

Jag gillar tama anacondor, tigerpyton och boa constrictor av vad jag har sett på internet. Den uppfattningen jag har fått iallafall är att de är rätt lugna med en om man har spenderat rutinmässiga tider med dem dagligen sedan de var små. Med det vet jag inte med säkerthet.
Men såna ormar kommer jag nog aldrig köpa trotts jag beundrar väldigt mycket.
Men boa constrictor är nog lite för tung för mig skulle jag tro. Jag har en muskulärsjukdom så det kan kanske bli lite svårt. Men jag ska kolla upp den där dvärg boa constrictor iallafall.

5099
3873
Tropfrog:
Ormar är inte keldjur. De mår bäst av att vara i fred i sitt terrarium och hålla hanteringen till ett minimum 

Mvh
Magnus 

378
340
Silvetaz:
davidd95 skrev:
Ok Tack för tipsen. Är inte morelia spilota rätt så bitska? eller det kanske bara är när de är unga, eller så är det jag har hört bara bullshit.
Boa constrictor har jag faktiskt spanat in tidigare. Inte så att jag har tänkt att köpa en utan beundrat dem framför datorskärmen. Men vet du hur mycket en boa constrictor väger?, för de är ju rätt så tjocka har jag sett. Såg annars att det finns dvärg B C.
Det jag menade med runt 2 meter i mitt första inlägg är så den kan klättra på en om den vill. Skulle nog inte bli nöjd om jag skulle köpa en liten orm som man enbart kan bära i handen.

Jag gillar tama anacondor, tigerpyton och boa constrictor av vad jag har sett på internet. Den uppfattningen jag har fått iallafall är att de är rätt lugna med en om man har spenderat rutinmässiga tider med dem dagligen sedan de var små. Med det vet jag inte med säkerthet.
Men såna ormar kommer jag nog aldrig köpa trotts jag beundrar väldigt mycket.
Men boa constrictor är nog lite för tung för mig skulle jag tro. Jag har en muskulärsjukdom så det kan kanske bli lite svårt. Men jag ska kolla upp den där dvärg boa constrictor iallafall.



De flesta ormar är hanterbara så länge man är lugn med dem, jag har inte blivit biten av någon av mina boa constrictors trots att jag hanterar dem på sin höjd var tredje till var fjärde vecka, och då är det så lite som möjligt.

Så tron att du måste hantera din orm ofta för att den ska bli "tam" anser jag vara bullshit, det gäller de flesta typer av ormar, vissa är mer nervösa än andra och kräver då att man hanterar dem lite annorlunda men dock inte mer eller oftare i min mening.

En BCI kan sluta på allt mellan 2 och 12kg normalt beroende på om det är en hona eller hane, vilka lokaliteter som innefattas samt hur mycket den matas.
Som exempel så är mina honor 5 år bägge två och väger i runda slängar 3,5kg vardera.

273
185
peter68:
davidd95 skrev:
Ok Tack för tipsen. Är inte morelia spilota rätt så bitska? eller det kanske bara är när de är unga, eller så är det jag har hört bara bullshit.
Boa constrictor har jag faktiskt spanat in tidigare. Inte så att jag har tänkt att köpa en utan beundrat dem framför datorskärmen. Men vet du hur mycket en boa constrictor väger?, för de är ju rätt så tjocka har jag sett. Såg annars att det finns dvärg B C.
Det jag menade med runt 2 meter i mitt första inlägg är så den kan klättra på en om den vill. Skulle nog inte bli nöjd om jag skulle köpa en liten orm som man enbart kan bära i handen.

Jag gillar tama anacondor, tigerpyton och boa constrictor av vad jag har sett på internet. Den uppfattningen jag har fått iallafall är att de är rätt lugna med en om man har spenderat rutinmässiga tider med dem dagligen sedan de var små. Med det vet jag inte med säkerthet.
Men såna ormar kommer jag nog aldrig köpa trotts jag beundrar väldigt mycket.
Men boa constrictor är nog lite för tung för mig skulle jag tro. Jag har en muskulärsjukdom så det kan kanske bli lite svårt. Men jag ska kolla upp den där dvärg boa constrictor iallafall.

YouTube är en bra källa till information. Men man ska vara försiktig med de amerikanska uppfödarna, även privatpersoner som håller ormar. Ormar som hålls i en för liten låda, typ rack, men även terrarium, kommer att vara stressade. En hund som är framavlad för att arbeta och inte får utlopp för detta kan rikta sin frustration mot människor och andra hundar. Och då ska man ta i beaktande att instinkterna i en orm är mycket starkare.

Denna video dök upp i mina rekommendationer: www.youtube.com/watch?v=fZoz-Mm8_fs

Ormen i fråga är 2,5m. Boa är en extremt stark orm. Har för mig att en 2m lång boa dödade en kvinna i England. Min gissning är att hon hade ormen runt halsen och något hände. Det ska inte mycket till för att strypa blodtillförseln till hjärnan. Föreställ dig en blodtrycksmätare runt halsen. 10-15 sekunder senare har man tappat medvetandet. Detta bör ses som en olycka, typ som att snubbla och trilla ner för en trappa. Tumregeln är att inte låta stora ormar krypa runt halsen.

Där är betydande skillnad på 2 och 2,5m. 25% längre, men kanske 50% mer i massa. Vi pratar kanske upp till 10kg respektive 15. Detta är honor. Hanar väger kanske hälften så mycket om de är samma längd, och det är sällsynt med hanar längre än 2m.

Beroende på underart/lokalitet, så kan en fullvuxen boa väga allt från ett kilo (hane) upp till 45kg. Det senare är exceptionellt. Typ boaormarnas Shaquille O'Neil (2,16m, 147kg).

Man behöver inte hantera en boa dagligen för att de ska bli lugna. Det finns alltid undantag, men de ger i regel många varningar innan de biter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild