Silvetaz skrev:
Jag håller med, jag började med ett måttbeställt akvarium för många år sen och insåg tjusningen med att bygga något som passar precis där man vill ha det. Hitta en vägg, rita upp i sketchup och skrid till verket, mycket roligare än att köpa något färdigt ;)
Har du börjat planera för allt som ska in också? belysning, värme, fukt etc etc?
Exakt!
Jaadå! Planeringen är i god gång. Det är konstruktionsplyfa som sagt, så det behövs behandlas. Då jag ska ha 80% luftfuktighet så ska jag både måla det i omgångar med akryl, och sen lacka i 2 omgångar med epotex. 100% vattentätt. Men bara för att så ska jag ha 15cm dammduk i botten eftersom jag ska ha vatten där. Detta kommer inte ses när allt är på plats. Bara en extra säkerhet.
Ska ha en självvattnande bakgrund från Dusk.se ( dusk.se/Epiwebiis.htm )
Därför behöver jag ha en dränkbar pump som finns i vattnet.
Belysning kommer jag också köra från bland annat Dusk. Kommer att köra deras växtbelysning vilket blir amazing. Kommer ha vilt växande mossa i hela terrariet. Värme funderar jag fortfarande på. Sugen på värmepanel, men vet inte hur effektiva dessa är i jämförelse till en Exo Terra solplatslampa.
Jag vill inte ha stor spridning på värmen nämligen, utan ha den riktad på liten plats. Då slipper jag oroa mig över värmeskada på känsliga platser som t.ex bakgrunden.
När allt är klart så ska jag skapa ett Rhaspberry Pi-projekt som är bundet till en Lenovo-surfplatta. Där ska jag kunna ändra belysning RGB samt ha årstidsinställningar på allt.
Dvs mindre värme och sånt på sommaren eftersom man naturligt får högre luftfuktighet och värme då.