Ett överdimensionerat, överdrivet och roligt bygge - Skåpet!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

5095
3865
Tropfrog:
SgtDeepshi skrev:

När allt är klart så ska jag skapa ett Rhaspberry Pi-projekt som är bundet till en Lenovo-surfplatta. Där ska jag kunna ändra belysning RGB samt ha årstidsinställningar på allt.
Dvs mindre värme och sånt på sommaren eftersom man naturligt får högre luftfuktighet och värme då.



Det är kul, tar hobbyn till en annan nivå.

Jag skulle rekommendera att du börjar med pi projektet redan nu när det finns tid över. Jag har jobbat på mitt arduino projekt i 6 mån nu, det tar alltid längre tid än planerat. I nästa vecka skall låda 3d printas och nästa vecka skall den monteras och testas i ett terrarium med bara växter i. Hoppas ha den up and running innan sommaren så jag klarar mig på ett under ett år.

Mvh
Magnus 

198
112
MoreliaMikael:

Silvetaz skrev:


Låter som en god plan i allmänhet, Gällande värmepanel så är jag sjukt nöjd med den jag har, köpte faktiskt en kycklingkläckare från en svensk sida, iom att det nya ska bli så stort så köpte jag däremot från tropicshop till det. 110w och den ska jag komplettera med värmekabel ingjuten i bakgrunden.
Generellt sett så tycker jag bättre om värmepanel, det blir en mer vettig värme från den, ormen kommer aldrig bränna sig och den fördelar en fin grundvärme i hela burken. 

Ahaaaaa! Då kanske man får titta på värmepanel då! Den ser ju jäkligt smidig ut dessutom.
Vad snackar vi för pris för 110W?


198
112
MoreliaMikael:

Tropfrog skrev:


Det är kul, tar hobbyn till en annan nivå.

Jag skulle rekommendera att du börjar med pi projektet redan nu när det finns tid över. Jag har jobbat på mitt arduino projekt i 6 mån nu, det tar alltid längre tid än planerat. I nästa vecka skall låda 3d printas och nästa vecka skall den monteras och testas i ett terrarium med bara växter i. Hoppas ha den up and running innan sommaren så jag klarar mig på ett under ett år.

Mvh
Magnus 

Haha så sant! Dock har jag inte så mkt tid kvar nu då jobbet är på högsäsong igen, men ska börja med det sakta men säkert. Har redan en Raspberry Pi 3B, chassi samt kylflänsar. 
Är ju programmerare i grunden så jag hoppas det inte tar allt för lång tid. Dock är det inte det språket jag är van med (C / C++) utan Python om jag förstått det rätt.


378
340
Silvetaz:
SgtDeepshit skrev:

Ahaaaaa! Då kanske man får titta på värmepanel då! Den ser ju jäkligt smidig ut dessutom.
Vad snackar vi för pris för 110W?

 



Jag minns inte ens vad jag betalade inklusive frakt ärligt talat, har köpt så satans mycket prylar på sistone. Skulle tippa på att det var runt 800kr eller så inklusive frakt, köpte även värmekabel och lite annat samtidigt.

Gällande programmeringsspråk så är de väl ganska snarlika allihop? (säger jag som inte programmerat en rad på 15 år)

5095
3865
Tropfrog:
SgtDeepshit skrev:

Haha så sant! Dock har jag inte så mkt tid kvar nu då jobbet är på högsäsong igen, men ska börja med det sakta men säkert. Har redan en Raspberry Pi 3B, chassi samt kylflänsar. 
Är ju programmerare i grunden så jag hoppas det inte tar allt för lång tid. Dock är det inte det språket jag är van med (C / C++) utan Python om jag förstått det rätt.

 



Tja, då går det nog fortare än för mig. Jag hade erfarenhet av hello world i python som bakgrundskunskap:).

Jo, rasberryn använde python i grunden. Men idag tar den en massa andra språk också. Dock inte C om jag förstått rätt. Den jag kör på, arduino använder ett språk som heter apl (arduino programming language).  Det är mycket likt C språken. Jag har färdig kod för temperatur och luftfuktighet med olika värden för dag och natt. Har funkat i två veckors oavbrutet test. Säg till om du vill att jag skall skicka över den, du kommer att känna igen det mesta.

Mvh
Magnus 

198
112
MoreliaMikael:

Härligt att få höra er feedback, och det känns också nyttigt att kunna få ta del av era idéer då det inspirerar planeringen av mitt egna bygge.
Befinner mig lite i en "conundrum" just nu. I detta terrarie kommer ju min rutpyton att befinna sig ett bra tag, och han gillar ju att klättra en hel del, trots att de är "marklevande".
Problemet blir då uppvärmning av terrariet. MEN jag kan ha en idé som jag känner tillit i, dock skulle jag vilja ha er input på detta.
Då ormen gillar att både klättra samt vara på marken, hur vore det då om jag fixade en platå med en värmepanel under? Detta kommer erbjuda en solplats på runt 32 grader undertill, men då en liten del av värmen även kommer gå uppåt så kan han ligga på den hyllan för att få lite värme på magen om han så vill.
Vad tror ni då om denna ritning som enbar uppvärmning? Alltså kommer värmekällan befinna sig rätt centralt i terrariet, och inte övertill.

 

EDIT: är dessa värmepaneler fukttåliga? Kommer ju ändå ha regnsystem och luftfuktighet på 80%...


378
340
Silvetaz:
SgtDeepshit skrev:
Härligt att få höra er feedback, och det känns också nyttigt att kunna få ta del av era idéer då det inspirerar planeringen av mitt egna bygge.
Befinner mig lite i en "conundrum" just nu. I detta terrarie kommer ju min rutpyton att befinna sig ett bra tag, och han gillar ju att klättra en hel del, trots att de är "marklevande".
Problemet blir då uppvärmning av terrariet. MEN jag kan ha en idé som jag känner tillit i, dock skulle jag vilja ha er input på detta.
Då ormen gillar att både klättra samt vara på marken, hur vore det då om jag fixade en platå med en värmepanel under? Detta kommer erbjuda en solplats på runt 32 grader undertill, men då en liten del av värmen även kommer gå uppåt så kan han ligga på den hyllan för att få lite värme på magen om han så vill.
Vad tror ni då om denna ritning som enbar uppvärmning? Alltså kommer värmekällan befinna sig rätt centralt i terrariet, och inte övertill.

 

EDIT: är dessa värmepaneler fukttåliga? Kommer ju ändå ha regnsystem och luftfuktighet på 80%...



Beroende på hur stort terrariet är så hade jag nog hellre kört en värmepanel i taket och sen en värmeslinga ingjuten eller liknande på själva platån alt under i "grottan" Då kan du enklare styra både punttemperatur och ambient temperatur i hela karet.

198
112
MoreliaMikael:

Silvetaz skrev:


Beroende på hur stort terrariet är så hade jag nog hellre kört en värmepanel i taket och sen en värmeslinga ingjuten eller liknande på själva platån alt under i "grottan" Då kan du enklare styra både punttemperatur och ambient temperatur i hela karet.

Hmmm. Skrev visst fel mått i början på tråden. Terrariet kommer iallafall att vara 110 x 55 x 120 (bredd x djup x höjd).
Vill minnas att Jonas här på Terrariedjur sa att han körde en 75W-värmepanel för de flesta av sina kar, och att han enbart använder 1 värmekälla.
Hade känts så skönt att slippa ha den i toppen av terrariet bara x) Detta då jag vill ha så lite ventilation som möjligt där uppe, och jag ska få plats med en fet LED-lysramp för växterna.


12
11
Jacop:

Hej.

Hoppade in lite sent i tråden, men ändå nyfiken på hur det blev tillslut. Hur blev det när det blev klart?


198
112
MoreliaMikael:

Hej!

Mycket har hänt. Ett bra tag höll jag inte på med möbeln alls p.ga andra projekt, men sen när jag började igen så insåg jag hur extremt tungt detta monster skulle bli, så jag bestämde mig för att minska något på reglarna, och köra 9mm plyfa istället för 15mm, samt separera byrån undertill från terrariet.


Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild