Snigel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
Attola:
Hej!
Undrar om det är lätt att ha stora sniglar som husdjur? 
Kan man köpa i Sverige?  

6269
4765
Tropfrog:
Sniglar är väldigt ovanliga som husdjur. Jag har bara sett en enda art och den är inte särskilt stor. Vet inte ens om det finns så många stora arter.

Vill du ha stora landlevande molusker så titta efter snäckor, finns en del stora som är vanliga i hobbyn.

Mvh
Magnus

104
119
CrossroadReptiles:

Som Magnus säger, så är det bara en tropisk art som odlas i någon större utsträckning i Sverige och det är pannkakssnigeln (Veronicella sloanii).

Däremot kan man hitta världens längsta snigel, gråsvart kölsnigel (Limax cinereoniger), i den svenska naturen (själv har jag dock inte lyckats med detta ännu). Pantersnigel (Limax maximus) är en annan storvuxen art, den är oftast lätt att hitta i det vilda (även om den från början inte är inhemsk i Sverige).

104
119
CrossroadReptiles:
För att svara på frågan om de är lätta att hålla så är svaret när det gäller pannkakssnigeln, ja. Odlar dem själv och jag tycker att de är enklare än många av de stora afrikanska landsnäckorna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild