Mandarinsnok (sichuan variant) miljö

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Xenomana:
Behöver man en värmeplats ifall runstemperaturen är konstant 22°C? Många säger att mandarinsnokar klarar sig i rumstemperatur men vissa säger att de ska ha en värmeplats på 25°C. Arten är  berglevande och det blir inte varmare än 25 grader i dess miljö från mitt förståelse. Några tankar om detta ni som håller mandarinsnokar? Är det krav på värmeplats eller kan de trivas i rumstemp?

6263
4758
Tropfrog:
Jag har ingen erfarenhet av arten. Men vill ändå påpeka några sanningar som nästan alltid gäller:

Växelvarma djur gillar generellt värme och kommer i de flesta fall att utnyttja det om möjlighet ges. Vid tillfällen när det blir för varmt så kan de alltid krypa bort ifrån det.

Även om det inte blir 25 grader i luften i deras naturliga miljö så kan det absolut bli avsevärt varmare på populära solplatser, såsom en mörk klipphäll i söderläge. Detta utnyttjas frekvent av reptiler i tempererade klimat.

Baserat på det tycker jag nog att dina frågeställningar är för begränsande. Du frågar om det behövs eller om det är krav. Det går enkelt att svara nej på det. Vilket du redan läst dig till.

Men om vi ändrar frågan till om det gynnar djuret, är bättre djurhållning, om de föredrar eller uppskattar att ha tillgång till solplats blir svaret med största sannolikhet ja.

Så nöj dig inte med behövs eller att uppfylla krav utan ställ dig frågan hur du kan göra så bra som möjligt för dina djur istället.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild