Frågor om foder och skötsel mm för foderdjur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

352
269
Animallover_1984:
Hej och tack så mycket för era svar!

Uppdatering igen; Jag har nu samlat in eklöv också, tillräckligt för att börja med (tror jag i alla fall, kommer dock samla in mer senare). Har även beställt lite olika grejer (substrat, korkbark m.m.) för att få till en bra miljö för krypen. Grejerna ska anlända under veckan. 

Det har uppkommit lite fler funderingar kring rosenbaggar - dessa känns svårast att hitta information om; finns ex. mest tyska, italienska osv. klipp på youtube, vilket gör det lite svårt att hänga med (kan varken tyska eller italienska, haha). 

Behövs värmelampa/uv-lampa - Har läst på vissa ställen/sett på youtube att detta rekommenderas? Om man nu ska ha uv-ljus, vilken w osv. pratar vi om då (vill ju inte "bränna" sönder baggarna)? Värmelampa - samma sak där, vilken w osv. är det som gäller så att det inte blir för varmt och baggarna "grillas"?

Kan man ha värmelampa/uv-lampa om man har en Smartstore-låda? Smartstore klarar ju +120 grader...men hur varmt blir det med en värmelampa på? Kan uv--ljus smälta/försvaga plasten (eller smälta "smältlimmet" om man fäster nät i taket på lådan så att nätet lossnar)? Inget kul om det blir någon "olycka" med lådan liksom. Vill inte ha ett gäng enorma larver på rymmen och inte deras stora flygande föräldrar heller :-)

Är det bättre att använda sig av ett glasterrarium/akvarium med bra lock på i stället? Om man kan ha akvarium, hur fixar man ett fungerande lock - där värme/uv-ljus kan "komma igenom", men samtidigt tillåta att baggarna har tillräckligt med fukt och hindra de från att rymma?

5061
3826
Tropfrog:
Om man behöver tillföra värme eller inte till ett djur beror mest på hur varmt det är utan tillförd värme och vilken temperatur djuret skall ha. Är det tillräckligt varmt så behöver man inte värma. Men om det är för kallt så behöver man.

Som alltid är det bäst att göra i ordning burken och säkerställa rätt miljö innan djuren kommer.

I övrigt har jag ingen erfarenhet av rosenbaggar. Uv ljus gissar jag är överflödigt.

Mvh
Magnus

352
269
Animallover_1984:
Hej igen allihop :-) 

Jag har skaffat lite foderdjur och en del är på väg (har beställt). 

Köpte några mjölmaskar ca 30 stycken och 25 stycken syrsor från den "lokala" zoobutiken i går. Syrsorna verkar ha klarat hemresan osv. bra trots att det var väldigt varmt på bussen osv. men jag är inte lika säker på mjölmaskarna.

Några mjölmaskar ligger fortfarande ovanpå "ströet" (Kli av olika slag) och verkar väldigt slöa men vid liv (sist jag kollade i alla fall). Varför? Överhettade under resan eller kan det bero på något annat, alltså gör jag något fel? Har flera mjölmaskar påväg (beställt ganska mycket, tror 300 gram = ingen aning hur många det blir) så vill rätta till eventuella fel innan de anländer, så jag inte råkar "ta död på" alla.

Jag har de för tillfället i en låda med lufthål (mycket hål) som jag fyllt ett rejält lager med kli (Havrekli och kruskakli och möjligen nåt mer kli?), de har lite tidningspapper och äggkartonger för att gömma sig under/samt för baggar att klättra på sen. Som mat (förutom kli) och för vätska så har de lite morotsbitar och en liten delad rå potatis.

Kommer troligen fixa till lite större utrymme med flera lådor (en för baggarna, en för larver osv.) senare, men just nu är alla i en liten låda.


Jag har även beställt ett rejält gäng (runt 200 stycken) med daggmaskar (Dendrobena nåt, tror jag det var).

Jag har gjort i ordning en "låda" till dom med en tappkran för "vattnet" som blir (som jag förstått det) och har en hink i min "låda" med hål i botten som står lite ovanför botten på själva "lådan" = falsk botten där vattnet kan samlas. Den har en del lufthål i locket och många runt om på sidorna, men stänger jag locket (brukade vara typ. en papperskorg innan den fick bli återfödd som maskbostad, så blir inte 100% tätt när man stänger) så har jag märkt att det fort bildas mögel.

Jag har fyllt hinken med jord och lagt i lite blad m.m. så det är ju såklart ganska fuktigt där i, men mögel lär ju inte vara så bra för maskarna (blev "vitt ludd" på typ ett dygn med stängt lock). Jag kan ju såklart göra flera ventilationshål, men lite orolig att den då i stället kommer torka upp för snabbt...vill ju inte att alla maskarna ska dö så fort de anländer här. Någon som har något tips? 

Dessutom undrar jag om jag kanske tog i lite för lite med min "låda" för antal maskar alternativt tog i lite väl i min maskbeställning...vill inte att de dör av överbefolkning...bör jag fixa en till bostad tror ni. Själva "insatsen" i min nuvarnade "låda" består som sagt av en hink, en helt vanlig (antar 10-11 liter typ) dock är jorddelen lite lägre än den skulle bli om man bara fyllde en hink, eftersom jag var tvungen att ta bort den översta delen på kanten för att få plats med hinken i min "låda".

Bilder på min "kreation" kommer att läggas upp lite senare i mitt bildgalleri i kategorin "Terrarier m.m.".


Utöver mjölmaskar och daggmaskar så beställde jag även vaxmott (waxworms) och försöker komma på hur jag bäst ska förvara dessa, utan att riskera att lägenheten fylls av larver och/eller fjärilar/malar. Lönt att odla dessa? Hur stort utrymme behöver dom?

Insett att de äter sig igenom plast...så antar att glas fungerar bättre än plast (haha) men hur gör man ex. en glasburk eller dylikt rymningssäker? Först (innan jag förstod att de kan gnaga sig genom plast) så hade jag gjort i ordning en hink med lock där jag hade strumpbyxor som ventilation (så jag skulle kunna hantera ex. fylla på mat osv. utan att riskera att fjärilarna skulle flyga ut, benen på strumpbyxorna var som slussar typ, inte världens snyggaste kan jag lova, haha...men tänkte att det skulle fylla sin funktion)...men de lär väl tugga sig igeomom strumpbyxor om de kan äta sig igenom plast...så det var ju kanske inte det lämpligaste, haha. 

Har några alternativ av glas hemma, kan något av följande fungera?:

Alternativ 1) Har 2 olika stora glasburkar (båda är av större modell, men ena mindre än den andra), dessa har dock dessvärre dekorativa lock av glas = inte möjligt att göra ventilation i de redan befintliga locken. Måste alltså göra något "lock" om jag ska använda mig av dessa. 

Alternativ 2) Har en gammal glasskål/kupa ("fiskskål") på runt 15 liter som bara samlar damm i nuläget...men precis som med glasburkarna så behöver ju denna i så fall utrustas med någon typ av lock. 

Tips på hur jag kan lösa "lock/ventilationsproblemet" mottages med tacksamhet. Just nu har jag ingen aning. Lite stressande att inte ha en "förvarings/bostadslösning" färdig eftersom de redan är beställda...kan liksom dyka upp i princip när som helst de nämsta dagarna eller så. 

Någon som har en aning om hur hård/stabil plast de kan ta sig igenom? Tänkte om det ändå finns chans att någon typ. av låda i plast eller så skulle kunna fungera = lättare att ordna med ventilation osv. 

Mvh/Animallover_1984

5061
3826
Tropfrog:
Ingenn egen erfarenhet av mjölmaskar. Men jag antar att de måste förpuppas innan de blir baggar. Det kan inte vara det som är på gång för de som inte rör sig?

Maskar odlar jag i komposten. Har aldrig sett att mögel skall vara några problem. När jag inte fyller på material på ett tag så försvinner det, jag antar att maskarna äter mögel också? De är ju trots allt nerbrytare. På sommaren när det går som fortast i komposten så der det ut som att det är nästan 50% mask i den. På vintern så klumpar de ihop sig i en klump i mitten där det är som varmast, då är det 100% mask på några liters yta i mitten. Jag tror inte att trångboddhet är nåt problem så länge du ger dom tillräckligt med mat. Jag kan tänka mig att enbart löv är otillräckligt. Jag har massor av mask i hushållskomposten, men nästan inga i lövkomposten. Så ge dom lite köksavfall så att de inte svälter.

MVH
Magnus

352
269
Animallover_1984:
Tropfrog skrev:
Ingenn egen erfarenhet av mjölmaskar. Men jag antar att de måste förpuppas innan de blir baggar. Det kan inte vara det som är på gång för de som inte rör sig?

Maskar odlar jag i komposten. Har aldrig sett att mögel skall vara några problem. När jag inte fyller på material på ett tag så försvinner det, jag antar att maskarna äter mögel också? De är ju trots allt nerbrytare. På sommaren när det går som fortast i komposten så der det ut som att det är nästan 50% mask i den. På vintern så klumpar de ihop sig i en klump i mitten där det är som varmast, då är det 100% mask på några liters yta i mitten. Jag tror inte att trångboddhet är nåt problem så länge du ger dom tillräckligt med mat. Jag kan tänka mig att enbart löv är otillräckligt. Jag har massor av mask i hushållskomposten, men nästan inga i lövkomposten. Så ge dom lite köksavfall så att de inte svälter.

MVH
Magnus


Hej och tack så mycket för ditt svar!

Det visade sig att du hade rätt :-) En del av mjölmaskarna har blivit puppor/förpuppat sig och ser ut som mini aliens, haha. Ser riktigt skumma ut men ja, det betyder ju att min odling är på väg åt rätt håll i alla fall. Inga döda. Värmen i bussen kanske skyndade på processen för de att bli puppor...tänkte eftersom de var slöa direkt vid hemkomst? Hur som helst så verkar det gå bra och det är ju huvudsaken. 

Jag tror jag har kommit på en lösning för daggmaskarna om det visar sig vara för fullt. Hittat ett sätt (som jag tror ska fungera, ej testat ännu) för att bygga på höjden (med en eller flera mindre lådor). Om det behövs och såklart förutsatt att det fungerar så är fördelen att jag kan behålla min "falska botten" med kran osv. samt även behålla "fliplocket", så det lär lösa sig (hoppas jag). Jag har tänkt ge daggmaskarna grönsaker osv. också men har inte placerat så mycket där i ännu (i matväg), har ju inte fått hem maskarna än.

Mvh/Animallover_1984

29
20
astrolindgren:
Mina vaxmottar har jag i en vanlig plastlåda, om de får mat så äter de inte plasten. Har skurit ut ett hål på sidan och täckt med nät och en massa hål borrade i taket. Om du har tålamod kan du absolut försöka odla dem, de behöver vaxkakor och sån där vågig kartong för att föröka sig. Det tar ganska lång tid innan produktionen är igång och du kommer behöva köpa larver lite då och då för att ha malar och larver i olika stadier, annars kommer du bara få nya larver med typ två månaders mellanrum :) Maten jag ger mina är havregryn mixat med torrt hundfoder och lite honung och de små larverna äter som monster.

Syrsor kan du ha ganska många i samma burk om du ger dem mycket yta att klättra på med hjälp av äggkartonger. Jag har mina i en petbox eftersom de är för stora för att rymma, men om du ska ha riktigt små så kan du lägga nät mellan taket och burken för att förhindra rymlingar. Kannibalism uppstår när de inte har tillräckligt med proteinrik mat har jag märkt. Jag brukar blanda diverse vete/havreprodukter och ge som "standardfoder" + vattenkristaller, sen får de ibland frukt eller grönsaker. Jag brukar också ta mjuka hundgodisar och smula sönder dem, syrsorna verkar ÄLSKA det! 

352
269
Animallover_1984:
Liten uppdatering... Min beställning från Vivara på 150 vaxmott, 300 gram mjölmaskar och ca 250 daggmaskar har anlänt idag. Dock skickades de i fredags till min stora förvåning och som jag befarade så anlände de inte vid liv. De flesta vaxmott har överlevt och enstaka mjölmaskar...men inte en endaste daggmask. Det luktar förjävligt rent ut sagt och att sortera igenom massor med ruttna mjölmaskar, för att hitta enstaka överlevare, är inte en trevlig syssla vill jag lova (speciellt inte när man till råga på allt är sjuk och egentligen bara vill lägga sig och sova). Så jäkla besviken :-( 




352
269
Animallover_1984:
Hej igen! 

Sedan min katastrofala leverans av foderdjur så har jag försökt hålla liv i de få mjölmaskar som överlevde initialt, många har dött efteråt tyvärr (antar att mardrömsresan satte spår).

När jag satt och letade överlevare bland alla ruttna mjölmaskar, så hittade jag pyttesmå maskar (som jag då trodde var små mjölmaskar/relativt nyckläckta). Nu tror jag att jag fick med någonting annat i leveransen, något som inte skulle vara där! Vet någon vad det kan vara?

Maskarna var väldigt små och smala (vi snackar max typ 5 mm långa och väldigt smala), de var vita/ljusa och höll sig gärna i små "klumpar" med flera individer som höll ihop. När jag nyss skulle kolla till de små "bebisarna" så såg jag inga larver...märkligt tänkte jag och rotade runt lite, hittade då små bruna (typ som riskorn) puppor/kokonger?

Det är ju knappast mjölmaskar...så vad är det jag fått hem i min vidriga sörja av ruttnande mjölmaskar? Fluglarver? 

Hjälp!

Mvh/Animallover_1984

ps. Lite bilder på "riskornen" ds.:

5061
3826
Tropfrog:
Jo, jag misstänkte direkt att flugor lagt ägg i din ruttnande sörja under transport. Det är liksom det flugor gör. Låt dem kläckas i en behållare som är rymmningssäker så får du veta snart.

Mvh
Magnus 

352
269
Animallover_1984:
Tropfrog skrev:
Jo, jag misstänkte direkt att flugor lagt ägg i din ruttnande sörja under transport. Det är liksom det flugor gör. Låt dem kläckas i en behållare som är rymmningssäker så får du veta snart.

Mvh
Magnus 


Tack för ditt svar!

Ok...fluglarver...kanon...för det var ju det jag ville ha när jag beställde mjölmaskar, suck och blä!!...fattar dock verkligen inte hur flugor ska ha lyckats tagit sig in i kartongen och sedan in i själva mjölmasklådorna. Visserligen fanns lufthål (i plastlådorna alltså, inte i kartongen) men de var väldigt små (se bilder nedan, lite svårt att se men ändå). Kan flugor ha lagt ägg redan innan de skickades till mig? Inte trevligt hur som helst.

Jag som var så glad att några "mjölmask-bebisar" hade överlevt...tyckte dock inte riktigt att de såg ut som mjölmaskar, men tänkte vad skulle det annars vara och det var ju såklart svårt att se riktigt då de var så otroligt små...ehm...vad ska jag med flugor till, haha. 


Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild