Tjursnokar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

161
107
Alex_ask:
Hej är det någon här som är duktig på tjursnokar och dess underarter för identifiering?
Det verkar som alla man köper går som   "pitouphis catenifer sayi" fast dom ser väldigt olika ut tror nog detta beror på att folk egentligen inte vet vad det är och då tar man det som är vanligast.

10
0
Affepedia:
Alla ormar har väl olika morphs så de ser annorlunda ut även om de är av samma art. Det är kanske den vanligaste arten helt enkelt? Är inte så insatt i ormar själv så kanske inte har helt rätt men det är vad jag tror

161
107
Alex_ask:
Affepedia skrev:
Alla ormar har väl olika morphs så de ser annorlunda ut även om de är av samma art. Det är kanske den vanligaste arten helt enkelt? Är inte så insatt i ormar själv så kanske inte har helt rätt men det är vad jag tror

Nja vad jag menar är att dom säljs som en viss underart men är egentligen en annan för dom är ganska lika och skulle behövt lite hjälp med att identifiera dom efter utseende så bra som det går, därav gärna av någon som är insatt i just tjursnokar och dess underarter.

17
19
mjreptiler:
Lägg upp en bild eller 2 

161
107
Alex_ask:
mjreptiler skrev:
Lägg upp en bild eller 2 

mjreptiler skrev:
Lägg upp en bild eller 2 


161
107
Alex_ask:
Jag tycker det ser ut som en "pituophis catenifer annectens"

3
28
TobiasH:
Hej. Spontant skulle jag säga att detta är pituophis catenifer annectens. Jag har själv en "Tjursnok" av den arten. San diego gopher snake. Men att hitta artbestämningsnycklar och artiklar på nätet till nordamerikas snokar bör inte vara en svårighet. Hur som en mycket trevlig orm. Min är tre år nu och mäter dryga 160 cm.

39
10
R3P71LN03RD:
Alex_ask skrev:
Jag tycker det ser ut som en "pituophis catenifer annectens"


Jag vågar inte uttala mig närmre än att jag inte tror att det är en sayi. En "äkta" tjursnok brukar inte ha de där stripningarna utan mer sadlar. Misstänker att kontrasten mellan kroppen och svansen på individen på bilden inte heller är så hög, jämfört med hur kontrasten brukar vara på en sayi? Sen tycker jag att din ser ut att ha ett lite väl avlångt/smalt huvud också. Sayi brukar vara lite grövre överlag (beror iof på ålder också).

Det kan säkert vara en annectens, men samtidigt är det nog svårt att säga underarten med 100 % säkerhet, enbart baserat på utseendet/mönstringen.

281
366
Cartaq:

Detta är en sayi, fler bilder finns i mitt album.







39
10
R3P71LN03RD:
Ett tips är att ta en titt i ansiktet på ormen, efter det som på engelska kallas "rostral scale". Vet inte om det finns en svensk beteckning för det, men det åsyftar i varje fall det stora fjället mellan näsborrarna som hos alla gophers är ganska påfallande, eftersom det underlättar grävning.

Sayi har ett rostral scale som är högre än det är brett, till skillnad från exempelvis deserticola, vars fjäll är lika högt som det är brett.

Källa: wyomingnaturalist.com/html/herps/r_bull_snake.html
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild