Bottensubstrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

163
103
Melsson:
Okej, men då kanske man ska satsa på en torvblandning istället? Har aldrig riktigt förstått vad torv är för något dock. Om vi säger så här istället, vad tycker ni är det absolut bästa substratet för en grävande spindel? Ska man tillsätta vatten eller bara spreja en gång i veckan? Tell me! Kul att man fick igång en tråd.

163
103
Melsson:
EmanuelKarl skrev:



Jag skulle alldrig gjort det,  Spindeln gillar att göra smala hålor som är långa vägräta under marke, samt att deras hålor är smalare än en hand/ arm samt att en håla som går 30cm vågrät 15cm under markytan blir nog svårt när den dessutom ska vara smal. Den har inteheller löst substrat att stänga hålan med om de ska ömsa, och om hålan är lite för smal så kanske den går in i hålan, ömsar och sedan inte kommer åt att putta substrat åt sidan och inte kommer ut då de växer förvånansvärt mycket på ett öms. och om spindeln inte gillar hålan man gör (och mina har inte gillat handgrävna hålor så mycket och om de gör det så gräver de vidare på den i veckor och då hinner sanden du rekommenderade torka).

Spindlar har helt annurlunda än dvärgskäggagamer. De vill gräva och de bör ja substrat de kan täcka hålans ingång med, gräva komplicerade hålor med osv.

Vill man absolut ha detta bottensubstrat får man skaffa en art som inte gräver t.ex trädlevande arter typ Avicularia-släktet eller en Chromatopelma cyaneopubescens (har arten själv, fantastisk spindel även om den är väldigt snabb) som väver ett bo

Kolla på den här videon, vad tycker ni? Hade tänkt mig något i stil med det.

163
103
Melsson:
Vet inte om ni kan se videon, men sök isåfall på detta :enclosure setup for socotra island blue. Mycket möjligt att det inte är det alra bästa för spindeln. Jag vill ju ge min spindel ett så bra hem som möjligt, men som också ser coolt ut.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Melsson skrev:
Okej, men då kanske man ska satsa på en torvblandning istället? Har aldrig riktigt förstått vad torv är för något dock. Om vi säger så här istället, vad tycker ni är det absolut bästa substratet för en grävande spindel? Ska man tillsätta vatten eller bara spreja en gång i veckan? Tell me! Kul att man fick igång en tråd.

Jag skulle inte rekommendera att pröva då spindeln är dålig på att visa om den trivs eller inte, och om den går runt är det ett tecken på att den inte trivs men det tolkar många nybörjare som att den trivs.

Jag rekommenderar detta till adult spindel (likadant fast inte lika mycket till små typ att ha plastburk istället för terrarium osv.):

Terrarium på 30*30*30

Massa torv/exo terras plantation soil (man köper den i block och blöter upp den så blir det jättemycket). Om du väljer torv så se till att torven är utan tillsatser och är okalkad. Vill man kan man tillsätta 25% sand men det är inte nödvändigt.

Ha så mycket torv det går, minst 10-15cm (kanske inte går med så djupt i framkant, men i bakkant bör man ha så djupt i så fall iaf.)

Ha gärna ett gömställe t.ex en rot, en barkbit eller nåt sånt.

Brachypelma smithi (heter numera B.hamorii, vet inte om det nya namnet gäller längre men många använder det redan och den gamla B.emilia har nu tagit över namnet smithi) är en torrlevande art. Se till att ha en fylld vattenskål. Utver det så spraya ca en gång i veckan. Substratet bör vara torrt, men inte så det dammar om det, gärna lite fuktigare, men inte jättefuktigt som till regnskogslevande arter.

Tror jag svarade på alla dina frågor samt några frågor du inte ställt ännu ;D

Några av felen som nybörjare gör (så vet du det redan i förväg istället för att spindeln blir stressad):

Tänk också på att inte bakkroppen ska vara stor som en ballong. Jag skulle rekommendera att mata när bakkroppen är smalare än framkroppen. Många spindlars bakkropp är 10 gånger större än framkroppen. Fet bakkropp kan göra att det blir större risk att den spricker och dör om man tappar den och kan ge den problem med ömsningar. Tänk även på att om spindeln stänger igen hålan  inifrån och är i hålan är det normalt, och då slutar du bara ge mat tills den kommer ut och låter den vara i hålan tills den kommer ut (kan dröja några månader), förmodligen är det bara öms på g. Många skriver forumtrådar och är oroliga för att spindeln stänger igen sin håla inifrån, detta gör att trådskaparen får panik och att det även blir tjatigt i forumet med 10 trådar om samma ämne. S slipper du skriva om detta i forumet.

163
103
Melsson:
EmanuelKarl skrev:

Jag skulle inte rekommendera att pröva då spindeln är dålig på att visa om den trivs eller inte, och om den går runt är det ett tecken på att den inte trivs men det tolkar många nybörjare som att den trivs.

Jag rekommenderar detta till adult spindel (likadant fast inte lika mycket till små typ att ha plastburk istället för terrarium osv.):

Terrarium på 30*30*30

Massa torv/exo terras plantation soil (man köper den i block och blöter upp den så blir det jättemycket). Om du väljer torv så se till att torven är utan tillsatser och är okalkad. Vill man kan man tillsätta 25% sand men det är inte nödvändigt.

Ha så mycket torv det går, minst 10-15cm (kanske inte går med så djupt i framkant, men i bakkant bör man ha så djupt i så fall iaf.)

Ha gärna ett gömställe t.ex en rot, en barkbit eller nåt sånt.

Brachypelma smithi (heter numera B.hamorii, vet inte om det nya namnet gäller längre men många använder det redan och den gamla B.emilia har nu tagit över namnet smithi) är en torrlevande art. Se till att ha en fylld vattenskål. Utver det så spraya ca en gång i veckan. Substratet bör vara torrt, men inte så det dammar om det, gärna lite fuktigare, men inte jättefuktigt som till regnskogslevande arter.

Tror jag svarade på alla dina frågor samt några frågor du inte ställt ännu ;D

Några av felen som nybörjare gör (så vet du det redan i förväg istället för att spindeln blir stressad):

Tänk också på att inte bakkroppen ska vara stor som en ballong. Jag skulle rekommendera att mata när bakkroppen är smalare än framkroppen. Många spindlars bakkropp är 10 gånger större än framkroppen. Fet bakkropp kan göra att det blir större risk att den spricker och dör om man tappar den och kan ge den problem med ömsningar. Tänk även på att om spindeln stänger igen hålan  inifrån och är i hålan är det normalt, och då slutar du bara ge mat tills den kommer ut och låter den vara i hålan tills den kommer ut (kan dröja några månader), förmodligen är det bara öms på g. Många skriver forumtrådar och är oroliga för att spindeln stänger igen sin håla inifrån, detta gör att trådskaparen får panik och att det även blir tjatigt i forumet med 10 trådar om samma ämne. S slipper du skriva om detta i forumet.

Tack för hjälpen, det uppskattas! Det blir ett kul projekt detta, ser fram emtot att börja.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Melsson skrev:

Tack för hjälpen, det uppskattas! Det blir ett kul projekt detta, ser fram emtot att börja.

Annars kan du ju testa t.ex en Chromatopelma cyaneopubecens, den behöver inte ha jord som tcker halva terrariets volym utan spinner en håla av sitt nät, och nätet är väldigt snyggt samt att den nästan alltid sitter framme till skillnad från brachypelma (är visserligen en albopilosum jag har men den sitter sällan framme). En C.cuaneopubescens är dock ganska snabb men de är ju ändå inga keldjur.

17
45
bumblebee:
Hejsan!
Hittade den här tråden och tyckte den passade bra till mitt inlägg.

Har också tänkt skaffa en B Smithi men innan så vill jag ha ett stabilt hem åt den så jag gjorde det här idag.. 

Terrariet är 30x20x30cm
Ny lucka med ventilation på framsidan ska fixas i akrylplast. 
Annars är det exo terra plantation soil med lite sand i, en växt å gömställe och vattenskål. 

Vad tror ni, kommer en spindel trivas här?



Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Det skulle inte skada att öka sunstratet i bakkant. Jag skulle inte haft sten o botten eftersom spindeln inte kan gräva vidare. Bättre att ha plantation soil eller torv ned till botten. Brachypelma smithi hatar när substratet är fuktigt så stenar m.m. I botten är onödigt. Fukta bara upp ett litet hörn i terrariet, kanske där vattenskålen och växten är. Gömställe är egentligen inte nödvändigt, men om man ska ha ett så brukar dom inte uppskatta exo terras grottor, utan mer korkbark.

17
45
bumblebee:
Okej tack för tipsen! :) 

17
45
bumblebee:
Har gjort om lite nu.. 
Ökat substratmängden samt bytt gömstället och lite andra växter.
Även en värmematta på baksidan har hittat dit, håller kring 24-25 grader nu.


Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild