Bönsyrsa/spökskräcka

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
imox:
Hej
Vill utöka mitt insekts intresse, har pinnar av 2 olika arter. 
Men kikar runt på någon Bönsyrsa eller spökskräckor. 

Vad rekommenderar ni för nått, speciella arter, burar, skötsel och framförallt inköp. 

All info tankar och erfarenheter mottages gärna. 
/Katta

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
imox skrev:
Hej
Vill utöka mitt insekts intresse, har pinnar av 2 olika arter. 
Men kikar runt på någon Bönsyrsa eller spökskräckor. 

Vad rekommenderar ni för nått, speciella arter, burar, skötsel och framförallt inköp. 

All info tankar och erfarenheter mottages gärna. 
/Katta

Det är ju väldigt olika djur. Spökskräcka är ett annat ord för vandrande pinne oftast de större taggiga. Bönsyrsor är lättare att hitta mat till. Många pinnar äter bara ett fåtal sorters löv det kan bli väldigt svårt att hitta mat åt dem på vintern.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
BÖNSYRSA SKA DU VÄLJA HELT KLART! Roligaste djuret som finns. Har haft 4st Hierodula membranacea (1 hona lever fortfarande sedan tre hannar, två av dom från  tidigare tillfällen och en som honan käka upp efter parningen häromdagen=P) och de är sktkul. Hoppas parningen för mina lyckades=P.

Hierodula membranacea är en trevlig art. En stor och ganska tålig ochså och brukar inte vara "rädda" för sina buten så ofta (förutom hanarna som kan vara fega med fodret=P)

Detta "skötselråd" skrev jag i tråden "skaffa bönsyrsa" och då jag inte orkar skriva upp mitt skötsel-och faktatext igen så klipper jag och klistrar

Citat av mig själv:
"Skriver ett litet "skötselråd" om H.membranacea.
Föda: Denna art är väldigt matglad och tar det mesta. Jag ger mina dubia men även syrsor och gräshoppor m.m. fungerar. Man kan även variera med en och annn mjölmask/zophobas då och då. Men syrsor ska plockas ut ur terrariet då de kan bita din bönsyrsa. Jag provar alltid att mata med pincett fört, tar dom inte bytet från pincett brukar jag ta en matlåda och lägga in en liten gren, foderdjuret och bönsyrsan över natten eller nåt. Men matningslåda funkar ej om det är syrsor eftersom de kan bitas. Pudra med kalk och vitaminer behövs inte, men man kan gärna göra det ändå om man vill, och ibland gör även jag det.

Terrarium: En bönsyrsas terrarium ska vara minst 2 gånger bönsysans längd*2gånger bönsyrsans längd*3 gånger bönsyrsans längd (L*D*H). T.ex 10cm lång bönsyrsa ska ha 20*20*30 cm terrarium (L*D*H). Men större är alltid bättre, jag har min ca 12cm hona i 45*45*60 terrarium och hon utnyttjar ytan. Höjden är viktigt för att den ska kunna ömsa. Det behöver även finnas ett nät, en gren eller ett tyg eller dylikt i taket (är det ventilationsnät eller trätak behöver inget tilläggas) så den kan fästa sig i taket och ömsa. Inred gärna med mycket grenar och blad. Ha gärna en levande växt i terrariet, det hjälper även till att hålla luftfuktigheten uppe. Bottensubstrat behövs ej men hjälper till att hålla luftfuktigheten uppe. 22-30 grader C är lagom temperatur. Vid 22 grader växer de långsamt och lever längre, och vid 30grader så växer de snabbt och lever inte lika länge osv. De vill kunna skilja på dag och natt, men inte stå i direkt solljus. Så rumstemp+lampa som ger ljus men inte värme, så länge du inte vill att den ska leva kort tid för då är ju värme bra.

Övrigt: Ha dem en och en. Du har nog läst om hur de parar sig när hanen ibland blir av med huvudet. Men faktum är att parningen blir mer effektiv när hanen saknar huvud. Eftersom när hans hjärna väl har skiljts från kroppen kan han inte känna någon oro för just att bli av med huudet, och den oron är det enda som bromsar parningen. Och bort med huvudet=bort med oron (som ironiskt nog är att bli av med huvudet) men eftersom nervbanorna m.m. är kvar så fortsätter parningen. Det finns en myt om att hannen har en cell i huvudet som gör att han inte vill para sig, och honan måste bita skallen av honom för att cellen ska avlägsnas från kroppen så han vill para sig. Men det är en myt.
Denna art börjar vaja fram om den ser ett byte, medans vissa andra arter sitter stilla och väntar på att bytet ska komma inom räckhåll. Och när den är tillräckligt nära bytet eller om bytet går mot bönsyrsan så skuts fångstarmarna ut och bytet är fast."

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Spökskräcka kan som Fredrik sa syfta på antingen ordningen Phasmantodea (vandrande pinnar och löv) eller så syftar det på arten Extatosoma tiaratum. Har haft extatosoma förut. Hade små 5cm-nymfer. Men då det var mina första pinnar och som jag fattat det en art som är känslig som liten gick det åt skogen när jag åkte till sommarstället en vecka och djurvakten råkade glöma spraya en av dagarna.

Och om vi ändå är inne på pinnar så rekomenderar jag Syngaya sp. Mycket trevlig art jag vid många tillfällen varit semestervakt åt.

7
1
imox:
Ja de är väldigt olika djur såklart...

Spökskräckan känns ju "enkel" då jag har flera pinnar innan :) 
Och dem ser coola ut så lär väl bli sånna någon gång hur som helst.. 

Dum fråga men hur ofta/mycket äter en Bönsyrsa?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
imox skrev:
Ja de är väldigt olika djur såklart...

Spökskräckan känns ju "enkel" då jag har flera pinnar innan :) 
Och dem ser coola ut så lär väl bli sånna någon gång hur som helst.. 

Dum fråga men hur ofta/mycket äter en Bönsyrsa?

Det beror på art och ålder. T.ex Ghost mantis äter varje dag medans hierodula äter typ en gång i veckan. Honor av hierodula och några fler ska inte matas så mycket då de inte märker när de är mätta utan fortsätter käka tills de spricker (och dör). När en hierodulahona lagt en äggsäck (oavsett befruktad eller obefruktad) så brukar jag mata den varje dag i ca 3 dagar. Detta för att de blir mycket smala och magra efter att nyss lagt en äggsäck. Kolla på bilderna på min hona i mitt bildgalleri. Såpass tjocka bör en hierodula vara, och när den börjar bli snäppet smalare så ger man den en ny halvvuxen dubia. När de bruna sakerna som sticker ut mellan segmenten sticker ut rejält då är den mätt och ska inte matas mer. Fast för honan det fortsaääer hon äta, till skillnad från hanarna.

Även om du haft pinnar innan så är extatosoma lite svårare, specielt som små, inte direkt som de arter du har. Men om du börjar med adulta djur eller läser på regält och noggrant fixar terrarium bör det gå.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild