Diskussioner, frågor och svar om svenska kryp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

föder dom ungar eller lägger dom ägg


De lägger äggen på fuktiga jord så ungar kläcks och klarar sig själv.
Till skillnad av andra spindelarter, honan bara lägger äggen och lämnar dem helt själv utan omvårdnad//omsorgen.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke skrev:


De lägger äggen på fuktiga jord så ungar kläcks och klarar sig själv.
Till skillnad av andra spindelarter, honan bara lägger äggen och lämnar dem helt själv utan omvårdnad//omsorgen.

ok. Men faktapolisen måste rycka in: Lockespindlar är spindeldjur men inte spindlar!!!

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

ok. Men faktapolisen måste rycka in: Lockespindlar är spindeldjur men inte spindlar!!!


Instämmer. :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Brun stenkrypare (Lithobius forficatusär en centiped som blir ca 2-6cm lång. Det finns även många andra liknande arter i släktet, men den bruna stenkryparen är vanligast och mest känd och även den största arten. De är mycket torrkänsliga och bara en halvtimme utan fukt resulterar i död. Så ha lite fuktigt papper i transportlådan och fuktig jord i det komstanta terrariet. Jag matade mina med små byten som max var dubbelt så stora som stenkryparens huvud. Mina bodde i små plasthonungsburkar med ca 3cm jord från komposten samt en liten sten att gräva in sig under. De är snabba och har ett gift som är jämförbart med ett getingstick, de är även väldigt aggresiva.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke. Blev så sugen på lockespindlar så jag gick ut och fångade två st. Jag tog en plasthonungsburk och la i ca 1cm platation soil och la i en sten som gick typ upp till kanten av burken. Du skrev att de skulle ha väldigt högt men jag har haft en som bara hade 5cm högt en gång i tiden (visste inte så mycket om lockespindlar då) och den trivdes.

Jag tog en 1cm död dubianymf. Då de äter döda djur. Jag tänkte att två st äter inte upp en adult bubia men det råkade vara en nymf som hade dött.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Korsspindel (Araneus diadematus) är en trevlig spindel. Denna är en av få arter jag även har nu. Den är dock väldigt aggresiv och har lite mer potent gift än t.ex källarspindlar. Giftet är jämförbart med en getings. De adulta individerna spinner väldigt stora nät i naturen så de bör ha rätt stor yta i fångenskap. Jag har mina adulta i exoterras petboxar och mina slings i matlådor (i naturen så spinner de adulta nät på 50cm i diameter men de klarar sig med mindre nät om dom får mat i det). jag brukar mata med bananflugor till slings och halva dubianymfer vuxna. Dessa är ganska snabba på att spinna sitt nät vilket är en av de få fördelarna med dessa spindlar. Men för en lite mer svens spindel-erfaren persom så är det en lämplig art. Honornas bakkropp är rund medans hannarnas är smal, dock så är det mest igenkända korsspindel-kroppsformen rund. Båda kön har ett vitt kors på ryggen.

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:
Pakke. Blev så sugen på lockespindlar så jag gick ut och fångade två st. Jag tog en plasthonungsburk och la i ca 1cm platation soil och la i en sten som gick typ upp till kanten av burken. Du skrev att de skulle ha väldigt högt men jag har haft en som bara hade 5cm högt en gång i tiden (visste inte så mycket om lockespindlar då) och den trivdes.

Jag tog en 1cm död dubianymf. Då de äter döda djur. Jag tänkte att två st äter inte upp en adult bubia men det råkade vara en nymf som hade dött.


Ja, som jag skrev tidigare, de är asätare. Men även de är "allätare" för de äter gärna allt. mango, banana, svamp, äta på döda bytet eller bli rovdjur när de vill fånga ett levande byte.

Ska ha höjd för att de ska kunna ömsa. De kan gärna ömsa på mark utan problem. Är mer aktiv där de håller sig till väggar, det märks ju.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Husspindlar (Tegenaria domestica och atrica) är snabba spindlar med ett gift som är jämförbart med en getings. De är ganska aggresiva. Inget för nybörjaren. De flyttar sig så snabbt så man nästan tror att de teleporterar sig. De är väldigt rymningsbenägna. De är stora spindlar där honorna har ett benspann på upp till 10cm, hannarna betydligt mindre. Jag använder matlådor som terrarium åt vuxna honor och syrsburkar som terrarium åt vuxna hanar. Slings kan bo i mindre burkar. Denna art var den andra svenska spindelarten jag hade (första var ängsvargspindel) och på den tiden dlade jag inte foder. Då fångade jag en liten gräshoppenymf eller liten skalbagge som jag la i frysen en halvtimme och sedan tog jag upp de och la hos spindeln. Numera fryser jag dubianymfer istället. Dock så brukar jag variera men frusna vilda insekter på sommaren. Terrariet är en enkel bit med dessa spindlar. Det räcker med lite fuktigt bottensubstrat. Men det är bra om dom har något visset blad eller något att gömma sig i. Men man kan lägga till fler dekorationer om man vill det.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Nu är det 7 texter om lite olika småkryp. De flesta enkla insektsgrupper är skrivna om någon art i. Men en saknas: Skalbaggar. Någon som testat svenska skalbaggar får gärna skriva då det är en stor grupp. Jag har ärfarenhet av ca 25 arter men de flesta har jag släppt ut igen. Men sandjägare, lövträdlöpare, parklöpare, guldbagge, tordyvlar och hummelbagge har jag haft lite längre tid. Och en av dessa har jag även avlat på. Men det blev väldigt udda avel då jag inte ville stå ut med att ha träbitar där det inte syns någonting på 2 år för 2-3 veckor som vuxna (på t.ex guldbaggar kan man ta fram larverna en stund för att visa och ligger ibland intill kanten i jorden så de syns). Arten är lövträdlöpare. Dessa är dock mycket svåra och det behövs nog även ett skötselråd på någon enklare. Men jag skriver ändå.



Lövträdlöpare (Rhagium mordax) är en av de jobbigaste skalbaggar jag har haft och jag hade väldig tur att jag lyckats få larver. De vill bo ensamma OCH ha tillgång till att flyga väldigt mycket. Om man släpper ihop dom så biter dom nästan säkert ihjäl varandra, oavsett kön, och jag fick försöka med över 10 hannar innan det var en som överlevde honan. Deras ägg läggs under barken i vitved. Äggen läggs ett och ett med en 5cm mellanrum, larverna lever sedan under barken i 2 år och sedan förpuppas de i ett halvår och sedan kläcks de. Som vuxna lever de i ca 2 veckor. Letar deú upp larverna så kan du bryta av barken på lite ved, seda tar du vetbiten och borrar hål i träet med en borrmaskin. Denan stoppar du en larv i varje hål. lägg sedan på barkbiten och sätt fast barken igen med silvertejp. Jag hade mina i petboxar med 1cm plantation soil och en sål där jag la lite marmelad, äppelmos eller något annat ätbart. Om det är en hona la jag även i en bit vitved ifall hon vill lägga ägg.

273
148
Flosker:
EmanuelKarl skrev:
Nu är det 7 texter om lite olika småkryp. De flesta enkla insektsgrupper är skrivna om någon art i. Men en saknas: Skalbaggar. Någon som testat svenska skalbaggar får gärna skriva då det är en stor grupp. Jag har ärfarenhet av ca 25 arter men de flesta har jag släppt ut igen. Men sandjägare, lövträdlöpare, parklöpare, guldbagge, tordyvlar och hummelbagge har jag haft lite längre tid. Och en av dessa har jag även avlat på. Men det blev väldigt udda avel då jag inte ville stå ut med att ha träbitar där det inte syns någonting på 2 år för 2-3 veckor som vuxna (på t.ex guldbaggar kan man ta fram larverna en stund för att visa och ligger ibland intill kanten i jorden så de syns). Arten är lövträdlöpare. Dessa är dock mycket svåra och det behövs nog även ett skötselråd på någon enklare. Men jag skriver ändå.



Lövträdlöpare (Rhagium mordax) är en av de jobbigaste skalbaggar jag har haft och jag hade väldig tur att jag lyckats få larver. De vill bo ensamma OCH ha tillgång till att flyga väldigt mycket. Om man släpper ihop dom så biter dom nästan säkert ihjäl varandra, oavsett kön, och jag fick försöka med över 10 hannar innan det var en som överlevde honan. Deras ägg läggs under barken i vitved. Äggen läggs ett och ett med en 5cm mellanrum, larverna lever sedan under barken i 2 år och sedan förpuppas de i ett halvår och sedan kläcks de. Som vuxna lever de i ca 2 veckor. Letar deú upp larverna så kan du bryta av barken på lite ved, seda tar du vetbiten och borrar hål i träet med en borrmaskin. Denan stoppar du en larv i varje hål. lägg sedan på barkbiten och sätt fast barken igen med silvertejp. Jag hade mina i petboxar med 1cm plantation soil och en sål där jag la lite marmelad, äppelmos eller något annat ätbart. Om det är en hona la jag även i en bit vitved ifall hon vill lägga ägg.

 Hej

Jag har odlat Oryctes nasicornis (Noshorns bagge) Cetonia aurata,Potosia cuprea  (guldbagge). Har sätt i sydeuropa att de sålt Osmoderma eremita (Läderbagge) men den är hotad i Sverige så inget jag har velat testa. har även haft några sydeurobesiska guldbaggar men kommmer inte ihåg namnet på dem.Hummlebaggen borde gå at odla. jag har kläckt larver ur smala ruttna trädgrenar som visat sig vara hummlebaggar

Mvh Micke
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild