Pakke skrev:
Svenska lockespindel (Opiliones)
De brukar finnas på murkna löv och på träd ses de ibland. Oftast ser man dom som håller sig till villor och radhus på väggen.
De är inte fridlystnad, kan tas till fånga och ha den som husdjur.
Terrariet eller plastbox bör ha höjd minst 40-50 cm om ni vill se de klättra på väggar. (Oftast gör de det)...
Garanterar er om ni tar 1.1 lockespindel och ha de i terrariet eller plastboxen så de utökar så relativt lätt!
Fick fram massiva ungar i fångenskap, vill säga minst 300-500 st på några år. De växte och växte bara även väldigt glupskt. De är asätare, gärna rovdjur om man ville se dem jaga sitt små bytet. De kan vara herbivorer ibland så slänga mango, banana eller svamp funkar fint fint.
OBS: De käkar gärna absolut upp hela pinkis! Om man har minst 10-30 st lockespindlar beroende på storlek som adult eller nymf så de kommer tömma en hel pinkis på en dag.
Spraya en gång per dagligen dricker de vatten på väggar.
Gäller om vägg, ni kan skaffa en platt sten som ligger stabilt och fästna den vid vägg. Eller ha en stor bark. Jord och murkna löv på mark.
Det är allt. Relativt lättskött och kan uppföda dom i fångenskap så lätt även om de fångats i vilda.
Dessa har jag bara haft vid ett tillfälle och då hade jag bara en individ. Jag hade den i en matlåda och matate med banan. Men sedan har jag alldrig tänkt på dom när jag letat kryp att ha. Men till våren tänkte jag starta med rejält många svenska kryp igen (senaste tide har jag släppt ut alla och nu har jag bara två husspindlar kvar me intresset för våra svenska små har satt igåg igen) och då blir det kanske ett terrarium med lockespindlar.