Herptilskådning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
1
Klockis:
Hej
Är det någon därute som kan komma med tips till en nybörjare i herptilskådning. Vad som behövs köpas och saker man ska tänka på. 

264
125
Bildpunkt:
Menar du i Sverige så klarar du nog dig rätt bra med ett par bra gummistövlar och en pannlampa om du ska leta groddjur på natten. En kikare kanske kan hjälpa men inget jag själv har använt, men en kamera är alltid kul om man vill kunna dokumentera sina fynd.
I övrigt så är nog det bästa tipset att gå med i en herpetologisk förening eller försöka hitta andra intresserade att leta djur med. För det är alltid både roligare och lättare när man är flera :)

23
1
Klockis:
Bildpunkt skrev:
Menar du i Sverige så klarar du nog dig rätt bra med ett par bra gummistövlar och en pannlampa om du ska leta groddjur på natten. En kikare kanske kan hjälpa men inget jag själv har använt, men en kamera är alltid kul om man vill kunna dokumentera sina fynd.
I övrigt så är nog det bästa tipset att gå med i en herpetologisk förening eller försöka hitta andra intresserade att leta djur med. För det är alltid både roligare och lättare när man är flera :)


Jag har hört att man måste ha typ håv och ormfångar saker men jag är ju nybörjare, då det är nog för mer hängivna och experter

Medlem i SHF
192
361
Thinning:
Klockis skrev:


Jag har hört att man måste ha typ håv och ormfångar saker men jag är ju nybörjare, då det är nog för mer hängivna och experter

Håvar och ormkrokar behöver du inte i Sverige då du inte får hantera dessa djur utan speciella tillstånd.
Satsa på ett medlemskap i en herpetologisk förening (med fältaktiviteter) istället.

Mvh. Björn

133
30
Avipt:
Thinning skrev:

Håvar och ormkrokar behöver du inte i Sverige då du inte får hantera dessa djur utan speciella tillstånd.
Satsa på ett medlemskap i en herpetologisk förening (med fältaktiviteter) istället.

Mvh. Björn



Den lagen kan slänga sig i väggen när ja flyttar ormar från vägen ner till diket :P Men som tidigare folk har sagt gummistövlar kamera, eru intresserad av insekter kan ju ett förstoringsglas va kul :) Häromdan landa en stor dykarbagge i hövve på mig när ja va ute på gården :P

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Thinning skrev:

Håvar och ormkrokar behöver du inte i Sverige då du inte får hantera dessa djur utan speciella tillstånd.
Satsa på ett medlemskap i en herpetologisk förening (med fältaktiviteter) istället.

Mvh. Björn


Tänkte bara poängtera att man får hantera vissa arter av herptiler rent lagligt. Någon ormkrok eller håv håller jag dock med om att det inte behövs.

Artskyddsförordning (2007:845):
"11 § Trots förbudet i 6 § får i fråga om kopparödla, mindre

vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och
åkergroda
1. ägg (rom) och larver (yngel) samlas in, om

a) det sker i liten omfattning för studie av äggets eller
larvens utveckling till djur,
b) det insamlade materialet eller, när det har utvecklats till
djur, djuret snarast återutsätts på den plats där materialet
samlades in, och

c) insamlingen inte har något kommersiellt syfte, eller
2. enstaka exemplar tillfälligt fångas in för studie, om
exemplaret inte flyttas från den plats där det fångades och
snarast släpps tillbaka på den platsen."

264
125
Bildpunkt:
Oavsett så är det absolut inget måste.
Ödlor kan vara ganska kvicka av sig, men ormar och groddjur brukar man kunna få se ganska bra om man bara är försiktig när man smyger fram.


133
30
Avipt:
Hade faktsikt ett Akvarium där alla växter å sånt kom från diket å dammen, hade liten salamander där i hona å hane: Super häftigt att studera hanens dans :) När honan hade lagt ägg så släppte jag tillbaka dom, när äggen kläcktes så släppte jag senare tillbaka ungarna :) Detta var några år sen men gud så häftigt de va :)

Medlem i SHF
192
361
Thinning:
anders skrev:


Tänkte bara poängtera att man får hantera vissa arter av herptiler rent lagligt. Någon ormkrok eller håv håller jag dock med om att det inte behövs.

Artskyddsförordning (2007:845):
"11 § Trots förbudet i 6 § får i fråga om kopparödla, mindre

vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och
åkergroda
1. ägg (rom) och larver (yngel) samlas in, om

a) det sker i liten omfattning för studie av äggets eller
larvens utveckling till djur,
b) det insamlade materialet eller, när det har utvecklats till
djur, djuret snarast återutsätts på den plats där materialet
samlades in, och

c) insamlingen inte har något kommersiellt syfte, eller
2. enstaka exemplar tillfälligt fångas in för studie, om
exemplaret inte flyttas från den plats där det fångades och
snarast släpps tillbaka på den platsen."

Visst är det så att det finns undantag, dock kan det vara svårt att avgöra när undantagen träder i kraft.
För någon som vill börja med herptilskådning tycker jag att se men inte röra kan vara något att gå efter, jag föredrar själv att se och fotografera djuren på plats.
Om man tar in tex grodrom och kläcker finns det även en liten risk att sprida sjukdomar från sin samling med grodor (om man håller sådana) till en vild population när smågrodorna släpps ut.

Ett viktigt hjälpmedel att ha om man ska studera groddjur i våtmark är stövlar och Virkon att desinficera stövlarna med.

Lycka till med herptilskådningen, det är verkligen spännande!

Med vänlig hälsning, Björn
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild