peter54 skrev:
Min korta kommentar bygger, när det gäller längd, enbart på egna erfarenheter. På 80-talet var den orange råttsnoken oerhört populär och mycket vanlig inom hobbyn och många ägde riktiga bjässar på den tiden. De gula var alltid smalare och oftast kortare i längd. Jag har haft både den gula och den orange råttnoken och även fött upp den sistnämnda, men det är 30 år sedan, saker kan ha skett som förändrar förhållandena. Samtliga amerikanska råttsnokar, alltså även majsormen (röd råttsnok) kan bli mycket långa, närmare två meter, även om det är ovanligt hos exempelvis majsorm.
Mina orange råttsnokar var 180 cm alla tre och jag tror inte att de stannade vid den längden med tanke på den låga åldern, de var 5 år gamla. De gula jag hade innan jag skaffade de orange, passerade aldrig 160 cm och de blev inte lika grova i kroppen heller som de orange. Men som sagt, det är ett tag sedan.
Jag passar på att påminna om genusformerna i de veteskapliga namnens ändelser: Ändelsen -is, som i Panterophis, är femininum, medan ändelsen -us, som i obsoletus är maskulinum. Dessa bör inte blandas av samma skäl som att vi inte säger exempelvis -"han heter Lisa". Den korrekta ändelsen på Pantherophisarterna är därför -is eller i det här fallet -a, som i Pantherophis obsloleta.
Att man finner fler träffar när man till exempel söker på Pantherophis g. guttatus än vad man får om man söker på P. g. guttata spelar liten roll i vetenskapliga sammanhang, det senare är ändå det korrekta sättet att språkligt uttrycka artens namn.
Min quadrivittata hona är längre än 180! Fluffis har även sett henne, de gula blir riktigt stadiga.