HenkePetersson skrev:
Det där med att mata i eller utanför terrariet är lite beroende på vilken art man har. Har man en marklevade boa tex, kanske en uttagning av ormen är att föredra då de lätt kan få bottensubstrat med sig ner i magen när dom äter sitt byte, det har hänt mig för ett par år sedan då en av mina ormar fick en bit pinjebark som satte sig i tarmen, var på en operation för över 5000:- fick göras. Så marklevade arter tar jag ut när jag matar om de är non potent, giftormar bör matas i terrariet, då man vid varje tillfälle genomför en hantering utsätter sig för fara..
När det kommer till träd levande så är matning i terrariet att föredra, testa att ta ut en philodryes Baroni på 2 meter från terrariet, det är nästan omöjligt om man inte vill lägga en hel kväll på att försöka, så där är det bättre med terrarie matning tycker jag.
Där har vi olika åsikter Henke, men inget fel i det.. så man får till en diskussion :)
Jag har under mina år jag haft reptiler aldrig matat utanför terrariet & aldrig haft problem med att ormar svalt bottenmaterial. Jag vill inte bara se det som jag haft tur, utan lite tanke lägger jag även ner hehe.. jag tror man kan undvika problemen genom att välja ett mer naturligt material i botten, på senare år blandar jag ofta olika substrat, med gott resultat.
Men det finns flera sätt att göra saker på & jag säger absolut inte att jag har rätt, viktigt att dela med sig av olika erfarenheter inom hobbyn & alltid sträva efter att våra terrariedjur ska få det bättre.