Jag ska utveckla mitt resonemang ytterligare lite eftersom det jag sagt misstolkas. Jag menar inte att man ska hindra ormarna från att gömma sig, utan att det finns andra metoder för att tillfredsställa det behovet hellre än att ha ett mycket tjockt och grävvänligt skikt av bottenmaterial och därmed förlora möjligheten att kolla av ormen, särskilt om den är liten.
De flesta har inte stora planterade terrarier, snarare är det mer vanligt med bristfälligt inredda terrarier. För sådana arter som gärna gömmer sig och, för den delen, även enskilda individer av arter som inte vanligtvis beter sig så, kan man ordna bättre gömslen med mycket substrat i, eller rentav ha särskilda "lådor" (att likna vid byrålådor eller skokartonger) med grävvänligt substrat. På det viset har man bättre koll på ormen så att den inte "försvinner" veckor i sträck.
Jag har löst detta med gömslen åt "blyga" ormar genom att ha mycket substrat i avskilda utrymmen som stubbar (holkar) delar av stockar eller lådor liknande vanliga fuktboxar istället för att ha tjockt bottensubstrat i hela terrariet, just för att då vet jag var ormen kan vara om den inte visat sig på ett antal dagar och jag känner att jag vill kolla av att den mår bra.
Jag har inga jättebra bilder, men jag hittade ett par enkla exempel bland mina riktigt gamla bilder för att illustrera vad jag menar. Den ena bilden visar en bit av en alstam jag hittade i vattnet på en sjöstrand och den andra visar en "aspholk" jag gjort. Båda exemplen kan fyllas med mull, jord, sphagnum eller vad man vill, så att skygga ormar kan gömma sig.
.jpg)
.jpg)