Ber om råd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Monkamonia:
Hej,

Jag har två vattensköldpaddor som jag köpte privat på blocket för ungefär 3–4 år sedan. Tyvärr fick jag inga CITES-dokument vid köpet.

Nu har jag inte längre möjlighet att ta hand om dem och jag vill göra rätt enligt reglerna.

Kan ni informera mig vad jag får göra och vart jag kan lämna eller omplacera sköldpaddorna på ett lagligt sätt?

Tack för hjälpen.

297
268
Formula76:
Du får berätta vad det är för art.
De allra flesta vattensköldpaddor kräver inget cites dokument, jag kan nog garantera att det inte är en sån art du har.

Oftast är de B-listade, vilket säger att du ska ha ett uppfödarbevis, vilket det slarvas rätt så mycket med. 

3
0
Monkamonia:
1046248_jvlqzglwcpteknxxugwq.jpg

3
0
Monkamonia:
1046248_avkmeeanrshgtubfwuyl.jpg

6024
4602
Tropfrog:
Hmm. Jag tror att du eventuellt har ett problem här.

Inte för att jag är någon expert på artidentifikation, men jag tycker mig se en Trachemys på den nedre bilden. Google lens stöttar mig, men den har ju också fel ibland.

Hur kan detta vara ett problem undrar du säkert? Jo, alla underarter av trachemys räknas som invasiva i EU och är förbjudna att sälja, ge bort, avla på samt att flytta på. Har man haft en sedan innan förbudet infördes så får man ha den kvar tills den dör under förutsättning att man inte flyttar eller avlar på dem.

Så när infördes förbudet? Jo 2016, för 10 år sedan. Det innebär att både personen som sålde dem till dig för 3-4 år sedan och du själv i princip begick ett lagbrott.

Om jag har rätt i min artgissning så har du två val behålla dem eller avliva dem. Om du planerar flytt så är valet enkelt eftersom det är olagligt att flytta dem.

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
33
21
Graptemys:
Tropfrog skrev:
Hmm. Jag tror att du eventuellt har ett problem här.

Inte för att jag är någon expert på artidentifikation, men jag tycker mig se en Trachemys på bilden. Google lens stöttar mig, men den har ju också fel ibland.

Hur kan detta vara ett problem undrar du säkert? Jo, alla underarter av trachemys räknas som invasiva i EU och är förbjudna att sälja, ge bort, avla på samt att flytta på. Har man haft en sedan innan förbudet infördes så får man ha den kvar tills den dör under förutsättning att man inte flyttar eller avlar på dem.

Så när infördes förbudet? Jo 2016, för 10 år sedan. Det innebär att både personen som sålde dem till dig för 3-4 år sedan och du själv i princip begick ett lagbrott.

Om jag har rätt i min artgissning så har du två val behålla dem eller avliva dem. Om du planerar flytt så är valet enkelt eftersom det är olagligt att flytta dem.

Mvh
Magnus

Ja, den andra bilden är en Trachemys scripta scripta, gulbukad vattensköldpadda. Den första är en kartsköldpadda, Graptemys pseudogeographica skulle jag tro. Så den är i alla fall laglig.

Sen är det enbart Trachemys scripta sp. som räknas som invasiva. Finns andra Trachemys som är okej att hålla. (Men i det här fallet är den en T. scripta scripta).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild