Era "drömherptiler"?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

1
0
reptiltoppen:
Min dröm reptil är nog Tokaygecko men jag kommer förmodligen att skaffa en i år jag har plats som tur är och ett stort terrarium. 

Medlem i SHF
5
0
llertnac:
Dumerils boa :) Behöver bara hitta en i sverige.

7
5
AmandaRichardson:
Om jag får drömma helt fritt vill jag ha 

Lygodactylus williamsi (kanske blir när min orm byter till större terrarium)

halsbandsleguan - står mellan det och dvärgskäggagam, får se

en landsköldpadda av nått slag. Men tycker dem verkar lite krångliga att ta hand om men kanske i framtiden någon gång

108
76
Nickesnoken:
En kajman står högst på listan. 

När det gäller ödlor så är varaner vackrast med sina kluvna tungor och maffiga kroppar men även små ödlor är fina såsom grön anolis, jungfrugeckos mm. 

Ormar så hade jag önskat gröna anakondor, boa constrictor mfl. 
Mindre ormar så gillar jag schackrutiga strumpebandssnokar och tjursnokar, diverse mjölksnokar. 

Grodor, surinam horngroda och pilgiftsgrodor 

Salamander, japansk eller kinesisk eldbukssalamander. 

Platsbrist och en fru säger stopp..... 

Medlem i SkHF
1331
1567
NellyNiklas:

NellyNiklas skrev:
Ödlor:
* Skäggagamer, Pogona vitticeps, är otroligt festliga och jag hade gärna haft några igen i framtiden.
* Jag har alltid fascinerats av Kragagamen, Chlamydosaurus kingii och ser fram emot dagen jag lyckas införsaffa ett par.
* Guldstänkt Daggecko, Phelduma laticauda, har jag varit nyfiken på ett tag nu och de ligger nog närmst till hands i dagsläget.
* Kimberly Rock Monitor, Varanus glauerti, är en annan Australienare som jag fått upp ögonen för.
* Sist men inte minst. Kanske den häftigaste av alla ödlor (tycker jag), Taggagamen, Moloch horridus. Dessvärre behöver man en gigantisk myrfarm också.

Ormar:
* Hela Rutpytonsläktet, Morelia, är speciella men om jag absolut bara fick välja en skulle det bli "Bredl's Python", Morelia bredli. 

Vad gäller groddjuren är jag inte tillräckligt insatt. Min kunskap om ämnet sträcker sig till "den gröna pilgiftsgrodan med svarta prickar".

/Niklas

Min tidigare lista behöver revideras något. Idag, 9 år senare ser det lite annorlunda ut men den del gamla kvarstår.

* Kragagamen står kvar.
* V. glaueri har blivit nerknuffad av V. pilbarensis
* Skäggagamen blev utkastad och ersattes av Australiensk vattensgam.

* Morelia släktet står fortfarande högt i kurs men Antaresia (speciellt A. perthensis) står högre. Jag är överförtjust att faktiskt ha en. 

* Men det finns en art som slår allt annat på fingrarna, men den håller jag för mig själv. Vi får helt enkelt se om nästa 10 år.

Mvh
Niklas

4
2
Perra73:
Jag har just nu grottat ned mig i ökenlevande reptiler, framförallt ödlor. Så mina drömödlor är:

1. Sauromalus varius (San Esteban Chuckwalla). Mest för att den är så fruktansvärt cool och relativt stor. Den största i släktet. Har dock ej hittat någon uppfödare.

2. Sauromalus ater (Common Chuckwalla). Den har jag drömt om i 2-3 år nu. Men i höst ska jag hämta hem en ifrån en uppfödare i Nederländerna. Terrariebygget är i sitt slutskede just nu.

3. Uromastyx aegyptia (Dhab, Egyptisk dabbagam). Det är den tråkigaste färgmässigt av alla Uromastyx enligt mig. Men den är så maffig. Har ej hittat seriösa uppfödare än dock.

4. Dipsosaurus dorsalis (Ökenleguan). Den ser lite udda ut med sin korta hals och lilla huvud. Men den skulle lätt kunna passa in i ett terrarie ovanpå det jag bygger nu. Båda två ifrån samma område. Har ej börjat leta seriöst efter uppfödare ännu.

5. Heloderma suspectum (Gilaödla). Den är snygg, relativt stor och giftig. Det är just giftet som gör att den hamnar längst ner på listan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild