Sur orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

6082
4642
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

Potentiellt färre bett eller liknande.
Förhoppningsvis en säkrare hantering för båda inblandade om hantering inte är uteslutet.
Eventuellt en bättre situation överlag än den befintliga. 

Mvh
Niklas

Nämn en situation där daglig hantering inte kan uteslutas.

Problemet här är att ormen tydligt visar att den inte gillar att bli gullad med dagligen. Det kan knappast lösas med att dagligen pilla på den med krok, eller?

Mvh
Magnus 

369
333
panterophis:
Låt den vara

Medlem i SkHF
1347
1579
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:

Nämn en situation där daglig hantering inte kan uteslutas.

Problemet här är att ormen tydligt visar att den inte gillar att bli gullad med dagligen. Det kan knappast lösas med att dagligen pilla på den med krok, eller?

Mvh
Magnus 

Utanför veterinär eller att bota sjukdom/infektion så vet jag inga situationer där daglig hantering inte kan uteslutas.

Min känsla är att TS vill interagera mer djuret och kommer troligtvis göra så oavsett hur många gånger du, jag eller någon annan rekommenderar att låta bli. Så därför föreslår jag användandet av ormkrok framför händer och på så sätt byta ut ett dåligt beteende mot ett "mindre dåligt" beteende. Lite som att ersätta snus med tuggummi eller rökning med vape tänker jag. 

6082
4642
Tropfrog:
Jag förstår tanken. Men nu är aktiviteten att pilla på en aggressiv orm varken ett behov eller ett beroende. När man har djur så har man ett ansvar för att djuret har det bra som är viktigare än sin egen vilja och förväntningar. Har man inte djurets bästa i focus så bör man inte ha djur. Därför tycker jag att det är viktigare att informera om varför ormen fräser och bits. Dvs, för att den vill vara ifred. För att den känner sig stressad och hotad. Då är inte lösningen en ormkrok. Den kommer inte att känna sig tryggare. Det ända det gör är att ägaren mer sällan blir biten. Jag anser att bettet är en signal till ägaren som inte i sig är grundproblemet. jag anser att hantering som sker med händerna är bättre än med krok i detta fallet. Det kallas för direkt feedback och har potential till att stoppa beteendet. Då menar jag ägarens beteende, inte ormens.

Mvh
Magnus 

187
268
Akesson:
Ormkrok kan definitivt vara ett bättre alternativ till att hanvända händerna.
Att hantera en aggressiv orm med händerna är rent dumdristigt. Oavsett art så innebär det en risk att ormen, när den hugger råkar träffa så illa så det slutar med att en eller flera tänder går av vilket inte är speciellt roligt för varken personen eller ormen. 
Det kan även sluta med att orman bryten tanden så den lägger sig fel och sedan har man andra bekymmer att ta i ut med.

Större ormar innebär ju givetvis större o allvarligare risker.
genom åren så har jag själv fått erfara alla tänkbara incidenter med små som stora ormar och kommer alltid ge rådet att använda ormkrok när det kommer till aggressiva individer.
Ett bett i handen blöder rejält och kan göra duktigt med skada på både person och djur.
Finns ingen som helst anledning till något annat, speciell inte i det här fallet när det handlar om en boa.

6082
4642
Tropfrog:
Akesson skrev:
Ormkrok kan definitivt vara ett bättre alternativ till att hanvända händerna.
Att hantera en aggressiv orm med händerna är rent dumdristigt. Oavsett art så innebär det en risk att ormen, när den hugger råkar träffa så illa så det slutar med att en eller flera tänder går av vilket inte är speciellt roligt för varken personen eller ormen. 
Det kan även sluta med att orman bryten tanden så den lägger sig fel och sedan har man andra bekymmer att ta i ut med.

Större ormar innebär ju givetvis större o allvarligare risker.
genom åren så har jag själv fått erfara alla tänkbara incidenter med små som stora ormar och kommer alltid ge rådet att använda ormkrok när det kommer till aggressiva individer.
Ett bett i handen blöder rejält och kan göra duktigt med skada på både person och djur.
Finns ingen som helst anledning till något annat, speciell inte i det här fallet när det handlar om en boa.

Självklart är ormkrok ett alternativ till hantering när hantering inte kan undvikas. Men just nu diskuteras daglig hantering med ormkrok som ett alternativ till daglig hantering med händer.

Hur ställer du dig till daglig hantering med ormkrok?

Mvh
Magnus 

187
268
Akesson:
Tropfrog skrev:

Självklart är ormkrok ett alternativ till hantering när hantering inte kan undvikas. Men just nu diskuteras daglig hantering med ormkrok som ett alternativ till daglig hantering med händer.

Hur ställer du dig till daglig hantering med ormkrok?

Mvh
Magnus 

Det gör absolut ingen som helst skillnad.

Krävs daglig hantering så är krok bättre, smartare och hälsosammare för alla inblandade.
Hantering behöver inte alltid betyda att man "håller" i djuret eller plockar ut det ut terrariet.

109
214
Eremit3n:
Att pilla på ormen med ormkrok eller händer kvittar i detta specifika fallet. Trådskaparen vill klappa sin orm. Rådet är att låta bli. Att involvera krok i frågan ger säkert bara trådskaparen en idé om att man kan fortsätta stressa ormen.

6082
4642
Tropfrog:
Akesson skrev:

Det gör absolut ingen som helst skillnad.

Krävs daglig hantering så är krok bättre, smartare och hälsosammare för alla inblandade.
Hantering behöver inte alltid betyda att man "håller" i djuret eller plockar ut det ut terrariet.

Ge exempel på situationer när det "krävs" daglig hantering.

Mvh
Magnus 

187
268
Akesson:
Vattenbyte är ett exempel där det KAN krävas daglig hantering.
Det framgår inte vad det är för art/underart men vi kan generaliserar och säger att en boa på snart ett år är 70-100 cm.
Vid den åldern är det inget märkvärdigt ifall dom hugger som symaskiner.
Skulle man då tex behöva byta vatten, ormen som gillar att bada ligger i vattenskålen och man sträcker in handen så finns det en risk att hugg kommer och tar i handen, eller värre i en fingerled med diverse påföljder för dig och/eller ormen.

En boa kommer växa sig rejält mycket större och därmed växer även riskerna.
Under mina år av att hantera stora arter o refarenheterna jag har av att ta bett ifrån allt från 4.5 meters ormar till snokar så behöver definitivt inte ett hugg ifrån en gigantisk individ betyda mer komplikationer eller ens smärta....
Onödig hantering för sitt eget nöje är inget som ska förespråkas men hantering för att kunna uträtta daglig tillsyn, men oxå för att vänja både sig själv och ormen vid detta är något som bör tas på allvar vid dessa arter.

Så ja exempel finns och jag kommer alltid att förespråka ormkrok av många anledningar som är till både ägaren och djurets bästa.

Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild