Kan denna vara skadlig ...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
110
50
fmiaou:
... för gecko- och anolisögon? Jag funderar på att sätta upp stödljus längre ner i terrariet, då ljuset uppifrån inte når ner till botten, genom alla blad.
www.ledgrossisten.se/led-vaxtbelysning-c-53/led-armatur-6500k-full-specrum-belysning-p-424?category_id=53&product_id=424
Tack på förhand och go´kväll!

5934
4565
Tropfrog:
Det finns ingen redovisning av spektralfördelningen, så det går inte att säga helt säkert. Men jag finner det otroligt osannolikt att en så pass svag växtbelysning skulle vara skadligt för någon organism.

Mvh
Magnus 

206
245
Imori:
fmiaou skrev:
... för gecko- och anolisögon? Jag funderar på att sätta upp stödljus längre ner i terrariet, då ljuset uppifrån inte når ner till botten, genom alla blad.
www.ledgrossisten.se/led-vaxtbelysning-c-53/led-armatur-6500k-full-specrum-belysning-p-424?category_id=53&product_id=424
Tack på förhand och go´kväll!

Hej!
Jag har en liten lekmannavarning för den armaturen du länkar till.
Man får inte utsätta den för någon fukt. IP20 har inget skydd alls (0) mot vätskor och ett relativt dåligt skydd (2) mot inträngande fasta föremål.

Googla "IP-skyddsklasser" och jämför med lite olika armaturer/lampor på ledgrossistens hemsida. En bra utgångspunkt för montering inuti fuktigare miljöer, där vattenstänk förekommer, är att den sista siffran är en 6:a (tål att sköljas med vatten) eller högre.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2715
2554
anders:
Jag använder just den du länkar till för några av mina terrarier, bland annat till en med gröna anolisar (utöver UVB-lysrör).  De är dock utanför terrarierna, då det som Imori skriver, är dåligt skyddade mot fukt.

Värt att veta är även att då de är rundade så om man inte fäster de i något ovanför, så behöver man någon fot så att de inte lägger sig ned. 
Vet inte om min illustration gör det tydligt, men ligger de ner, så "försvinner" mycket av ljuset då det inte lyser nedåt i terrariet.
1000002_larqcinzojweatmicpkv.jpg

Medlem i SHF
110
50
fmiaou:
anders skrev:
Jag använder just den du länkar till för några av mina terrarier, bland annat till en med gröna anolisar (utöver UVB-lysrör).  De är dock utanför terrarierna, då det som Imori skriver, är dåligt skyddade mot fukt.

Värt att veta är även att då de är rundade så om man inte fäster de i något ovanför, så behöver man någon fot så att de inte lägger sig ned. 
Vet inte om min illustration gör det tydligt, men ligger de ner, så "försvinner" mycket av ljuset då det inte lyser nedåt i terrariet.

TACK!! Ett bra handfast tips :-) Vad använder du som "fot"?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild