Taggsvansvaran eller stäppis, vad är ett bra startkit?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
andiegirl:

Hej!
Jag har länge gått i funderingar på att skaffa en varan, antingen Taggsvansvaran eller en Stäppis. Jag har inte velat ta ett förhastat beslut så jag har debatterat med mig själv, tittat på en uppsjö av YouTube-videor samt läst all information jag kan hitta på internet. 

Eftersom jag aldrig tidigare varit en reptilägare känner jag att det är extra viktigt att jag inte tar mig vatten över huvudet och därför har jag valt att avvakta tills jag känner mig helt redo.

Den 26:e december är det reptilexpo i Malmö som jag tänker besöka, tanken är att titta lite mer på olika reptiler live samt att köpa mig en varan, jag är dock lite osäker på vilken sort som är lämplig utav de två jag velar mellan. Plats är inget problem, jag bor ensam i en stor fyra men har min pojkvän här ofta. Är det stor skillnad i temperament mellan stäppisar och Taggsvansvaraner? Jag har besökt en djurbutik med inriktning på reptiler där ägaren mycket entusiastiskt presenterade olika arter för mig och fick en stäppis på axeln och blev helt såld. Kärlek vid första ögonkastet! Så snäll och så mysig, även om jag vet att man inte kan räkna med att reptiler blir tillgivna på samma vis som t ex katter och bör hanteras sparsamt. Det var främst intelligensen som jag tycker utmärker varanerna från övriga reptiler, man kan se att de är beräknande och förstår mycket mer än man tror.

Jag funderar lite på om någon kan hjälpa mig med en checklista på utrustning som behövs, vilka märken/sorter som är bäst till en liten till mediumstor varan? Jag vill inte glömma bort något viktigt och tar gärna till mig av andras erfarenheter och åsikter om t ex terrarium, lampor, etc.
Vad är ett bra starkit enligt er?

Vad skulle ni gissa på att allt kostar totalt? Förstår att det är en svår fråga då detta förstås kan variera kraftigt. I min hemstad finns det i princip inga reptilentusiaster så därför kommer min information mestadels från amerikaner på YouTube och jag hade varit mycket glad om någon svensk kunde svara på mina frågor då vissa rekommendationer här i Sverige skiljer sig kraftigt mot vissa andra länder.

Jag vore enormt tacksam för svar! Jag har försökt posta här tidigare men av någon anledning hade mitt konto buggat sig på min gamla mobil så att jag inte lyckades logga in, men det fungerade tack och lov med min nya mobil. ????

5926
4549
Tropfrog:
Om du inte har någon som helst reptivana så är stäppvaran helt uteslutet.

Det går förstås bra att åka till reptilmässa och titta. Men att köpa en varan när du uppenbarligen inte har terrarium och utrustning i ordning avråder jag och det starkaste. Defacto gör du dig skyldig till lagbrott.

Så åk till mässan, titta på djur, prata med säljare och andra hobbyister, köp utrustning, bygg terrarium, inred terrarium, justera in parametrar........Sen kan du åka till en mässa och köpa en taggsvansvaran och släppa in i ditt redan fungerande terrarium.

Mvh
Magnus 

28
21
Dilless:
Jag skulle säga att det är bättre med en ackie om du är ny på reptilfronten! Stäppisar är jättefina, men väldigt krävande djur...Du kommer behöva ett väldigt stort terrarium med god möjligheter för den relativt stora ödlan att gräva utforska mm.. Stäppisar precis som ackies äter huvudsakligen insekter och en stäppis ska inte äta ägg, möss, och kyckling mer en nån gång i veckan om man bryr sig om djurets hälsa. 

Ackies behöver samma möjlighet att gräva, klättra och utforska men dem äter absolut inte lika mycket och du behöver inte ett gigantiskt terrarium.

Om du nu ska köpa en stäppis så ha det med dig att det är en insektsätare och det är vad dem bör få i fångenskap också..
Börja med att föda upp väsande kackerlackor, gräshoppor och dubia för det är halva jobbet med en stäppvaran. En ödla som en stäppis kan sätta i sig stora milipeder och annat så du kommer behöva väldigt mycket mer insekter än vad man kan tro.

Ackie är mycket lättare och simplare. Väldigt givande ödlor.

Hoppas du får lite kött på benen av detta svar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild