En liten orm för en nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5934
4565
Tropfrog:
Qelei skrev:

aha, men är dom nybörjarvänliga? 

Det beror på nybörjaren, inte ormen.

Det viktigaste är att du skaffar en art som du är intresserad av.

En art du inte har intresse av kommer alltid få ett sämre liv än en du är intresserad av oavsett etiketten nybörjarvänlig eller inte.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
11
6
Loretta:
Qelei skrev:

aha, men är dom nybörjarvänliga? 

Jag tycker de är rätt så okomplicerade att hålla.. var bor du någonstans?

6
1
Qelei:
Loretta skrev:

Jag tycker de är rätt så okomplicerade att hålla.. var bor du någonstans?

längst ner i skåne

6
1
Qelei:
Tropfrog skrev:

Det beror på nybörjaren, inte ormen.

Det viktigaste är att du skaffar en art som du är intresserad av.

En art du inte har intresse av kommer alltid få ett sämre liv än en du är intresserad av oavsett etiketten nybörjarvänlig eller inte.

Mvh
Magnus 

det är en trynsnok jag är mest intresserad av för dom är så söta, men tyckte (om det då var honor) såg lite för stora ut. Menar kanske mer hur pass lättskötta dom är och hur deras beteende är, även om jag vet att det kan variera från orm till orm

5934
4565
Tropfrog:
Om det är trynsnok du vill ha så är det trynsnok du skall skaffa. Det är trevliga djur som sällan strular.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1298
1510
NellyNiklas:

Det finns en rad olika arter som lämpar sig som introduktion till orm. Den "bästa" ormen är oftast den du brinner mest för, som nämnts tidigare, me det är inte alltid självklart vilken art det är. 

Ur gruppen snokar finns det många at välja bland.
Strumpbandssnokar finns i en uppsjö olika färger och storlekar. De är slanka, kvicka och dagaktiva. Äter väldigt mycket olika foder (som också nämts tidigare) vilket kan vara till fördel. 

Trynsnokar är väldigt populära och finns i mängd olika färger. De är dock baktandsgiftiga och bör därmed anses som just giftiga. Något att ta i beaktande om du har underliggande allergier eller liknande. Giftet anses dock inte vara "medicinskt signifikant" om jag inte missminner mig. 

Majsormar kommer också i en rad färger och är något av en "stapelart" inom hobbyn. Den har varit med länge och blir inte överdrivet stora.

Alternativ till snokar är pyton och boa. Om storlek är en faktor så finns det väldigt små arter i båda grupperna.

Bland pytonormar har du familjen "Antaresia" som är världens minsta pytonormar. Dessa blir ca. 1,2m som längst. De är dock oftast mest aktiva under natten.
Kungspyton har nämnts tidigare.
Jag är själv inte insatt bland boor men är väldigt säker på att det finns mindre arter. 

Mvh
Niklas

Medlem i SkHF
4
3
Bogge:
Tarahumara boa är ett tips. Blir ej större än en kp. Växer också sakta om du hade valt en unge.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild