Kategori i bildgalleriet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

225
4
ia_:

Skulle vara bra att ha en kategori som heter typ terrarie/vivarium/boende eller något liknande. Där man kan lägga in bilder på dylikt. :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Är ett par som velat ha detta, och gillar verkligen idén.

Frågan är bara hur uppdelningen ska vara.

Ska man enbart ha en kategori som heter "Terrarium" eller ska man ha det uppdelat så att man har

"Terrarium", "Vivarium", "Akvarium" etc?


225
4
ia_:

Personligen kan jag nog tycka att man skulle kunna dela upp det...

On inte annat efter miljö kanske? Vet att många kominerat tex grodor och fiskar, och då är det ju en komination av två?

Så kanske att kategorierna kan vara tex öken, skog, regnskog...?

Då kan man ju lätt få tips om tex växter och sånt efter levnadsmiljö ist för att det skall tas art för art inom flera olika djurgrupper?

En tanke bara. :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det skulle helt klart kunna vara ett alternativ.

Om man kollar definitioner, så finns det 4 olika som skulle kanske kunna användas:
Akvarium - Vattenmiljö
Insektarium - innehåller insekter och arachnider
Paludarium - Regnskogsmiljö, som både kan ha en vattendel och en landdel
Terrarium - Simulerar en torr miljö

Det gäller dock att det är tillräckligt uppenbart vilket som ska väljas när man taggar.
Många hade nog taggat som "Terrarium" även om de har regnskogsmiljö.


225
4
ia_:

Jo, det var där jag var lite inne på att man inte skulle benämna det som terrarium eller liknande alls.

Kanske att mappen kan heta "inredning" eller "boende" och underkategorierna efter klimaten; de fem huvudtyperna är

tropiskt klimat (undergrupper torr och våt), torrt klimat (undergrupper halvöken och öken),

milt klimat (undergrupper marint västkust, medelhavs, fuktig subtropiskt),

kontinentalt klimat (undergrupper varmt sommar, svalt sommar, subarktiskt),

polarklimat (undergrupper tundra, is).

Dessutom tillkommer bergsklimat.

Eller blir det för krångligt kanske?


225
4
ia_:

Skogsklimat (löv, barr, blandskog) går för övrigt även de under kontinentalt. :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag tror det kan bli lite för krångligt faktiskt. Vissa terrarium är ju uppbyggda så att miljön skiftar, så att det går ifrån en torr del till en fuktig del. Sen är det svårt att veta var man drar gränserna mellan tropiskt, milt och kontinentalt klimat. Det hade varit lättare om det hade rört sig om djur i det fria, men i fångenskap är det desto svårare att sätta rätt på vad för miljö och klimat man faktiskt har.


225
4
ia_:

Fast djuren lever ju naturligt i en viss sorts miljö. Vet man bara vilken det är så är det ju också lätt att kategorisera in det eftersom den skall ha samma miljö i sitt terrarium. :)

Förenklar man det så kan man ju dela upp det i

Tropiskt (där finns väl både grodor, s-paddor, reptiler, sniglar, fiskar mm)

Öken

Skog 

Alla innhåller ju olika djurarter och därför borde även burkar med blandade arter kunna gå att kategorisera in i ett av de tre. :)

Sen kanske någon annan har tips på något klimat jag glömt, men kan bara komma på polar och därifrån tror jag inte alltför många har djur. ;)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Problemet är väl att djur som hålls i fångenskap sällan har exakt samma miljö som de har i det fria. Många arter lever även i väldigt många olika miljöer. Man kan därför inte utgå från att sätta att terrariumet har en viss miljö, för att djuret man har i det bor i en viss miljö ute i det fria.

Även om man självklart ska ha någorlunda samma miljö mot vad djuret har i det fria blir det inte alltid så. Kolla bara på alla som har pilgiftsgrodor hur fina terrarium de kan ha med en massa växter, klart vatten m.m. Medans det inte alltid ser ut så i deras naturliga miljö.

Gillar din förenkling betydligt bättre. Den är lättare för en nybörjare att förstå, och skulle förhoppningsvis inte få lika mycket felgrupperade bilder.

En miljö som jag tror hade varit bra, är just akvatiskt. Finns en del helakvatiska groddjur.


225
4
ia_:

Är själv dålig på grodor, så finns det en stor del där som simmar runt i vatten för jämnan, så tycker jag absolut att du skall slänga med den kategorin. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild