Hög temp i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
3
shibbyqt:
Hej! Mitt terrarium där det huserar en skäggagam håller för hög temp. Basking spot ligger på 40-42c och jag har lampan så högt upp jag kan. Svala sidan ligger på 30ish. (28-30c). 

Skulle behöva få tag i en dimmer/termostat som passar ihop med "Intense Basking Spot - Sun Glo Black 100 W" om den ens är möjlig att justera med en termostat? Vill inte gärna springa och dubbelkolla temp 24/7 och stänga av lampan för grabben.

Har ni några tips? Helst vill jag ha en dimmer/termostat då jag vill ha full koll på temperaturen, men man kanske helt enkelt får köpa en lampa med mindre effekt?

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:

Hej!

Finns några olika lösningar.
Ett alternativ är att byta ut lampan mot en ur samma sortiment med mindre effekt, precis som du förslog. Vad har du för effekt idag? 75w? Det räcker kanske att sänka ett steg (så att säga) från exempelvis 75w till 50w.

Ett annat alternativ kan vara att spraya/"mista" den kalla sidan och sänka temperaturen på det sättet. Du kan också placera ett gömsle (tex en glaslåda eller liknande) med fuktig spagnum mossa.

Termostat är också ett alternativ, men inte riktigt på det sättet som du beskrev. Glödlampor ska helst inte dimmas då de avger en annan innefektivare våglängd. Ett bättre sätt är att använda den (termostaten) som en säkerhet som släcker lampan helt och hållet när temperaturen på kalla sidan stiger till en satt temperatur. I sådant fall tror jag att en enkelare "on-off" termostat utan dimmande funktioner är att föredra.

Genom att placera givaren i skuggan på den kalla sidan och sätta temperaturen för "off" vid exempelvis 28 grader och "on" vid 24-25 grader. Du får experimentera lite. Tänk på att givaren ligger i skugga och inte påverkas av någon belysning eller ljus utifrån eller att satta temperaturgränserns inte är för nära så att lampan inte tänd och slocknar konstant.

Ett annat alternativ kan vara att utöka ventilationen i terrariet. Bättre luftflöde in och ut bör sänka temperaturen närmare rumstemperatur , men detta kanske kräver större ingrepp. 

Personligen hade jag börjat med att byta till en lampa med lägre effekt. Om ytterligare åtgärder krävs kan det vara värt att titta på en on-off termostat för att släcka lampan mitt på dagen när det möjligtvis är som varmast. 

Mvh
Niklas

9
3
shibbyqt:
NellyNiklas skrev:
Personligen hade jag börjat med att byta till en lampa med lägre effekt. Om ytterligare åtgärder krävs kan det vara värt att titta på en on-off termostat för att släcka lampan mitt på dagen när det möjligtvis är som varmast. 

Mvh
Niklas

Har en på 100w. Så jag tänkte kanske ställa den ovanpå terrariet. Men då tror jag det blir väldigt låg temp nere där han ligger och glassar. Testar det annars får jag ta och beställa en med lägre effekt och prova :)

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:

shibbyqt skrev:
Har en på 100w. Så jag tänkte kanske ställa den ovanpå terrariet. Men då tror jag det blir väldigt låg temp nere där han ligger och glassar. Testar det annars får jag ta och beställa en med lägre effekt och prova :)

Ett bra och billigt verktyg är en IR termometer (ofta kallad "lasertermometer") från exempelvis Biltema, Rusta eller motsvarande.  

En annan fråga jag borde ställt tidigare är "hur mäter du temperaturen på kalla sidan?"

Vilken typ av termometer visar 30 grader och varit sitter den när den visar det?

Mvh
Niklas

Medlem i GHF
670
444
Jimmy:
Men är 40-42 grader verkligen för högt på solplatsen? Det låter som en bra högsta temp. Men det bör vara lite kallare på svala sidan.

Medlem i SHF
4081
5139
Jonas_:
Jimmy skrev:
Men är 40-42 grader verkligen för högt på solplatsen? Det låter som en bra högsta temp. Men det bör vara lite kallare på svala sidan.

Jag är på din linje. 40-42 grader på solplatsen låter inte så högt, den skulle säkert kunna vara någon grad varmare utan fara. 

Men svala sidan är för varm tycker jag också. En svalare plats på 25 grader, eller ännu någon grad kallare, bör finnas så ödlan kan dra sig undan från värmen. 

Nu har jag ingen aning om storleken på terrariet ödlan huseras i. Men i små utrymmen är det knepigt att skapa flertalet temp-zoner. Enkelt att hela utrymmet blir för varmt när man behöver en eller ett par platser med höga temperaturer. 

9
3
shibbyqt:
Jonas_ skrev:

Jag är på din linje. 40-42 grader på solplatsen låter inte så högt, den skulle säkert kunna vara någon grad varmare utan fara. 

Men svala sidan är för varm tycker jag också. En svalare plats på 25 grader, eller ännu någon grad kallare, bör finnas så ödlan kan dra sig undan från värmen. 

Nu har jag ingen aning om storleken på terrariet ödlan huseras i. Men i små utrymmen är det knepigt att skapa flertalet temp-zoner. Enkelt att hela utrymmet blir för varmt när man behöver en eller ett par platser med höga temperaturer. 

Det är 150x60x60. Ja tempen kanske är hyfsad på solplatsen ändå. Men jag får inte riktigt till den svala sidan. Den ligger på en stabila 28 grader ungefär. 

9
3
shibbyqt:
NellyNiklas skrev:

Ett bra och billigt verktyg är en IR termometer (ofta kallad "lasertermometer") från exempelvis Biltema, Rusta eller motsvarande.  

En annan fråga jag borde ställt tidigare är "hur mäter du temperaturen på kalla sidan?"

Vilken typ av termometer visar 30 grader och varit sitter den när den visar det?

Mvh
Niklas

Det är en hygrometer/termometer i ett. Den sitter i andra änden från solsidan. Den sitter på ungefär 30cm höjd och står på en grotta där han har möjlighet att gå in och lägga sig. Men har aldrig sett honom där inne. Har en IR termometer och det är med den jag mäter tempen på solplatsen. Den visar runt 40-42 grader. 

Medlem i SHF
4081
5139
Jonas_:
shibbyqt skrev:

Det är 150x60x60. Ja tempen kanske är hyfsad på solplatsen ändå. Men jag får inte riktigt till den svala sidan. Den ligger på en stabila 28 grader ungefär. 

Ja många dagaktiva agamer klarar höga temperaturer på solplatsen (och gillar det såklart). Sålänge möjlighet att svalka sig finns : ) 

Du kan inte utöka ventilationen på svala sidan? Det är en av flera lösningar. En annan är att byta ut värmelampan mot en med mindre watt, problemet då är ju att även solplatsen blir aningen kallare.. 

En annan lösning kanske kan vara att sätta i en betydligt svagare värmelampa (40-50 w kanske) och ha värmeslinga eller matta under en tredjedel eller fjärdedel av terrariet på varma sidan? 
Går det att flytta värmelampan ännu längre bort från "kalla" sidan? 

Jag personligen skulle velat haft kalla sidan på 20-22 uppemot tempen du har i dagsläget. Men det är bara en åsikt av säkert många runt om på internet  : ) 

Ska förtydliga en sak också. Värme på uppemot 40 grader bör endast vara på en relativt begränsad yta. På själva solplatsen precis under lampan. Om man ser på ett terrarium enkelt med en varm sida och en kall så ska ju inte hela varma sidan vara lika varm som själva solplatsen. Solplatsen kan vara många saker men gärna en liten bit upp, exempelvis en rot, en större gren eller det kanske bästa av allt en stor platt sten eller flertalet stenar. Stenar som värms upp dagtid genererar även värme på kvällen/natten. 

Hoppas du får till det. Efter många år med ormar så saknar jag både skäggagamer och varaner, väldigt mycket personlighet i dessa ödlor : ) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild