Tropfrog skrev:
På vilket sätt bör vitt ljus prioriteras för grodor och vad menas med vitt ljus?
Har jag gjort fel i 8 år med mina pilgiftsgrodor? För mitt otränade öga så verkar de må bra. Sjunger till och från och lägger ägg med jämna mellanrum. Har producerat massor av fin avkomma. Växterna växer och frodas. Belysningen som används är väldigt vanlig inom pilgiftshobbyn och ingen har någonsin uttalat sig om att bra växtljus skulle vara dåligt för grodorna.
Frågan nämnde specifikt att växterna skulle "ta sig". Jag tolkade det som att det var bra växthus som efterfrågades.
Vilka specifikationer bör man eftersträva på bra "grodljus"?
Mvh
Magnus
Finns ju en rad olika växtlampor med en rad olika toppar i ljusspektrumet och jag vet inte i detalj vilket eller vilka du har hos dig och kan omöjligt påstå att du gjort fel. (Vilket jag inte påstått).
Reptiler och grodor har fenomenalt färgseende och ser även in i den ultravioletta delen i ljusspektrumet (framförallt UVA, om jag minns korrekt, som är den närmaste våglängden till den "synliga" ljusspektrumet 400-700nm -ish). "Vitt ljus" är summan av alla, för oss synliga färger i ljusspektrumet.
Djuren far inte illa av exempelvis röda lampor (som ett extremfall) men rent visuellt för djuret blir världen den ser lite väl uppåt väggarna. Många växtlampor har tex toppar i det violetta och blå (violetta dioder) och ger också en knasig "världsbild" för ett djur som befinner sig där.
Kunskapsmässigt så har jag för stunden begränsat mig till basic ljusspektrumet, Kelvin, lux och lumen. Podd, cri och övriga begrepp känner jag dåligt till.
Som sagt, finns inga djur med i bilden så uttalar jag mig inte i detalj kring vilka lampor som funkar och inte funkar för enbart växter. Min egen erfarenhet av Jungle Dawn är att de funkar väldigt bra för de djuren vi har däri samt att de växterna som finns däri växer och blommar flitigt.
Är djur däremot med i bilden förespråkar jag dock lampor, likt Jungle Dawn eller motsvarande tillsammans med övriga värme och UV ljuskällor för att efterlikna det naturliga solljusets spektrum, till bästa förmåga.
Mvh
Niklas